וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה ה"משרד לביטחון לאומי"? הסמכויות החדשות שיקבל בן גביר

עודכן לאחרונה: 26.11.2022 / 22:43

לפי ההסכם שנחתם בין הליכוד לעוצמה יהודית, בן גביר יהיה השר לביטחון לאומי, שהוא שר לביטחון פנים מורחב, וחבר קבינט. הוא יקבל לידיו את הסמכות על מג"ב איו"ש ותהיה לו עצמאות כמעט מלאה בכל הקשור בניהולם בשטח - מה שמעורר חשש בקרב אנשי ביטחון: "יוצר לו צבא פרטי"

בן גביר אמר באזכרת הרב כהנא כי הוא מתנגד לגירוש ערבים מישראל - וספג קריאות בוז/רוני כנפו

על פי נספח התפקידים שנחתם ביום שישי בין הליכוד לעוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר יהיה "השר לביטחון לאומי", כלומר השר לביטחון פנים מורחב. בהתאם לחוק הוא גם יהיה חבר בקבינט. נראה כי סמכויות המשרד לביטחון פנים יורחבו באמצעות הוצאת רשויות אכיפה ממשרדי ממשלה וגורמי אכיפה - והטמעתם במשרד החדש, המשרד "לביטחון לאומי". המשמעותי מבניהם שיעבור לידיו של בן גביר הוא הסמכות על מג"ב איו"ש - אותה יקבל מצה"ל ויחלוק עם המפכ"ל.

עיקר הפעילות של מג"ב איו"ש עוסקת בביטחון פנים, מחסומים, הפרות סדר ושיטור באזור יהודה ושומרון. המהלך המתגבש יאפשר לבן גביר עצמאות כמעט מלאה בכל הקשור לניהול הכוחות בשטח, שייעשה בשיתוף המפכ"ל, וקבלת החלטות הנוגעות לפעולותיהם של הלוחמים - מה שמעורר חשש בקרב גורמים ביטחוניים.

בריאיון לחדשות 12 הסביר הערב (שבת) בן גביר את ההבדלים בין התפקידים ואמר כי יש להרחיב סמכויות בכך שיוכל לנהל את מדיניות המשרד. "שמעתם פעם ששר לא קובע מדיניות?", אמר בן גביר. "שר התחבורה קובע את המדינות של תחבורה, אבל כאן המפכ"ל קובע והשר מאשר. מה זה, רפובליקת בננות? אני רוצה מדיניות. אני לא אתערב בשום חקירה, אבל אני חושב שזכותי להגיד למשטרה לשנס מותניים ולעבוד. אם יש בנגב נשים יהודיות שמפחדות להסתובב בלילה אני צריך לבוא למשטרה ולהגיד שצריך לשנות מדיניות".

איתמר בן גביר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
יקבל לידיו את מג"ב איו"ש. בן גביר/ראובן קסטרו

כיום השליטה המבצעית על הכוחות מתבצעת על ידי צה"ל ומכאן הדאגה של גורמים במערכת הביטחון מחיכוך חריף שעלול להתפתח בנוגע לניהול פלוגות המילואים של מג"ב בעת נפיצות ביטחונית ברחבי הארץ.

לפי ההסכם המתגבש בין המפלגות יוקם משמר לאומי רחב היקף וכן יורחב מערך התקינה של המילואים במג"ב לתפקוד מלא. מהלך הקמת משמר לאומי כבר יצר לדרך על ידי הממשלה היוצאת ועם זאת, עיבוי המשמר הלאומי תלוי במידה רבה בתקציבים במיליוני שקלים שיועברו לידי המשטרה, נוסף על התקציב הקיים.

עוד בוואלה!

נחתם הסכם בין הליכוד לעוצמה יהודית: בן גביר יהיה "השר לביטחון לאומי"

לכתבה המלאה
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון 12 בספטמבר 2022. דובר צה"ל
השליטה תועבר למשרד לביטחון פנים והמשטרה. כוחות הביטחון בפעילות באיו"ש/דובר צה"ל

עוד יקבל בן גביר לידיו את הסיירת הירוקה, האחראית על האכיפה הנוגעת להשתלטות על אדמות מדינה. כיום הסמכות נמצאת בידי זרוע אכיפה של רשות הטבע והגנים - הכפופה למשרד לאיכות הסביבה וכן בידי הרשות לאכיפה במקרקעין האוכפת בנייה בלתי חוקית וכפופה למשרד הפנים.

ככלל, העברת רשויות האכיפה ממשרדי הממשלה השונים למשרד לביטחון פנים עשויה לקחת זמן רב. שכן, כל רשות אכיפה פעלה עד היום בסינרגיה במשרד הקיים תוך שיתוף פעולה עם משרדי הממשלה האחרים בהתאם לצרכים הנדרשים.

בתגובה להסכם, שר הביטחון בני גנץ מסר כי נתניהו יוצר לבן גביר צבא פרטי ביהודה ושומרון ומסכן את הפעלת הכוח. "הפיכת רסיסי משרדים לגרגירי משרדים היא פיגוע משילותי - התנהלות נתניהו היא הודאה בכך שראש הממשלה האמיתי עומד להיות בן גביר", אמר.

ח"כ הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט הגיב אף הוא ואמר כי מדובר ב"בדיחה עצובה על חשבון אזרחי ישראל - ללא קשר למציאות לצרכי המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully