וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי דורש את האוצר; גורמים בציונות הדתית: סמוטריץ' הוא שר הביטחון הבא

עודכן לאחרונה: 13.11.2022 / 10:30

יו"ר ש"ס פנה לרה"מ המיועד, והביע את רצונו להיות שר האוצר. גורמים בגוש הימין טוענים שמדובר במהלך מתואם של דרעי עם נתניהו, כדי לגרום לסמטוריץ' להתפשר. עם זאת, בליכוד הבהירו כי אינם מכירים את הדרישה של דרעי, ועל כן מתחזקת ההערכה שמדובר בתרגיל

בווידאו: סבב ההתייעצויות במשכן הנשיא/מערכת וואלה!

יו"ר ש"ס אריה דרעי פנה הבוקר (ראשון) לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, והביע בפניו את רצונו להתמנות לשר האוצר. בימים האחרונים התלבט יו"ר ש"ס יחד עם מקורביו וגורמים במפלגה אם להישאר בתפקיד שר הפנים, וגורמים בגוש הימין העריכו כי התלבטותו הפומבית נועדה לכופף את יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' במשא ומתן הקואליציוני.

כעת, לאחר שדרעי הודיע על כך שהוא מעוניין בתיק, נתניהו ייאלץ להכריע בוויכוח מול יו"ר הציונות הדתית, שדרש לקבל את משרד האוצר או את משרד הביטחון. נתניהו רצה לשמור את תיק הביטחון בליכוד וייתכן כי כך יעשה, ויציע לסמוטריץ' תיק פחות משמעותי בממשלה הבאה. במקביל, בכיר יהדות התורה משה גפני צפוי לקבל את תפקיד יו"ר ועדת הכספים.

בסביבתו של דרעי ובש"ס אישרו את הפרטים, אך גורמים בגוש הימין טוענים כי לא מן הנמנע שעדיין מדובר במשחק מתואם של דרעי עם נתניהו, על מנת לגרום לסמוטריץ' להתפשר בתיק המרכזי שאותו הוא דורש במשא ומתן הקואליציוני. מנגד, גורמים בצוות המשא ומתן של הליכוד הבהירו כי לא קיבלו הודעה או פנייה מש"ס בנוגע לתיק האוצר, מה שמחזק את ההערכה כי מדובר בתרגיל טקטי מול סמוטריץ'.

אריה דרעי. ראובן קסטרו
"רוצה את משרד האוצר". דרעי/ראובן קסטרו

לאחר ההודעה של דרעי, גורמים בציונות הדתית מסרו כי סמוטריץ' יהיה שר הביטחון הבא של מדינת ישראל. "הציונות הדתית תדרוש את תיקי הביטחון, החינוך והדתות, וכן הסכמים קואליציוניים מפורטים כולל סיכומים תקציביים כדי להבטיח את החזרת הביטחון האישי, תיקון מערכת המשפט, הסדרת ההתיישבות וחיזוק הזהות היהודית של המדינה", אמרו הגורמים.

המועמד המוביל לתפקיד שר הביטחון הוא האלוף במיל' יואב גלנט, מהליכוד. בליכוד ניסו להציע לסמוטריץ' את תיק הפנים, המשפטים או החינוך במקום אך בינתיים הוא מתעקש - רק אוצר או ביטחון. בנוסף, בציונות הדתית מעוניינים להגיע להסכם קואליציוני מפורט יותר מההסכם הרזה שהליכוד מקדם, שאמור לכלול הסכמות על קווי יסוד וראשי פרקים בלבד.

נתניהו יקבל היום רשמית מנשיא המדינה יצחק הרצוג את המנדט להרכבת הממשלה, בהמשך לסבב ההמלצות של הסיעות בשבוע שעבר שבו קיבל 64 ממליצים. בליכוד שאפו להקים ממשלה בהליך בזק ולהשביע אותה עד יום רביעי הקרוב, יום לאחר השבעת הכנסת ה-25 ביום שלישי. אך נוכח העיכובים בהתקדמות השיחות והקשיים בחלוקת התיקים בסביבת נתניהו מעריכים שתאריך היעד השאפתני עשוי להידחות לשבוע הבא.

עוד בוואלה!

בעקבות התבטאויותיו על פסקת ההתגברות: ליברמן קרא ללפיד לפטר את הרב יצחק יוסף

לכתבה המלאה
יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו במהלך נואמו במטה מפלגתו לאחר תוצאות המדגם 2 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
יצטרך להכריע בין דרעי לסמוטריץ'. נתניהו/ראובן קסטרו

בנוסף, בין דרעי לסמוטריץ' מתנהל קרב על השליטה במשרד הדתות. גורמים בציונות הדתית אמרו בסוף השבוע כי אם דרעי יקח לידיו את תיק האוצר, סמוטריץ' יבקש לקבל שליטה מלאה בתיק הדתות ולא יוותר עליו. מלבד תפקידים במועצות הדתיות ושליטה על מינוי רבנים ודיינים, לתיק יש השפעה גדולה בקדנציה הקרובה נוכח בחירה מחדש של הרבנים הראשיים לישראל למשך עשר שנים. מלבד התיק המשמעותי לדרעי, בש"ס מבקשים גם את תיק הרווחה או הבריאות, תיק הנגב והגליל ויו"ר ועדת הפנים בכנסת.

בינתיים, צוות המשא ומתן של הליכוד בראשות יריב לוין התקדם בשיחות מול יהדות התורה. מסתמן כי המפלגה תקבל את תיק השיכון, שוויון חברתי, וירושלים ומורשת - אותו רוצה גם מפלגת עוצמה יהודית - את ראשות ועדת הכספים בכנסת וכמה תפקידי סגני שרים. הליכוד הסכים לדרישת המפלגות החרדיות להגדיל את תקציב הקצבאות לאברכי בישיבות במסגרת התקציב הבא.

בנוסף, ההסכמים הקואליציוניים יכללו התחייבות לחקיקת פסקת התגברות שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו על ידי בג"ץ, כדי לקדם כדרישת החרדים את חוק הגיוס, שמאפשר לפטור תלמידי ישיבות משירות בצה"ל, שנפסל בבג"ץ בשנים האחרונות. עם זאת, עדיין לא ברור מה יהיה הנוסח של ההתחייבויות לרפורמות המשפטיות, ואם יכללו תאריך יעד לחקיקת פסקת התגברות או מספר יעד של ח"כים לפסילת החלטת בג"ץ על ידי הכנסת.

בצלאל סמוטריץ ,יו"ר הציונות הדתית בכנס התאחדות התעשיינים של ישראל.

19 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
הבהיר שהוא מעוניין בתיק האוצר או בביטחון. סמוטריץ'/ראובן קסטרו

בעוצמה יהודית הודיעו בשבוע שעבר על "בלוק משותף" עם סמוטריץ' במשא ומתן להקמת הקואליציה, אך למפלגה יש דרישות משלה. איתמר בן גביר דורש לקבל את המשרד לביטחון פנים עם סמכויות מורחבות ותקציבים משמעותיים, וכן את תיק החינוך עבור יצחק וסרלאוף, מקום שני במפלגתו ותיק אחד נוסף או ועדה משמעותית בכנסת. בן גביר נועד עם נתניהו ביום חמישי בלילה וצוותי המשא ומתן של הליכוד ועוצמה יהודית נפגשו ביום שישי.

בינתיים, את תיק החוץ נתניהו הציע למקורבו השגריר לשעבר רון דרמר. לוין מסומן לתיק המשפטים או החוץ, אליו מכוון גם אמיר אוחנה, שנחשב למועמד המועדף על נתניהו לתפקיד יו"ר הכנסת. בליכוד מתכוונים להחליף את יו"ר הכנסת מיקי לוי כבר ביום השבעת הכנסת ובשלב ראשון כנראה יעמידו לבחירה יו"ר זמני, שיתחלף בהמשך בהתאם לחלוקת התפקידים הפנימית בסיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully