וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה את ההסכם עם לבנון: "לא כל יום מדינת אויב מכירה במדינת ישראל"

עודכן לאחרונה: 27.10.2022 / 12:03

לפיד יחתום על ההסכם עם לבנון, לאחר שהנשיא מישל עאון אישר אותו וחתם עליו. שרי הממשלה עודכנו במהלך הישיבה כי מכתב הערבויות האמריקני לישראל עדיין לא מוכן, וכי לא יפורסם לציבור מפאת סודיות. לפיד בירך על ההסכם: "הישג כביר, העליון קבע שניהלנו הליך חוקי"

הממשלה אישרה היום (חמישי) את הסכם הגבול הימי עם לבנון. זאת, לאחר שנשיא לבנון מישל עאון חתם על האיגרת הרשמית, בה מודיעה לבנון לארצות הברית כי היא מקבלת את הסכם הגבול הימי עם ישראל. ראש הממשלה יאיר לפיד יחתום על ההסכם גם הוא.

שרי הממשלה עודכנו במהלך הישיבה כי מכתב הערבויות האמריקני לישראל עדיין לא מוכן. הצפי כי יהיה מוכן בהמשך היום, כך לפי שני שרים שהשתתפו בישיבה. לדבריהם, הובהר לשרים כי מכתב הערבויות לא יפורסם לציבור כיוון שהוא סודי.

השרים ציינו כי מזכר ההבנות עם חברת "טוטאל" הצרפתית נחתם חצי שעה בלבד לפני תחילת ישיבת הממשלה. מזכר ההבנות מגדיר את הצד העסקי של ההסכם ואת העקרונות שבהתאם להם תקבל ישראל פיצוי על הרווחים הפוטנציאליים של הגז שבשטח המחלוקת. במהלך ישיבת הממשלה נמסר לשרים כי מי שמעוניין בכך יכול לעיין במזכר ההבנות במזכירות הממשלה והוא לא יופץ בשלב הזה.

בפתח ישיבת הממשלה לפיד הגדיר את ההסכם כ"הישג כביר למדינת ישראל, והישג לממשלת ישראל". הוא הסביר, "זהו הסכם שמחזק ומבצר את בטחון ישראל ואת חופש הפעולה שלנו מול חיזבאללה והאיומים מצפון. יש קונצנזוס נדיר בכל מערכות הבטחון על החיוניות של ההסכם. שר הבטחון בני גנץ, צה"ל, מוסד, שב"כ והמל"ל, כולם כאחד חתומים על המהלך ועל תרומתו לבטחון ישראל ולצרכים המבצעיים שלנו".
 
לפיד המשיך והסביר כי מדובר בהישג מדיני: "לא כל יום מדינת אוייב מכירה במדינת ישראל, בהסכם כתוב, למול כל הקהיליה הבינלאומית. לא כל יום ארצות הברית וצרפת מתייצבות מאחורינו ומעניקות ערבויות בטחוניות וכלכליות להסכם". הוא ציין כי מדובר גם בהישג כלכלי. "אתמול החלה ההפקה ממאגר כריש. ישראל תקבל 17% מהרווחים של מאגר כאנה-צידון, המאגר הלבנוני, מה שיכניס למשק המדינה כסף שישמש לרווחה ובריאות, חינוך ובטחון".

הוא ענה לטענות לפיהן ההסכם אושר בחטף בתקופת בחירות, ואמר כי "בית הדין העליון קבע פה אחד שהממשלה ניהלה הליך תקין, ראוי וחוקי. האחריות היא עלינו, ולפיכך הסמכות היא בידינו, בידה של הממשלה".

עוון חתם על האיגרת בסיום פגישה עם השליח האמריקני עמוס הוכשטיין. שר החוץ הלבנוני חתם על מכתב שיישלח להפקדה באו"ם ובו נקודות הציון של קו הגבול הימי החדש עם ישראל. בתום הפגישה, השליח האמריקני אמר כי "ההסכם יגביר את היציבות משני צדי הגבול ויהווה נקודת מפנה עבור הכלכלה הלבנונית".

סגן יו"ר הפרלמנט בלבנון והאחראי על המגעים מול ארצות הברית בנושא ההסכם, אליאס בו סעב, אמר כי ההסכם מסמל את "תחילתו של עידן חדש". הוא ציין כי האיגרת תוגש לגורמים רשמיים בארצות הברית במהלך היום בנקודת הגבול הדרומית ביותר של לבנון, נאקורה, הסמוכה לראש הנקרה, מאוחר יותר היום.

  • עוד באותו נושא:
  • לבנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully