וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל לחיילים לאחר התקרית בחברון: "אירועים המכתימים את כל צה"ל"; 5 לוחמים יושעו

עודכן לאחרונה: 26.11.2022 / 20:04

ההחלטה על ההשעיה התקבלה בעקבות התחקיר שבוצע באוגדת יו"ש בעניין הכאת הפעיל על ידי חייל צה"ל. הרמטכ"ל באיגרת בעקבות האירוע: "התנהגות חריגה מסוג זה מחייבת הוקעה וענישה חמורה". בן גביר: "קורא למשטרה לבדוק האם אנשי השמאל לא התגרו בחיילים ופגעו בהם ראשונים"

בווידאו: אלימות חיילים נגד פעילי שמאל/צילום: עיסא עמרו, טל שגיא

בעקבות ממצאי התחקיר שבוצע באוגדת איו"ש בעניין הכאת פעיל שמאל בחברון, הוחלט הערב (שבת) להשעות חמישה לוחמים בשל האירוע בחברון. הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי הפיץ בעקבות הדברים אגרת בנושא ללוחמים ולמפקדים שבה נאמר: "אירועים שכאלה מכתימים את שמה של היחידה שבה החייל משרת, את צה"ל ואת מדינת ישראל. אני ער למציאות המורכבת שאתם פועלים בה ומבין את האתגר שאיתו עליכם להתמודד. זה אכן מורכב, אך האיזון הראוי בין הפעלת הכוח לריסון הכוח הוא חלק מהמקצועיות ומהערכים של לוחם ומפקד. הרוב המכריע של חיילי צה"ל לא נוהג כך, נהפוך הוא, והתנהגות חריגה מסוג זה מחייבת הוקעה וענישה חמורה".

אתמול הותקפה קבוצה של פעילי שמאל על ידי חיילי צה"ל בחברון. הפעילים, חלקם דתיים וחרדים, הגיעו לביקור סולידריות עם משפחות פלסטיניות, לאחר האלימות שהופנתה כלפי תושבי העיר בשבת "חיי שרה", לפני שבוע. בשני תיעודים נראים חיילי גבעתי משתמשים באלימות מילולית ופיזית מצד החיילים בשטח. בעקבות האירועים, אחד מהחיילים שנראה משתמש באלימות כלפי הפעילים - הושעה.

באחד הסרטונים נראה חייל מכה קשות את אחד הפעילים, שנראה שלא פועל בצורה אלימה בעצמו. בסרטון נוסף נראה חייל אומר לפעילים "בן גביר יעשה פה סדר, נגמר הבית זונות שאתם עושים פה".

עימותים בין צה"ל לפלסטינים בחברון, 19 בנובמבר 2022. רויטרס
התפרעות המתפללים בחברון בשבת "חיי שרה", 19 בנובמבר 2022/רויטרס

באגרת אמר הרמטכ"ל: "בסוף השבוע האחרון היינו גם עדים לחייל צה"ל שלא רק שלא נהג על פי ערכי צה"ל וניבל את פיו כלפי אזרחים, אלא גם התבטא באופן פוליטי ופגע בערך הממלכתיות. צה"ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית או למעשים הנובעים משיקולים פוליטיים. עקרון הממלכתיות, שהוגדר ונקבע לאחרונה כחלק מרוח צה"ל, קובע: 'צה"ל הוא צבא העם, צבא ממלכתי, הנתון למרות החוק והממשלה. חיילי צה"ל יפעלו כשרק המשימה, ערכי צה"ל וביטחון המדינה ראשונים לנגד עיניהם, ויעשו זאת ביושרה, בענייניות ובייצוגיות'. לחייל בצה"ל אסור להביע עמדה פוליטית באופן ישיר או מרומז, וּודאי שאסור לו לנהוג ולפעול מתוך נטייתו הפוליטית".

כוכבי הוסיף: "חובתנו לעקור כל ביטוי של התנהגות לא ערכית או לא־ממלכתית. יש לנו משימות רבות ועלינו להמשיך להילחם: להילחם באויב ולהילחם על דמותנו - להילחם ולהישאר בני אדם, לנצח ולהישאר בני אדם".

עוד בוואלה!

חייל תועד תוקף באלימות פעילי שמאל בחברון: "בן גביר יעשה פה סדר"

לכתבה המלאה
הקטין בן ה-17 שנעצר בחשד לתקיפת חיילת בשבת חיי שרה בחברון, הובא כעת לדיון הבקשה להארכת מעצרו בבית משפט השלום, ירושלים. 22 בנובמבר 2022. שלו שלום, TPS
הצעיר שנעצר בחשד להכאת החיילת בחברון/TPS, שלו שלום

מדובר צה"ל נמסר אחרי המקרה כי "האירועים יתוחקרו ע"י מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. אירוע האלימות ייחקר על ידי המשטרה הצבאית, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".

משוברים שתיקה נמסר בתגובה: "את ההשפעות של המינוי הקרוב של בן גביר כבר רואים בשטח".

בן גביר התייחס הערב לאירוע ואמר כי "אני מכיר היטב את אנשי השמאל הקיצוני שמגיעים לחברון: הם מתעללים בחיילים, מבזים אותם, מקללים אותם, והרבה מאוד פעמים גם תוקפים אותם. אני קורא למשטרה לבדוק האם במקרה הזה אנשי השמאל הקיצוני לא התגרו בחיילים ופגעו בהם ראשונים כך שהתמונות שהוצגו מהאירוע היו מסולפות ולא בכדי שירתו צד אחד בלבד".

יחד עם זאת, אמר ח"כ בן גביר: "אין מקום לפגיעה באנשי שמאל קיצוני על רקע דעותיהם - זה ברור, אך מאידך גיסא אנו עדים לכך שיותר מידי פעמים אותם אנשי שמאל קיצוני מצלמים רק חלק אחד של העימות. כאמור, אני קורא למשטרה לבדוק את המקרה היטב, וככל שיסתבר שאותם אנשי שמאל קיצוני פגעו בחיילים ותקפו אותם - יש לעצור אותם מיד ולהעמידם לדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully