וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר תאונות העבודה מזנק, אך המפקחים מיואשים: "המדינה לא נותנת תנאים בסיסיים"

עודכן לאחרונה: 29.11.2022 / 18:11

בשנה שעברו נפצעו כ-600 איש באתרי בנייה, אך אלו שאמונים על הבטיחות - 60 מפקחי עבודה בסך הכול - סיפרו לוואלה! כי הם לא עומדים בעומס. תקנים חדשים שאושרו לא אוישו, ורק לאחרונה הם זכו לרכב צמוד. "החוקים שאנחנו כפופים אליהם הם מימי המנדט הבריטי"

בווידאו: זירת תאונת הבנייה הקטלנית בטירת הכרמל/צילום: יואב איתיאל

כ-600 איש נפצעו בשנת 2021 בתאונות עבודה, לפי נתוני זרוע העבודה במשרד הכלכלה, ומי שאמור להילחם ברעה החולה הזו הם מפקחי בטיחות. עם זאת, כמה מפקחים ששוחחו עם וואלה! טוענים כי הם לא זוכים לתנאים בסיסיים. "אין תנאים. מגייסים אנשים לפקח על תאונות העבודה ואז לא נותנים להם את התנאים הבסיסיים להצליח בתפקיד", אמר ד', מפקח תאונות עבודה שביקש להישאר בשם בדוי.

לפי האתר הרשמי של זרוע העבודה, תפקידם של המפקחים הוא לבצע "פיקוח בענפי המשק השונים - תעשייה, מלאכה, בנייה, חקלאות ושירותים - ולבדוק עמידה בדרישות החוקים והתקנות ואכיפתן". כמו כן, במינהל פועלת יחידת חקירות המבצעת חקירת תאונות עבודה. אלא שאחת הבעיות היא היעדר תקנים מספקים של מפקחים, והיעדר סמכויות משמעותיות למפקחים ולחוקרי תאונות עבודה. כיום יש רק 70 מפקחים בישראל, מתוכם מספר זעום של 60 מפקחים בענף הבנייה.

פועלי בניין. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
רק 70 מפקחים עובדים בישראל, מתוכם 60 בענף הבנייה/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

בתחילת 2019 ניתן פסק דין בבג"ץ בעתירה שהגיש ארגון קו לעובד להגנת זכויות העובדים. בעתירה ביקש הארגון מהמשטרה ומזרוע העבודה להקים יחידת משטרה ארצית לחקירת תאונות עבודה בענף הבנייה, להרחיב את החקירות הפליליות ולהגדיל את מספר התקנים ביחידות.

העתירה הפכה למיותרת אחרי שמשרד האוצר וזרוע העבודה החליטו להקים ולתקצב יחידה ארצית ייעודית לחקירת תאונות עבודה במשטרה. עוד הוחלט להקצות תקנים נוספים, כך שנוספו 60 תקני מפקחי עבודה, זאת בנוסף ל-27 התקנים שהיו קיימים, ואף הוחלט על שדרוג שכרם.

ואולם, הסכמים לחוד ומציאות לחוד. מקור המעורה בפרטים אמר לוואלה! כי אמנם "אושרו תקנים, אבל אף אחד לא יודע מה קורה עם זה, אין גיוס. אושרו עשרה תקנים לחוקרים, שזה גם כלום. יותר מזה, העבודה שלנו היא להסתובב בשטח לבדוק מה קורה, לעשות בדיקות פתע. אחזקת רכב זה משהו שרק לפני חודש החליטו לתת לנו. שלוש שנים מפקחים וחוקרים נסעו בלי אחזקת רכב, כשמחיר הדלק בשמיים, אתה יכול להבין לבד מה הייתה איכות הפיקוח והבקרה".

עוד בוואלה!

שקופים גם במותם: ילנה ובנה סרג' נקברו, איש מגורמי הרווחה לא טרח להגיע להלוויה

לכתבה המלאה
פועל בשנות ה-40 נפל מאתר בנייה ברחוב קזן ברעננה. 10 באוקטובר 2019. סאמר מנסור, מד"א
"אושרו תקנים, אבל אף אחד לא יודע מה קורה עם זה". תאונת עבודה באתר בנייה ברעננה/מד"א, סאמר מנסור

לדברי אותו גורם, "רק עכשיו שיפרו לנו חלק התנאים. יש לנו מחסור ברכבים וזה פוגע בכמות הביקורים. מפקח שלא מקבל אחזת רכב יכול להגיע לכמות של 84 ביקורים בשנה, אם תהיה לו אחזקת רכב הוא יכול להגיע לממוצע של 160 ביקורים. אם מפקח יקבל רכב צמוד, כמו שמשרד האוצר חתם מול המנכ"ל הקודם, הוא יוכל לבצע 264 ביקורים. זה המון כסף על חשבונו".

המפקח ד', שביקש להישאר בעילום שם, אמר לוואלה! כי "יש 70 אלף אתרי בנייה ותעשייה, ו-60 מפקחים. מתוך כול האתרים יש 18 אלף אתרי בנייה שלהם חייבים להגיע לביקור אחד. אם מפקח אחד מספיק להיות בממוצע ב-264 אתרים בשנה, זה 15,840 ביקורים ל-60 מפקחים". משמעות הדבר היא שגם במקרה הטוב ביותר, לא יצליחו המפקחים להגיע לכל האתרים. "אם יש ביקור חוזר באותו אתר, אז בממוצע יש 11 אלף ביקורים סך הכל. זה פער של 7,000 ביקורים", הסביר ד'.

הוא הוסיף: "עוד דבר שחשוב לדעת זה החוקים שאנחנו כפופים אליהם, פקודת הבטיחות בעבודה, הם מימי המנדט הבריטי. החקיקה מקרטעת, הממשלה הבאה חייבת לחוקק חוקים עכשוויים, לא יכול להיות שהעונשים יהיו במטבע של לירות".

תגובות

מזרוע העבודה במשרד הכלכלה נמסר כי "בשנת 2019 הוקמה יחידת פלס בלהב 433 שמטרתה חקירת תאונות עבודה. ליחידה זו הוקצו חוקרים מטעם מינהל הבטיחות. במקביל, קיימת כיום במינהל הבטיחות יחידת חקירות בכל מחוז המונה שישה חוקרים סך הכך, ובימים אלו פורסמו מכרזים ל-20 תקני מפקחים נוספים, חלקם ינותבו לתחום החקירות. על פי הסכם שנחתם בסוף שנת 2018 גויסו 53 מפקחים נוספים למינהל הבטיחות בשנת 2019. בנוסף, שבעה תקנים נוספים אושרו זה עתה על ידי נציבות שירות המדינה והם מצוים בתהליכי גיוס. לאחרונה אושר הסכם שכר מומחים לכל המפקחים.

עוד ציינו כי החודש התקיים קורס הסמכה לעוד עשרה מפקחים שגוייסו, כך שמצבת כח האדם תעלה ל-80 מפקחים בסך הכול, וזאת עוד לפני הגיוס החדש של 20 מפקחים נוספים שמכרזי עבורם פורסמו. באשר לרכבים, נמסר כי "כבר משנת 2019 הוקצו כלי רכב צמודים ואחזקת רכב לכל מפקח בהתאם לכללי הנציבות. בנוסף, לרשות מינהל הבטיחות עומדים רכבים מבצעיים לשימוש כלל המפקחים במחוזות".

בארגון קו לעובד ציינו כי מספר התאונות החמורות בשנים האחרונות רק הולך ועולה. "על משרד הכלכלה להשקיע בדחיפות בכוח האדם שאחראי על פיקוח ואכיפה של הוראות הבטיחות והגיהות בשטח. כל עוד למפקחים, שאחראים לבצע את העבודה המאתגרת ביותר, אין את כל הכלים כדי להצליח למלא את תפקידם, המצב לא ישתפר וחיי העובדים ימשיכו להיות הפקר. משרד הכלכלה צריך לקיים את ההתחייבות שניתנה לבית המשפט העליון כבר בשנת 2019 ולהגדיל את מספר המפקחים במדינה, לשפר את תנאי המפקחים כדי לשמר כוח אדם איכותי, להקצות רכבים לביקורים בשטח, ולהשקיע בהכשרות והשתלמויות באופן שוטף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully