וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות האמצע בארה"ב: עתיד הדמוקרטיה האמריקנית מונח על כף המאזניים

עודכן לאחרונה: 8.11.2022 / 10:54

בבחירות אמצע הכהונה ביום שלישי, ייקבע איזו מפלגה תחזיק ברוב בקונגרס - וייבחרו המושלים של 36 מדינות. התוצאות הסופיות יפורסמו ימים או שבועות לאחר הבחירות. באופן כללי, יותר מ-20 מיליון אמריקנים כבר הצביעו בהצבעה מוקדמת

גבעת הקפיטול, וושינגטון הבירה. ויקיפדיה, אתר רשמי
גבעת הקפיטול, וושינגטון/אתר רשמי, ויקיפדיה

בחירות אמצע הכהונה בארצות הברית ייערכו היום (שלישי) - ועתיד הדמוקרטיה האמריקנית מונח על כף המאזניים. בבחירות השבוע, מהחשובות שנערכו אי פעם, ייקבע איזו מפלגה תחזיק ברוב בקונגרס, וייבחרו המושלים של 36 מדינות. אך באופן כללי, הבחירות הן משאל עם לגבי הנשיאות של ג'ו ביידן, שנתיים לאחר שנכנס לתפקיד, ויריית הפתיחה למרוץ לבית הלבן ב-2024. זאת, בעוד שנראה כי הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, מתחמם על הקווים, אחרי שהודיע כי ב-15 בנובמבר יכריז "הכרזה גדולה".

כל 435 המושבים בבית הנבחרים עומדים לבחירה, משום שהמחוקקים נבחרים לכהונות של שנתיים. המושבים בבית הנבחרים מחולקים למדינות בהתבסס על גודל האוכלוסייה. המדינות הגדולות מקבלות את מרב המושבים: קליפורניה (53), טקסס (36), פלורידה (27), ניו יורק (27), אילינוי (18), פנסילבניה (18) ואוהיו (16). אלסקה, דלוואר, מונטנה, צפון דקוטה, דרום דקוטה, ורמונט וויומינג הן המדינות הקטנות ביותר - ולהן מושב אחד בלבד בבית הנבחרים.

בסנאט עומדים לבחירה בנובמבר שליש מתוך מאה המושבים, משום שסנאטורים נבחרים לכהונות של שש שנים. לכל מדינה יש שני סנאטורים, ללא קשר לגודלה. בחירות האמצע משפיעות גם על הרשויות המקומיות, והמושלים גם כן עומדים לבחירה, בנוסף לראשי עיר, פרלמנטים של מדינות, וועדי בתי ספר ומועצות מקומיות.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנאום בוושינגטון, 3 בנובמבר 2022. רויטרס
עומד למשאל עם. ביידן/רויטרס

הדמוקרטים מחזיקים כעת ברוב קטן בבית הנבחרים, עם 220 מחוקקים לעומת 212 רפובליקנים. בחירות האמצע השנה חשובות במיוחד משום שהן יקבעו מי ישלוט בבית הנבחרים, ואם הדמוקרטים יאבדו את השליטה לטובת הרפובליקנים.

בסנאט, 35 מושבים מתוך 100 מושבים עומדים לבחירה: 12 דמוקרטים ו-23 רפובליקנים. הדמוקרטים והרפובליקנים חולקים כעת את מושבי הסנאט 50-50, כשקולה של סגנית הנשיא קמלה האריס מטה את כף המאזניים לטובת הדמוקרטים. הסוגיות העיקריות בבחירות השנה: אינפלציה, מחיר הדלק, הפלות, פיקוח על נשק והגירה.

הקרב על הסנאט בין המועמדים הדמוקרטים לרפובליקנים צפוי להיות צמוד ביותר במדינות ג'ורג'יה, אריזונה, נבאדה, פנסילבניה, צפון קרוליינה ובוויסקונסין. "זאת השנה שלנו", אמר הסנאטור הרפובליקני של פלורידה, ריק סקוט, יו"ר וועדת הסנאט הרפובליקנית הלאומית, ל-CNN וצפה כי המפלגה שלו תגרוף יותר מ-52 מושבים ממאה המושבים בסנאט.

עוד בוואלה!

ארה"ב: הסנאט חצוי 50-50, בחירות אמצע הכהונה יקבעו מי ישלוט

לכתבה המלאה

הסוגיות החשובות

בחירות לנשיאות 2024

בחירות אמצע הכהונה נתפשות בדרך כלל כמשאל עם על הנשיא המכהן. אם הדמוקרטים יספגו הפסדים משמעותיים בבית הנבחרים, בסנאט ובתפקידי המושל, האחראי הוא ביידן. במפלגה הדמוקרטית יש הקוראים לביידן לא להתמודד ב-2024, בעיקר בשל גילו המתקדם - 80. עם זאת, לא נראה עדיין שיש לו יורש ברור במפלגה הדמוקרטית. מנגד, ההיסטוריה מראה כי גם ביל קלינטון וגם ברק אובמה ספגו הפסדים בבחירות האמצע ב-1994 וב-2010 בהתאמה, אך לאחר מכן ניצחו בבחירות לנשיאות בכהונה שנייה.

במחנה הרפובליקני, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ כבר רמז כי יתמודד שוב בבחירות ב-2024. המבחן שלו היה אם המועמדים בבחירות ביום שלישי, שזכו בתמיכתו, אכן ינצחו, במיוחד במדינות המתנדנדות כמו אריזונה, ג'ורג'יה, פנסילבניה ואוהיו. הרפובליקנים הפרגמטיים מטילים ספק ביכולת של הנשיא לשעבר בן ה-76 לייצג את המפלגה בצורה הטובה ביותר בבית הלבן. ניצחונות של המועמדים שבהם תמך ושמקדמים את תיאוריית גניבת הבחירות ב-2020, יחזקו עוד יותר את החששות לגבי הדמוקרטיה עצמה.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מביתו בניו יורק, 10 באוגוסט 2022. רויטרס
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ/רויטרס

אוקראינה

הפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022 זיעזעה את האמריקנים. שמונה חודשים לאחר מכן, מרבית האמריקנים עדיין תומכים בסיוע לאוקראינה אך זאת אינה הסוגייה שמטרידה אותם יותר מכל בבחירות השנה.

במחנה הרפובליקני גדל מספר המבקרים של ביידן בנוגע לשליחת סיוע צבאי ופיננסי לאוקראינה בזמן שהעם בבית סובל מאינפלציה גואה ויוקר מחיה. אם הרפובליקנים ינצחו בבית הנבחרים, יכול להיות שההתנגדות תתחזק.

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה. טוויטר, אתר רשמי
נשיא רוסיה לדימיר פוטין/אתר רשמי, טוויטר

הדמוקרטיה

כמה מועמדים רפובליקנים שפיקפקו בתוצאות הבחירות ב-2020 עומדים, על פי הסקרים, לנצח השבוע בתפקידים הקריטיים של מושל, תובע כללי ומזכיר המדינה באריזונה, ויסקונסין, נבאדה ומדינות מתנדנדות אחרות. המשרות האלה ממלאות תפקיד מרכזי בפיקוח על החוקים ועל כך שההצבעה נעשית באופן חוקי בבחירות לנשיאות במדינות השונות. החשש הוא שהמועמדים תומכי טראמפ ינצלו את המעמד החדש שלהן כדי לזרוע בלבול ולנסות להשפיע על התוצאות ב-2024.

ג'ים מרצ'נט, מועמד רפובליקני לתפקיד מזכיר המדינה של נבאדה, אמר בחודש שעבר כי "כשאהיה מזכיר המדינה, נתקן את זה. כשהקואליציה שלי של מועמדים לתפקיד ברחבי המדינה תיבחר, נתקן את כל המדינה, והנשיא טראמפ יהיה הנשיא שוב ב-2024".

אם הרפובליקנים ישתלטו על הסנאט, כפי שהסקרים צופים, הכחשה של תוצאות הבחירות עשויה להיות המגמה השלטת גם שם: 124 מועמדים שמכחישים או מפקפקים בתוצאות הבחירות ב-2020 צפויים על פי התחזיות לנצח בקמפיינים שלהם. הם גם יוכלו להשתמש ברוב החדש שלהם כדי לפתוח בחקירות, לערוך שימועים ולהפיץ מידע כוזב.

בנוסף, רוב רפובליקני בבית הנבחרים או בסנאט יביא לסוף של כל חקיקה פדרלית לגבי זכות ההצבעה. מצב כזה ישמר את הססטוס קוו למשך עוד שנתיים לפחות. אף שהדמוקרטים שולטים כעת בשני הבתים של הקונגרס, הם לא הצליחו לחוקק חוקים בסוגיה בשל התנגדות הרפובליקנים.

המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, וושינגטון הבירה. רויטרס
המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021/רויטרס

מערכת המשפט

טראמפ מינה יותר מ-200 שופטים למערכת המשפט הפדרלית במהלך הכהונה שלו. פסיקות השופטים נוגעות לחיי מיליונים. הדוגמא לכך היא הפיכת הפסיקה ההיסטורית "רו נגד וייד" ביוני, שביטלה את הזכות להפלה בטוחה ומוגנת ברחבי ארצות הברית כולה.

ביידן נלחם בחזרה ומינה נכון ל-8 באוגוסט, 75 שופטים, כולל מספר שיא של שופטות והשופטת השחורה הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית בבית המשפט העליון, קטנג'י בראון ג'קסון.

אך זה היה אפשרי משום שהסנאט היה תחת רוב דמוקרטי. אם זה ישתנה, יהיה לרפובליקנים כוח לחסום מינויים עתידיים של ביידן, מה שיאלץ אותו לבחור שופטים שנחשבים "מתונים" כדי לקבל את תמיכת הרפובליקנים.

קטאנג'י בראון ג'קסון וג'ו ביידן. רויטרס
קטאנג'י בראון ג'קסון/רויטרס

הפלות

ההחלטה ביוני של בית המשפט העליון להפוך את פסיקת "רו נגד וייד" הציבה את הסוגייה בראש סדר העדיפויות בכמה מדינו מתנדנדות. התוצאה של הבחירות לתפקידי מושל עשויה להשפיע ישירות על עתיד הגישה להפלות במדינות.

הדמוקרטים הפכו את הזכות להפלה לסוגיית ליבה בקמפיין שלהם. בכמה מדינות כמות הנשים שנרשמו להצביע זינק, למשל בקנזס השמרנית שבה דחו הבוחרים ניסיון לחתור תחת ההגנה על הפלות. ההגנה על הפלה נמצאת ברשימת הנושאים להצבעה ביום שלישי בארבע מדינות. ברמה הפדרלית, ביידן התחייב שהחקיקה הראשונה שלו בקונגרס החדש תהיה לקודד את הזכות להפלה כדי שאי אפשר יהיה לפגוע בה - אם הדמוקרטים יזכו ברוב גדול יותר בבחירות השבוע. מנגד, רפובליקנים אמרו כי יקדמו איסור לאומי על הפלות אם יקבלו את השליטה כל הקונגרס.

מדריך קצר לבחירות אמצע הכהונה

בחירות אמצע הכהונה בארצות הברית הן הבחירות לקונגרס שנערכות בנובמבר כל ארבע שנים, סמוך לאמצע כהונת הנשיא שנבחר שנתיים קודם.

בבחירות האמצע נבחרים כל חברי בית הנבחרים (435 נכון ל-2018) ושליש מחברי הסנאט (33 או 34 מתוך 100 נכון ל-2018).

בנוסף, 34 מתוך 50 מדינות בוחרות את המושלים שלהן לכהונה בת ארבע שנים. מדינות רבות גם בוחרות את המחוקקים המדינתיים ונערכות גם בחירות במישור העירוני לראשות הערים.

סנאטורים מכהנים בכהונה בת שש שנים, ואילו בחירות פדרליות נערכות כל שנתיים. המושבים בסנאט מחולקים לשלוש קטגוריות, וכשליש נבחרים כל שנתיים מחדש.

בחירה בחברי בית הנבחרים כל שנתיים מאפשרת לאזרחים הבוחרים שליטה ישירה ומיידית יותר על הכיוון שבו הממשלה שלהם נעה.

מושב מתחלף הוא מושב בבית הנבחרים או בסנאט שהבוחרים לוקחים ממפלגה אחת ומעניקים למפלגה השנייה בבחירות.

כשסנאטור פורש, הולך לעולמו או עוזב את המשרה לפני שכהונתו מסתיימת, המושל של המדינה ממנה בדרך כלל ממלא מקום למושב המתפנה. במקרה כזה, יש לבוחרים הזדמנות לבחור כרצונם רק בבחירות הפדרליות הקרובות.

השנה, יש בחירות מיוחדות לסנאט באוקלהומה, היכן שהסנאטור הרפובליקני ג'יימס איינהופ יפרוש בשנה הבאה. בקליפורניה, הסנאטור הדמוקרטי אלכס פדילה, שמונה כמחליף של קמלה האריס כשנבחרה לסגנית הנשיא, מתמודד כדי להשלים את הכהונה של האריס בינואר וכדי לזכות בכהונה הבאה.

את חברי בית הנבחרים אי אפשר למנות, לפיכך כשמושב בבית הנבחרים מתפנה, צריך לערוך בחירות מיוחדות כדי למלא אותו. השנה, יתקיימו בחירות מיוחדות באינדיאנה לחודשיים האחרונים של כהונתה של חברת בית הנבחרים ג'קי וולורסקי שמתה בתאונת דרכים באוגוסט.

יש כמה התמודדויות שנחשבות לתחרותיות ביותר בנובמבר, כלומר, שהקרב בין המועמדים יהיה צמוד במיוחד. ההתמודדויות האלה זוכות לסיקור הגדול ביותר מצד התקשורת.

מתוך 35 התמודדויות בסנאט בנובמבר, שלוש נחשבות לצמודות במיוחד. 19 מההתמודדויות בבית הנבחרים נחשבות צמודות במיוחד. חמישה קרבות על תפקיד המושל נחשבים צמודים מאוד.

למפלגות פוליטיות יש יותר כוח כשהן שולטות בבית הנבחרים או בסנאט באמצעות ניצחון ברוב המושבים. המפלגה בעלת הרוב שולטת בוועדה שמגבשת את החקיקה ומחליטה איזה הצעות חוק יעברו להצבעה של המחוקקים.

בבית הנבחרים, רוב הוא 218 מושבים לפחות. הרוב בוחר גם את דובר בית הנבחרים. בסנאט, המפלגה עם 51 מושבים היא הרוב.

המשימה הרשמית של סגן הנשיא הוא לכהן כנשיא הסנאט, אף שמעטים סגני הנשיא שבילו זמן רב בגבעת הקפיטול. אם יש תיקו בהצבעה בסנאט שבו מאה מושבים, ההצבעה של סגן הנשיא היא שוברת השוויון.

בסנאט הנוכחי, שבו מחולקים המושבים 50-50 (שני העצמאים בדרך כלל בוחרים עם הדמוקרטים), סגנית הנשיא היא הקול המכריע שגם מעניק את השליטה לדמוקרטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully