וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהודים הרפובליקנים בארה"ב עושים חשבון נפש לגבי לטראמפ

עודכן לאחרונה: 29.11.2022 / 13:16

החדשות על הפגישה שערך הנשיא לשעבר עם הראפר האנטישמי קניה ווסט ועם מכחיש השואה ניק פואנטס, באחוזתו בפלורידה בשבוע שעבר, גרמה לרבים מהם לחשוב מחדש על תמיכתם בו

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ קיבל במשך שנים את תמיכתם של יהודים רפובליקנים אמריקנים, שהצדיקו את תמיכתם בו במדיניות הפרו-ישראלית שלו. עם זאת, החדשות על הפגישה שערך טראמפ עם הראפר האנטישמי קניה ווסט ועם מכחיש השואה ניק פואנטס, באחוזתו בפלורידה בשבוע שעבר, גרמה לרבים מהם לעשות חשבון נפש.

"אני בן של ניצולי שואה. אני מאוד מודאג לעמי", אמר ל"ניו יורק טיימס" מורטון קליין, ראש הארגון הציוני של אמריקה הימני. "דונלד טראמפ אינו אנטישמי. הוא אוהב את ישראל. הוא אוהב את היהודים. אך נותן לגיטימציה שנאת יהודים ליהודים. וזה מפחיד אותי".

גף לפקוביץ, יועץ לשעבר לנשיא ג'ורג' וו. בוש ותומך במדיניות של טראמפ, אמר כי "יש לנו היסטוריה ארוכה במדינה הזאת של הפרדה בין האופי המוסרי של האיש שבבית הלבן להתנהלות המקצועית שלו, אך כשמדובר בטראמפ, הקווים נחצו". ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה (ADL ) הוסיף כי "הנורמליזציה של האנטישמיות החלה".

הראפר קניה ווסט. רויטרס
קניה ווסט/רויטרס

בשבת, מקור אישר ל CNN -את קיום ארוחת הערב של טראמפ עם ווסט ופואנטס, אך הוסיף כי פואנטס היה אורח של קניה ולא הוזמן על ידי הנשיא לשעבר עצמו. טראמפ, הסביר זאת בפוסט שפרסם ברשת החברתית שבבעלותו " "Truth Social : "בשבוע האחרון, קניה ווסט התקשר אליי בקשר לארוחת ערב במאר-א-לאגו. זמן קצר לאחר מכן, הוא הופיע באופן בלתי צפוי עם שלושה מחבריו, שלא ידעתי עליהם דבר", כתב טראמפ. "אכלנו ארוחת ערב ביום שלישי בערב עם חברים רבים שנכחו בפטיו האחורי. הארוחה הייתה מהירה וחסרת אירועים. לאחר מכן הם יצאו לשדה התעופה".

ווסט לעומת זאת, פרסם ביום חמישי בטוויטר סרטון שבו טען כי טראמפ "ממש מתרשם מפואנטס", שהשמיע במהלך השנים שוב ושוב הערות אנטישמיות. טראמפ מנגד, הצהיר ביום שישי כי "לא הכיר" את פואנטס וכי מטרת האירוח הייתה לפגישת עסקים ולמתן עצות פוליטיות. "אמרתי לו שהוא בהחלט לא צריך להתמודד לנשיאות, 'כל המצביעים שיש לך צריכים להצביע לטראמפ'", כתב הנשיא לשעבר ברשת החברתית. "בכל מקרה, הסתדרנו מצוין, הוא לא הביע אנטישמיות, והערכתי את כל הדברים היפים שהוא אמר עלי ב-'טאקר קרלסון'", הוסיף.

ההתבטאויותיו האנטישמיות האחרונות של ווסט הביאו לכך שחברות שהוא היה קשור אליהן - כולל אדידס ובלנסיאגה - החליטו לנתק את יחסיהן עמו. הוא השמיע הצהרות דומות רבות במהלך השנים, כולל הצהרות שעבדות הייתה "בחירה" ו"גזענות היא מושג מיושן".

פואנטס נחסם ברוב פלטפורמות המדיה החברתיות הגדולות בגלל הרטוריקה הלאומנית הלבנה שלו. כמו כן, הוא נכח בשטח הקפיטול בערב הפריצה אליו, וקידם את הטענות הלא מבוססות של טראמפ על הונאה בבחירות 2020. הוועדה הנבחרת של בית הנבחרים החוקרת את אירועי 6 בינואר 2021, פרסמה זימון לפואנטס בינואר.

עוד בוואלה!

אחרי הציוץ האנטישמי: קניה ווסט אמר שהוא "מעריץ את היטלר"

לכתבה המלאה
מכחיש השואה ניק פואנטס. רויטרס
מכחיש השואה ניק פואנטס/רויטרס

אפילו היהודים האורתודוכסים בארצות הברית, שבאופן מסורתי תומכים במפלגה הרפובליקנית בשל יחסה לישראל, הזדעזעו מהמפגש באחוזת טראמפ. "רמת האנטישמיות המופגנת, הפעולות האנטישמיות והקבלה של האנטישמיות - זה מייצר אווירה יוצאת דופן בארצות הברית, תודה לאל, אך צריך לקטוע אותה באיבה", אמר הרב משה האוור, סגן נשיא האיחוד האורתודוכסי.

במקביל, יהדות אמריקה חוששת גם כי גינויים של טראמפ יפגעו אולי במדיניות האמריקנית כלפי ישראל, אם הנשיא לשעבר ישוב לבית הלבן. "ככל שיותר אנשים מציבים בעדיפות ראשונה את ישראל, כך יותר ויותר מוכנים לתרץ את התנהגותו של טראמפ, וזה מעציב אותי", אמר פיטר הייס, היסטוריון מאוניברסיטת נורתווסטרן, ל"ניו יורק טיימס".

במהלך כהונתו, יהודים רבים קיבלו בלית ברירה את העובדה שבין תומכיו של טראמפ נמצאים גם אנטישמים וגזעניים, משום שהמדיניות שלו כלפי ישראל היטיבה עם ממשלת ישראל באותה תקופה: מעבר השגרירות האמריקנית לירושלים, לחץ על הפלסטינאים להכיר בגולן, נטישת הסכם הגרעין עם איראן, הסכמי שלום עם שכנות מהמפרץ הפרסי, ועצירת הלחץ על פינוי התנחלויות בשטחים.

אך התירוץ שסיפק טראמפ לפגישה עם פואנטס - הוא לא ידע שהוא מכחיש שואה שמאמין בעליונות לבנה, וכי הציע לסייע לווסט - לא התקבל יפה בעיניהם. הסנאטור הרפובליקני ביל קסידי מלואיזיאנה צייץ בתגובה כי "העובדה שטראמפ אירח אנטישמים גזענים לארוחת ערב מעודדת אנטישמים אחרים. זה לא מוסרי ולא מתקבל".

בן שפירו, עיתונאי וסופר יהודי-אמריקני אורתודוכסי, גם כן גינה את התירוץ של טראמפ. הקואליציה היהודית הרפובליקנית גינתה בתחילה את פואנטס ואת ווסט אך לא הזכירה את טראמפ. במקום זאת, היא קראה לכל המנהיגים הפוליטיים לדחות מסרים של שנאה ולא להיפגש עם אנטישמים. ארי פליישר, דובר הבית הלבן ה-24 תחת ממשל בוש, אמר כי קיבל את ההצהרה של טראמפ, שלפיה לא ידע מי הוא פואנטס, אך הוסיף כי טראמפ "היה צריך לדעת".

טראמפ מצדו אינו מראה חרטה על המפגש. הדוברת שלו, ליז הרינגטון, אמרה לאתר הימני
Real America's Voice, אתמול כי "טראמפ הוא הנשיא הכי פרו-ישראל שהיה לארצות הברית אי פעם", והוסיפה "הנשיא טראמפ אינו מתכוון לסרב להיפגש עם קניה ווסט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully