וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: דפי נייר ריקים נהפכו לסמל המחאה

עודכן לאחרונה: 28.11.2022 / 11:22

המחאה נגד מגבלות הקורונה בסין נמשכת זה היום השלישי. המפגינים בוחרים להחזיק דפי נייר ריקים כדרך להביע את זעמם ותסכולם, על מנת לא להסתכן במעצר או באמצעי צנזורה אחרים מצד המשטר

בווידאו: הפגנות נגד מגבלות הקורונה בסין/רויטרס

מאות מפגינים ושוטרים התעמתו בשנגחאי הלילה (שני) בזמן שהמחאה נגד מגבלות הקורונה במדינה נמשכות זה היום השלישי ומתפשטות לערים שונות במה שעשוי להיות מבחן לנשיא שי ג'ינפינג שהבטיח באחרונה כהונה שלישית היסטורית.

סין דיווחה היום על שיא יומי חדש של מקרי קורונה חדשים - 40,347. הערים גואנגז'ו וצ'ונגשינג מתקשות לרסן התפרצות נרחבת. מאות הדבקות חדשות נרשמות גם בערים נוספות ברחבי המדינה. הבורסה בשנגחאי ירדה הבוקר בחדות על רקע חששות המשקיעים מהשלכות ההפגנות על הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

הבוקר, שתי קבוצות של מפגינים, כאלף אנשים, התכנסו בבירה בייג'ינג ליד נהר ליאנגמה וסרבו להתפזר. "אנחנו רק רוצים את זכויות האדם הבסיסיות שלנו. איננו יכולים לעזוב את הבית בלי לעבור בדיקה", אמר סטודנט בן 26 משנגחאי ל"גרדיאן". "האנשים אינם אלימים, אך המשטרה עוצרת אותם ללא סיבה. הם ניסו לתפוס אותי אך האנשים מסביב משכו אותי בחוזקה והצלחתי להימלט", הוא הוסיף.

הפגנות בסין לזכרם של ההרוגים בשריפה באורומצ'י ונגד הגבלות הקורונה, סין. רויטרס
עצרת לזכר קורבנות השריפה באורומצ'י/רויטרס

ההצהרה של ה-BBC

מעצר של עיתונאי BBC

הפגנות בסין נגד מגבלות הקורונה. רויטרס
הפגנות נגד מגבלות הקורונה/רויטרס

המפגינים הסינים החלו להחזיק דפי נייר ריקים כדי להביע את זעמם ותסכולם. סטודנטים באוניברסיטאות בערים כולל בייג'ינג ונאנג'ינג נראו מחזיקים ניירות במחאה דוממת, טקטיקה שבה הם משתמשים כדי להתחמק ממעצר או מצנזורה.

בהונג קונג ב-2020, הפעילים החזיקו גם כן ניירות ריקים במחאה על חוק הביטחון החדש בעיר שהוטל בעקבות ההפגנות בשנה הקודמת. מפגינים במוסקבה גם השתמשו בטקטיקה זאת בהפגנות נגד המלחמה באוקראינה. גם משתמשים באינטרנט הפגינו את הסולידריות שלהם וצילמו סלפי כשהם מחזיקים בדף נייר ריק בווייבו, המקבילה הסינית לפייסבוק. "אתם אתם מפחדים מפיסת נייר, אתם חלשים מבפנים", כתב משתמש אחד.

הפגנות בסין נגד מגבלות הקורונה. רויטרס
הפגנות נגד מגבלות הקורונה/רויטרס
הפגנות בסין נגד מגבלות הקורונה. רויטרס
הפגנות נגד מגבלות הקורונה/רויטרס

המחאה התפרצה בעקבות שריפה קטלנית בדירה באורוצ'י, בירת מחוז שינג'יאנג, שבה נהרגו לפחות עשרה בני אדם. התושבים טענו כי המגבלות על הקורונה היקשו על שירותי החירום להגיע לזירה, והיקשו על ההימלטות. גורמים רשמיים בעיר ערכו מסיבת עיתונאים שבה הכחישו את ההאשמות. רבים מארבעת מיליון תושבי אורומצ'י נמצאים תחת סגר - הארוך במדינה - ואינם יכולים לעזוב את בתיהם כבר מאה ימים.

הפגנות בסין נגד מגבלות הקורונה. רויטרס
הפגנות נגד מגבלות הקורונה/רויטרס

אתמול, עיתונאי של רשת BBC צולם "מוכה על ידי שוטרים שבעטו בו", לפני שנעצר. אדוארד לורנס נראה נגרר על האדמה כשהוא אזוק וצועק לאנשים מסביב "להתקשר לקונסוליה מיד". דובר של ה-BBC אמר כי "אד לורנס נעצר לכמה שעות ושוחרר". לורנס, עיתונאי בכיר ומפעיל מצלמה ב-BBC צ'יינה, צייץ מהזירה של ההפגנות בשנגחאי לפני כן.

במרכז העיר ווהאן, היכן שהמגפה התחילה לפני שלוש שנים, סרטונים ברשתות חברתיות הראו מאות תושבים ברחובו, הורסים את המחסומים ואת אוהלי בדיקות הקורונה בדרישה לסיים את הסגר. בערים אחרות כמו לאנז'ו התושבים יצאו לרחובות גם כן. באחד מהסרטונים נראה מפגין מאשים את הנשיא שי ג'ינפינג בסגרים.

עם זאת, לדברי מומחים, ההפגנות כעת שונות בתכלית השינוי מאלה שאירעו ב-1989, שהגיעו לשיאן בטבח בכיכר טיאנאנמן. כל עוד שי שולט על האליטה ועל הצבא בסין, לא צפויה סכנה ממשית לשלטונו, לדבריהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully