וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לסמוטריץ': מתנגד לכהונתך כשר הביטחון; יו"ר הציונות הדתית זעם

עודכן לאחרונה: 15.11.2022 / 23:25

יו"ר הליכוד הביע את התנגדותו למינוי סמוטריץ' לשר הביטחון, בשל הצורך בהתנהלות מתונה בתחום המדיני-ביטחוני עד תום כהונת נשיא ארה"ב ביידן. סמוטריץ' איים כי אין בכוונתו להיכנס לממשלה שלא תקדם את האג'נדה שבשמה נבחר. גורמים המעורים במו"מ: "הקשיים רק התחדדו"

בווידאו: הצהרתו של בצלאל סמוטריץ,/מערכת וואלה!

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו אמר היום (שלישי) בפגישה עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כי הוא מתנגד לכהונתו כשר הביטחון בממשלה הבאה, בשל הצורך בהתנהלות מתונה בתחום המדיני-ביטחוני עד תום כהונת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. סמוטריץ' זעם על כך ואמר לנתניהו כי אין בכוונתו להיכנס לממשלה שלא תקדם את האג'נדה שבשמה נבחר.

עם פרסום תוצאות האמת בבחירות לכנסת ה-25, יו"ר הציונות הדתית הודיע כי הוא ידרוש את תיק האוצר או תיק הביטחון. עם זאת, לאחר שיו"ר ש"ס אריה דרעי הודיע כי הוא מעוניין לכהן כשר האוצר, במפלגתו של סמוטריץ' הודיעו פומבית כי הוא שר הביטחון בממשלה הבאה.

כעת, לאחר שנתניהו הביע את התנגדותו למינוי של סמוטריץ' לתפקיד שר הביטחון - נותרה האפשרות לשכנע את דרעי לוותר על התיק. נוסף לכך, בשיחות המו"מ העלה סמוטריץ' דרישה לקבל סמכויות על ההתיישבות ביהודה ושומרון כמו על המנהל האזרחי אם יכהן כשר האוצר אך נתניהו הביע הסתייגות מכך.

פגישה נתניהו סמוטריץ׳ 15 בנובמבר 2022. דובורות הליכוד, אתר רשמי
נתניהו וסמוטריץ' נפגשים, הערב/אתר רשמי, דובורות הליכוד

גורמים המעורים במו"מ אמרו כי "לא נרשמה כל התקדמות או פריצת דרך, והקשיים רק התחדדו". לדבריהם, "לא מדובר כאן בויכוח על תיקים אלא על סוגיות מהות וקווי יסוד בהסכמים הקואליציוניים".

הוויכוח בין הליכוד לציונות הדתית אינו רק סביב סוגיית ההתיישבות. במפלגה של סמוטריץ' דרשו מהליכוד לקדם גם סוגיות כמו שינוי שיטת בחירת שופטים וחוק היועמ"שים, שיאפשר מינוי של יועצים משפטיים במשרדי הממשלה כ"משרות אמון". אך, בליכוד התנגדו לכך בשלב הראשון, ואמרו כי עדיף לקדם את פסקת ההתגברות במושב הראשון של הכנסת ה-25 ורק בהמשך הקדנציה לקדם סוגיות נוספות במערכת המשפט. העמדה הזו עוררה חשש בציונות הדתית, כי המטרה היא למסמס נושאים אלה ולא לקדמם לחלוטין.

גורמים בציונות הדתית מסרו לאחר הפגישה כי "אנו מוטרדים מהדיווחים על כך שנתניהו מתנגד למינוי של סמוטריץ' בשל הלחץ של ממשל ביידן והחשש שיוביל מדיניות תקיפה כנגד הטרור והרשות הפלשתינית ויפעל להסדרת ההתיישבות, למניעת ההשתלטות של הרשות על השטחים הפתוחים ולתנופת בנייה ביו"ש. לא נסכים לכניעה לתכתיבים זרים ולחזרה למדיניות של 'הקפאת הבנייה' בהתיישבות של נתניהו ב-2010-2009".

בעוד בציונות הדתית הביעו הערב תסכול מכך שנתניהו ממסמס את ההתחיבויות על ההתיישבות ומערכת המשפט, גורמים בליכוד טוענים כי בפגישה עם סמוטריץ' נתניהו הציע להקים ממשלה באופן מיידי כדי לנצל את חלון ההזדמנויות לאישור ההתיישבות הצעירה: "נוכח המצב המדיני והביטחוני אין שום סיבה לבזבז אף רגע על ג'ובים במקום לנצל את ההזדמנות".

טקס השבעת הכנסת  | אריה דרעי 
15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
יוותר על תיק האוצר? דרעי/ראובן קסטרו

הפגישה האחרונה בין השניים נערכה ביום רביעי שעבר, ומאז שרר נתק ביניהם, בשל המחלוקת על תיקי האוצר והביטחון בממשלה הבאה. הצוותים של הליכוד והציונות הדתית צפויים להיפגש מחר ולנהל דיון גם על קווי היסוד בהסכמים קואליציוניים.

ביום ראשון סמוטריץ' נפגש עם דרעי, שם האחרון חזר על כוונתו לכהן כשר האוצר בממשלה הבאה, ובתגובה יו"ר הציונות הדתית אמר כי ידרוש את תיק הביטחון. הפגישה בין הצדדים הסתיימה ללא התקדמות.

בין דרעי לסמוטריץ' מתנהל גם קרב על השליטה במשרד הדתות. גורמים בציונות הדתית אמרו בשבוע שעבר כי אם דרעי ייקח לידיו את תיק האוצר, סמוטריץ' יבקש לקבל שליטה מלאה בתיק הדתות ולא יוותר עליו. מלבד תפקידים במועצות הדתיות ושליטה על מינוי רבנים ודיינים, לתיק יש השפעה גדולה בקדנציה הקרובה נוכח בחירה מחדש של הרבנים הראשיים לישראל למשך עשר שנים. מלבד התיק המשמעותי לדרעי, בש"ס מבקשים גם את תיק הרווחה או הבריאות, תיק הנגב והגליל ויו"ר ועדת הפנים בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully