וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קאמבק בשחקים? יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית מקדם את החזרת מטוס רוה"מ לשירות

עודכן לאחרונה: 7.11.2022 / 17:25

מטוס ראש הממשלה "כנף ציון", שעורר ביקורת בשל ההשקעה העצומה בו (4 מיליון שקל למקלחון), מקורקע ומאוחסן בבסיס נבטים, בעקבות סירובם של בנט ולפיד להשתמש בו. כעת, לקראת שובו של נתניהו, מציע יאיר כץ להכשיר אותו מחדש: "העובדה שהוא לא טס היא הבזבוז האמיתי"

טיסת הבכורה של מטוס ראש הממשלה,  נתב"ג\ 3 בנובמבר 2019. צילום: קובי ריכטר, TPS
מצויד במערכות הגנה עצמית. כנף ציון בטיסת הבכורה, 3 בנובמבר 2019/TPS, צילום: קובי ריכטר

יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, שוב מקדם בימים האחרונים את הכנסת מטוס ראש הממשלה המקורקע "כנף ציון" לשירות עם השבעת ממשלת נתניהו החדשה. המטוס, שרכישתו, הסבתו ואבזורו בתעשייה האווירית עלו למשלמי המיסים מאות מיליוני שקלים, מאוחסן כיום בבסיס נבטים לאחר שנפתלי בנט ויאיר לפיד סירבו להשתמש בו בגלל הביקורת הציבורית על הפרויקט.

"אני מניח שהממשלה החדשה תציל את כנף ציון, כל האירוע הזה היה פופוליסטי", אמר כץ היום לוואלה. "דיברתי עם גורמים רלוונטיים והם מבינים לחלוטין את העניין, וזה נראה להם מובן מאליו. בסוף יש מטוס מצוין. ראש הממשלה מבין את הצורך במטוס מהסוג הזה. גם הציבור מבין: לפי סקר שעשינו עם מנו גבע יותר מ-70% מהנשאלים תמכו בהכנסת המטוס לשימוש. המטוס בנוי, הכסף הושקע, העובדה שהוא לא טס עד עכשיו היא הבזבוז האמיתי".

יאיר כץ מהתעשייה האווירית. באדיבות המצולמים
"המטוס מכובד ומכבד". יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ/באדיבות המצולמים

כץ הוא בעצמו איש ליכוד, בנו שר חבר הכנסת והשר לשעבר חיים כץ ששימש גם כן בעבר כיו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית. כנף ציון הוא הכינוי שנבחר למטוס בואינג 767 משומש ששימש כבסיס למטוס חיל האוויר מספר 1 החדש. תא הנוסעים שלו נבנה מחדש כמטוס אח"מ, והוא צויד במערכות תקשורת חסינות ובמערכת הגנה עצמית "דירקאם" מבוססת לייזר מתוצאת אלביט.

המדינה אישרה עבורו עד כה תקציב בסך 729 מיליון שקל, שמתוכם כ-300 מיליון כבר שולמו לתעשייה האווירית על הסבתו וההתקנות בו. סכום של כ-100 מיליון שקל נוספים הוצאו על בניית האנגר מאובטח עבורו בבסיס נבטים, על אימון טייסי חיל האוויר להטיסו ועל הקמת היחידה שתפעיל אותו.

"הייתי בכנף ציון ואני מכיר היטב מטוסי מנהלים שהתעשייה האווירית מייצרת בעצמה, או שמגיעים אליה לתחזוקה", אומר כץ. "המטוס מכובד ומכבד, אבל ממש לא מפואר כמו מטוסים אחרים מסוגו. מטוס פרקטי עם חדר דיונים מסודר, עם חדר מנוחה עם מראה קטנה שאפשר להתאפר מולה או לסדר את השיער, וכן, יש מקלחון קטן ברמת איקאה, שאני לא יודע כמה ישתמשו בו. אמבטיות קצף לא יעשו שם, זה בטוח. אבלך העיסוק במקלחון הוא סתם צהוב. שני שליש מטוס מיועד לפמליה, לעיתונאים, לעוזרים ולאנשי הביטחון שמלווים את ראש הממשלה או הנשיא בנסיעות לחו"ל. והכי חשוב - מותקנות במטוס מערכות שמאפשרות לנהל משם את המדינה כמו מהמשרד בקריה".

עוד בוואלה!

דוח המבקר: חריגות ברכש מטוס רה"מ, דרישה ל"בדק בית" בטיפול בנכי צה"ל

לכתבה המלאה
טיסת הבכורה של מטוס ראש הממשלה,  נתב"ג\ 3 בנובמבר 2019. צילום: קובי ריכטר, TPS
מערכות בידור בשני מיליון שקל/TPS, צילום: קובי ריכטר

מבקר המדינה קבע בדוח שפרסם בשנה שעברה כי הפרויקט כולו סבל מניהול כושל. לפי הדוח, המטה לביטחון לאומי שניהל אותו הסתיר מידע מהקבינט לגבי עלותו האמיתית והצורך בו כאשר הגיש אותו לאישור הממשלה. בין השאר ציין המבקר כי בעוד שבפמליית ראש הממשלה בימי נתניהו היו בנסיעות לחו"ל 61 איש בממוצע, המליץ המל"ל על רכישת מטוס עם כ-120 מושבים, מה שייקר את הפרויקט.

בנוסף הציג המל"ל לקבינט את נתוני העלויות הצפויות ללא מע"מ. במטוס בוצעו שינוים ביטחוניים באיחור, בין השאר בגלל שילוב מאוחר של דרישות השב"כ המאבטח את ראש הממשלה. העלויות התייקרו גם בשל שינוי עיצוב וספות שדרשה לשכת נתניהו במתחם האישי שנבנה עבורו במטוס, ועלו במצטבר כ-60 מיליון שקל. בין השאר נוספו לו בשלב מתקדם מקלחון בעלות של 4.3 מיליון שקל, מערכת בידור בשני מיליון שקל, ומערכת שקעי חשמל בשני מיליון שקל.

מאז מאי האחרון מאוחסן המטוס כאמור בבסיס נבטים, כאשר אנשי חיל האוויר שגויסו כדי להפעילו נשלחו לתפקידים אחרים. הכנסתו לשירות תדרוש הקמה מחדש של היחידה המפעילה, הכשרה מחדש של הטייסים שיטיסו אותו בהטסת 767, כולל אימוני סימולטור.

כץ הוסיף כי "כל עוד המטוס היה בידי התעשייה האווירית הוא עבר תחזוקה שוטפת וטיסות מבחן קבועות שהבטיחו שהוא מוכן לשימוש. אפשר להכשיר אותו לשירות עכשיו בזמן קצר. גם הכשרת טייסים לא תהיה בעיה, ואפשר בינתיים להשתמש בטייסים של התעשייה האווירית להפעיל אותו בינתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully