וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך להקמת ממשלה: אחרי ההסכמים עם בן גביר, בליכוד מאיצים את המגעים

בהמשך להסכם התפקידים עם עוצמה יהודית, בליכוד שואפים לחתום השבוע על הסכמים נוספים ונתניהו ייצא לרצף פגישות עם ראשי סיעות הגוש. זאת בניסיון לגרום לציונות הדתית להתפשר בדרישותיה האחרונות ולחתום על הסכם. וגם: מהם הפערים המרכזיים ואיך צפויים להתחלק התיקים?

בווידאו: סמוטריץ עם כניסתו לפגישה עם נתניהו בכנסת/יקי אדמקר

בליכוד מתכוונים להאיץ היום (ראשון) את המשא ומתן הקואליציוני, ובהמשך להסכם חלוקת התפקידים שנחתם עם עוצמה יהודית ביום שישי לפנות בוקר, שואפים לחתום בתחילת השבוע על הסכמים נוספים, עם ש"ס, נעם ויהדות התורה. זאת, כדי להפעיל לחץ לחתימה גם על הציונות הדתית להתפשר בדרישותיה האחרונות. יו"ר הליכוד וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו צפוי להיפגש היום לרצף פגישות עם ראשי הסיעות החברות בקואליציה במטרה לקדם את הקמת הממשלה.

המחלוקת העיקרית עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' סביב האוצר נפתרה בשבוע שעבר, וכעת הפערים מתמקדים בדרישתו לקבל סמכויות ממשרדי ממשלה אחרים למשרד האוצר, שם הוא צפוי לכהן במשך מחצית הקדנציה, בהסכם רוטציה עם יו"ר ש"ס אריה דרעי. סמוטריץ' דורש לקבל סמכויות אזרחיות הנוגעות למתנחלים ולבניה בלתי חוקית פלסטינית מידי המינהל האזרחי, ולהעבירן לידי משרד האוצר, במהלך שצפוי לעורר קשיים משפטיים ובינלאומיים.

בליכוד אומרים שהסכימו עקרונית למהלך, אך לא סוכמו עדיין הפרטים. כמו כן, בציונות הדתית דרשו לקבל אחריות ממשרד החוץ על מאבק הבינלאומי בארגוני החרם והדה לגיטימציה, סמכויות ממשרד החינוך הנוגעות לחינוך הממלכתי דתי וכן על מערך הגיור הממשלתי, שיושב כיום במשרד ראש הממשלה.

נתניהו במהלך שיחתו עם נשיא רוקיה, ארדואן. דוברות הליכוד, אתר רשמי
לא מתכנן להודיע עדיין לנשיא שעלה בידו. נתניהו/אתר רשמי, דוברות הליכוד

גם אם הליכוד יצליח להשלים את ההסכמים הקואליציוניים השבוע, נתניהו אינו מתכנן להודיע עדיין לנשיא המדינה יצחק הרצוג כי עלה בידו להקים ממשלה. זאת, לאור דרישות שותפותיו לחקיקה שתקדים את השבעת הממשלה, ובראשן - הדרישה של יור ש"ס, אריה דרעי, שר הפנים והבריאות המיועד, לחוקק חוק שיאפשר לו להתמנות לשר למרות שהורשע בשנה שעברה בעבירות מיסוי.

כיום, חוק יסוד הממשלה אוסר על מינוי של מי שהורשע בפלילים ונגזר עליו מאסר להתמנות לשר בממשלה, גם אם מדובר במאסר על תנאי, כפי שנגזר על דרעי. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הודיעה בשבוע שעבר לנתניהו כי בהתאם לחוק, עליו לפנות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית כדי לקבוע אם בעבירה של דרעי יש קלון, שימנע ממנו לכהן כשר במשך שבע שנים. ואולם, בש"ס דורשים פשוט לתקן את החוק בהליך מזורז לפני השבעת הממשלה, כך שיובהר שהוא מתייחס למאסר בפועל בלבד ולא למאסר על תנאי, וכך דרעי יוכל להתמנות לשר.

עוד בוואלה!

גורמים בש"ס: דרעי החליט לכהן כשר הפנים והבריאות בממשלה הבאה

לכתבה המלאה

על מה חתמה עוצמה יהודית

בנוסף, במסגרת ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, שקיבל את המשרד לביטחון פנים וימותג מחדש תחת השם "השר לביטחון לאומי", האחרון דרש לקבל סמכויות נרחבות מול המשטרה שיחזקו את כוחו ודורשות את שינוי פקודת המשטרה.

בן גביר דרש גם להעביר אליו את האחריות על גופי אכיפה של משרדים ממשלתיים אחרים, כמו פקחים ירוקים ורשות הטבע והגנים, וכן על מג"ב ביהודה ושומרון. למשרד הנגב והגליל, שיימסר לבן מפלגתו יצחק וסראלוף, תועבר האחריות על הסדרת המאחזים הבלתי חוקיים וההתיישבות הצעירה. עם זאת, הסיכומים שנחתמו בין יו"ר עוצמה יהודית לליכוד בשישי עסקו רק בחלוקת התפקידים ונותרו עוד סוגיות תקציביות וסוגיות בעניין סמכויות שטרם נחתמו בין המפלגות.

בצלאל סמוטריץ' בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
בצלאל סמוטריץ'/ראובן קסטרו

כדי לקדם את החוק שיאפשר למנות את דרעי לשר עוד לפני ההשבעה, הקואליציה לעתיד צריכה להחליף תחילה את יו"ר הכנסת, מיקי לוי, באיש מטעמה, כדי שלא יהיו עיכובים בחקיקה בכנסת. עם זאת, לפי גורמים בליכוד, סמוטריץ' עדיין מעכב את החלפת יו"ר הכנסת עד שלא יתמלאו דרישותיו במו"מ הקואליציוני.

כך או אחרת, נתניהו צפוי להחליט בימים הקרובים את מי מאנשי הליכוד הוא מתכוון למנות לתפקיד, כשהמועמדים המובילים הם יואב קיש ואופיר אקוניס, וגם דודי אמסלם דורש עדיין להתמנות לתפקיד. המועמד של נתניהו צריך לקבל גם את אישור סיעת הליכוד בהצבעה בכנסת. עם השלמת המו"מ הקואליציוני וחלוקת התפקידים מול השותפות, נתניהו יקיים סבב שיחות מרתוני עם כל הח"כים של הליכוד בהם יחלק להם את התיקים והתפקידים שנותרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully