וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוקראינים בחרסון חוגגים: "חיילים רוסים נמלטו מחופשים לאזרחים"

עודכן לאחרונה: 12.11.2022 / 23:19

אוקראינה ממשיכה לחגוג את יציאת הצבא הרוסי מחרסון, שהיתה כבושה במשך 9 חודשי לחימה. לפני שנמלטו באופן סופי מהעיר, הרוסים פוצצו סכר וגשר מרכזיים בעיר, לא ברור אם מתוך נקמה או מצורך טקטי. לפי דיווחים, אחרי הפיצוץ נראו חיילים רוסים בורחים כשהם מחופשים לאזרחים

בווידאו: חגיגות בחרסון לאחר נסיגת הכוחות הרוסים/צילום: רויטרס

יום לאחר הודעתה של רוסיה על נסיגתה מהעיר חרסון באוקראינה, הולכות ומצטברות עדויות מהפינוי מהעיר שהיתה כבושה במשך חודשים ארוכים. לפני שעזבו את השטח, פוצצו הרוסים את סכר נובה קחובקה על נהר הדנייפר, וגשר אנטונובסקי, שהיה נקודת המעבר הראשית השנייה לעיר. לפי הדיילי מיילי, לאחר הפיצוץ נראו חיילים רוסים נמלטים כשהם לבושים בבגדי אזרחים.

תושבי חרסון חגגו את נסיגת הצבא הרוסי מעירם, זאת על אף שנותרו בעיר ללא מים, חיבור לאינטרנט ורק בקושי חשמל, כך לפי רשת CNN. "אנחנו מרגישים חופשיים, אנחנו לא עבדים, אנחנו אוקראינים", אמר תושבת אחת לרשת החדשות. במהלך החגיגות, טיפסו המקומיים על ראשי בניינים בכיכר העיר והניפו את דלג אוקראינה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הכריז על חרסון כ"שלנו".

נסיגת צבא רוסיה מחרסון, 12 בנובמבר 2022. רויטרס
אזרחית אוקראינית מחבקת חייל אוקראיני לאחר נסיגת הרוסים בחרסון, היום/רויטרס
נסיגת צבא רוסיה מחרסון: תמונת לוויין המראה את הרס פיצוץ סכר נובה קקחובה בחרסון, שפוצצו הרוסים לפני שיצאו מהעיר. 11 בנובמבר 2022. רויטרס
סכר נובה קחובקה על נהר הדנייפר שפוצץ בידי הרוסים לפני יציאתם מהעיר, היום/רויטרס

הרס הגשרים בעיר בטרם הימלטות הכוחות הרוסיים ממנה, הוא עוד עדות להרס מכוון של הרוסים. עדיין לא ברור אם מדובר בצעד שהינו פעולת נקמה על כך שנאלצו לעזוב את העיר או שמדובר בצעד טקטי, שכן על הסכר ממוקמים כביש מהיר ומסילת רכבת שחוצים את נהר הדנייפר ומגיעים לאזורי מפתח בחרסון.

חרסון היתה אחת הערים האוקראיניות הראשונות שנכבשו במלחמה שניהלה מוסקבה מול שכנתה מה-24 בפברואר השנה. מדובר בעיר המרכזית היחידה שנכבשה במהלך כל תשעת החודשים מאז פלישת רוסיה. הנסיגה, שהתאפשרה בעקבות מתקפת נגד חזקה של האוקראינים, מהווה מכה קשה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שעד כה שמר על שתיקה בנוגע לנסיגה.

נסיגת צבא רוסיה מחרסון, 12 בנובמבר 2022. רויטרס
תושבי חרסון חוגגים את הנסיגה הרוסית במרכז העיר, היום/רויטרס

יועץ של שר ההגנה האוקראיני טען כי ישנה "בהלה" בשורות הצבא הרוסי, בעוד ששר ההגנה בן וואלאס טען כי הנסיגה מחרסון מסמלת "כישלון אסטרטגי נוסף" למוסקבה ו"השפלה לצבא פוטין". "רוסיה כשלה בהשגת מטרותיה" אמר, והוסיף: "עכשיו אחרי הכניעה הזו, אנשים נורמטיביים ברוסיה צריכים לשאול את עצמם: 'בשביל מה כל זה היה שווה?'".

נסיגת צבא רוסיה מחרסון, 12 בנובמבר 2022. רויטרס
תושבי חרסון מברכים חייל אוקראיני שנכנס לעיר, הבוקר/רויטרס

מוקדם יותר היום בירך היועץ לביטחון הלאומי האמריקני, ג'ייק סאליבן, את אוקראינה בעקבות הודעת רוסיה על השלמת הנסיגה מהעיר חרסון. "זה נראה שהאוקראינים השיגו ניצחון מרשים", אמר בתדרוך לכתבים בבית הלבן אחרי כניסת החיילים האוקראינים לעיר שנכבשה.

בנוסף התייחס לדיווחים, לפיהם ממשל ביידן החל ללחוץ על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לבחון קיום שיחות מול הקרמלין לסיום המלחמה. לדבריו, זו דווקא רוסיה שצריכה להחליט אם היא רוצה להגיע לשולחן המשא ומתן, ולא אוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully