וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל ולבנון הגישו מכתבים רשמיים, הסכם הגבול הימי נכנס לתוקף

עודכן לאחרונה: 27.10.2022 / 19:21

המכתבים ניתנו לנציגי האו"ם ולשליח האמריקני עמוס הוכשטיין במהלך טקס במפקדת האו"ם בנאקורה בבקשה להפקיד באו"ם את הקואורדינטות של קו הגבול החדש. ביידן אמר כי הוא "גאה לברך את ישראל ולבנון על הסכמתן לפתרון הסכסוך ארוך השנים". לפיד: "ההסכם יביא ליציבות"

בווידאו: ראש הממשלה, יאיר לפיד במעמד החתימה על ההסכם הימי בין ישראל ללבנון/עומר מירון/לע"מ

ישראל ולבנון הגישו היום (חמישי) לאו"ם את המכתבים הרשמיים המאשרים כי הן מקבלות את הסכם הגבול הימי. זאת, במהלך טקס במפקדת האו"ם בנאקורה. המכתבים ניתנו לנציגי האו"ם ולשליח האמריקני עמוס הוכשטיין בבקשה להפקיד באו"ם את הקואורדינטות של קו הגבול החדש. בכך, ההסכם בין המדינות נכנס לתוקף.

לפיד אמר בפגישה עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין כי "ההסכם יביא יציבות לאזור, וזו היתה המטרה המרכזית. לדברי הוכשטיין, "זהו הסכם ייחודי כיוון שהוא בין שתי מדינות שהן מדינות אויב. ההסכם יביא יציבות ושגשוג. אנחנו שמחים שהיינו יכולים למלא תפקיד בהסכם הזה. היום זו ההתחלה ולא הסוף. זו ההתחלה של העמקת השגשוג באזור. אם בצד השני של הגבול תהיה לבנון משגשגת זה יהיה ניצחון לכולם".

בכיר ישראלי אמר מוקדם יותר כי המשלחת הלבנונית והמשלחת הישראלית נכנסו לאוהל בו התקיים הטקס משני צדדים שונים. כל אחת מהמשלחות הגישה את נוסח ההסכם החתום שלה לידי המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין ובמקביל הגישה מסמך את הקואודינטות של הגבול הימי החדש לנציגי האו"ם. הוכשטיין בדק את הנוסחים שכל צד הגיש לו ולבסוף חתם בעצמו על ההסכם. בכיר ישראלי אמר כי מיד עם החתימה של הוכשטיין על ההסכם הוא נכנס לתוקף באופן מלא.

בכיר ישראלי אמר כי הלבנונים היו מאוד קורקטיים במהלך האירוע, לא לחצו ידיים עם הצד הישראלי ולא שוחחו עם הצד הישראלי. בסוף האירוע פנה הוכשטיין לשתי המשלחות. "מזל טוב, יש לנו הסכם", הוא אמר. בשלב הזה כל הנוכחים באוהל פתחו במחיאות כפיים.

ראש הממשלה יאיר לפיד בישיבת ממשלה מיוחדת לאישור ההסכם הימי בין ישראל ללבנון, 27 באוקטובר 2022. ללא, צילום מסך
ראש הממשלה יאיר לפיד בישיבת הממשלה המיוחדת, היום/צילום מסך, ללא

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הגיב על חתימת ההסכם. "מה שקרה הוא ניצחון גדול ללבנון כמדינה, כעם וכהתנגדות", אמר. "כל המשא ומתן בנושא הזה היה עקיף, שתי המשלחות - הלבנונית והישראלית - לא נפגשו תחת קורת גג אחת. המסמך בו מחזיקה לבנון לא כולל חתימה ישראלית, והממשלה נזהרה לא לנקוט בצעדים שאפילו מריחים כמו נורמליזציה בהסכם עם ישראל. זה לא הסכם בינלאומי והוא לא כולל נרמול עם ישראל או הכרה - והוא לא כולל ערבויות ביטחוניות. לבנון השלימה שלב חדש וחשוב שהביא אותה לשלב חדש".

מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת הצהיר אחרי הטקס כי "ההסכם מהווה פתרון הוגן וקבוע לסכסוך הימי בין ישראל ללבנון ומשרת את שני הצדדים". הוא הוסיף כי בישראל מאמינים "שההסכם יסייע בקידום היציבות באזור. אנחנו מעריכים את המאמצים הלבנונים להגיע להסכם ומאחלים לשני העמים שנים ארוכות של שקט ושגשוג".

עוד בוואלה!

הממשלה אישרה את ההסכם עם לבנון: "לא כל יום מדינת אויב מכירה במדינת ישראל"

לכתבה המלאה
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו 13 ביולי 2022. אל מאנר, אתר רשמי
"ניצחון גדול". נסראללה/אתר רשמי, אל מאנר

זמן קצר לפני כן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך על הסכם הגבול הימי שנחתם בין ישראל ולבנון. לדבריו, ההסכם מכין את הקרקע לייצוב ושגשוג האזור. "אני גאה לברך את ישראל ולבנון על הסכמתן לפתרון סכסוך הגבולות הימיים ארוך השנים ביניהן", מסר. "היום נקטו הצדדים את הצעדים האחרונים להכנסת ההסכם לתוקף - והגישו את הניירת הסופית לאו"ם בהשתתפות ארצות הברית".

"כפי שאמרתי כשהוכרז ההסכם ההיסטורי הזה, הוא יבטיח את האינטרסים של ישראל ולבנון, והוא יכשיר את הקרקע לאזור יציב ומשגשג יותר", הוסיף. "ארצות הברית תמשיך לשמש כמסייעת כאשר הצדדים פועלים לקיים את התחייבויותיהם וליישם הסכם זה. אנרגיה - במיוחד במזרח הים התיכון - לא צריכה להיות סיבה לסכסוך, אלא כלי לשיתוף פעולה, יציבות, ביטחון ושגשוג. הסכם זה מקרב אותנו צעד אחד קדימה למימוש חזון למזרח תיכון בטוח, משולב ומשגשג יותר, המספק יתרונות לכל עמי האזור".

יאיר לפיד נפרד מג'ו ביידן, 15 ביולי 2022. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
לפיד עם ביידן בביקורו בישראל, ביולי/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

הממשלה אישרה היום את הסכם הגבול הימי עם לבנון. זאת, לאחר שנשיא לבנון מישל עאון חתם על האיגרת הרשמית, בה מודיעה לבנון לארצות הברית כי היא מקבלת את הסכם הגבול הימי עם ישראל. ראש הממשלה יאיר לפיד חתם על ההסכם גם הוא.

שרי הממשלה עודכנו במהלך הישיבה כי מכתב הערבויות האמריקני לישראל עדיין לא מוכן. הצפי כי יהיה מוכן בהמשך היום, כך לפי שני שרים שהשתתפו בישיבה. לדבריהם, הובהר לשרים כי מכתב הערבויות לא יפורסם לציבור כיוון שהוא סודי.

השרים ציינו כי מזכר ההבנות עם חברת "טוטאל" הצרפתית נחתם חצי שעה בלבד לפני תחילת ישיבת הממשלה. מזכר ההבנות מגדיר את הצד העסקי של ההסכם ואת העקרונות שבהתאם להם תקבל ישראל פיצוי על הרווחים הפוטנציאליים של הגז שבשטח המחלוקת. במהלך ישיבת הממשלה נמסר לשרים כי מי שמעוניין בכך יכול לעיין במזכר ההבנות במזכירות הממשלה והוא לא יופץ בשלב הזה.

בפתח ישיבת הממשלה לפיד הגדיר את ההסכם כ"הישג כביר למדינת ישראל, והישג לממשלת ישראל". הוא הסביר, "זהו הסכם שמחזק ומבצר את בטחון ישראל ואת חופש הפעולה שלנו מול חיזבאללה והאיומים מצפון. יש קונצנזוס נדיר בכל מערכות הבטחון על החיוניות של ההסכם. שר הבטחון בני גנץ, צה"ל, מוסד, שב"כ והמל"ל, כולם כאחד חתומים על המהלך ועל תרומתו לבטחון ישראל ולצרכים המבצעיים שלנו".

לפיד המשיך והסביר כי מדובר בהישג מדיני: "לא כל יום מדינת אוייב מכירה במדינת ישראל, בהסכם כתוב, למול כל הקהיליה הבינלאומית. לא כל יום ארצות הברית וצרפת מתייצבות מאחורינו ומעניקות ערבויות בטחוניות וכלכליות להסכם". הוא ציין כי מדובר גם בהישג כלכלי. "אתמול החלה ההפקה ממאגר כריש. ישראל תקבל 17% מהרווחים של מאגר כאנה-צידון, המאגר הלבנוני, מה שיכניס למשק המדינה כסף שישמש לרווחה ובריאות, חינוך ובטחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully