וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלק החסר: מסלול לימודי יהדות ספרד נפתח באוניברסיטאות

עודכן לאחרונה: 24.10.2022 / 11:59

המסלול, שנפתח עד כה בשלוש אוניברסיטאות ברחבי הארץ - קם בעקבות החלטת המועצה להשכלה גבוהה להכיר בלימודים כתחום אקדמי עצמאי. "קיים דימיון לאופן שבו החלו ללמד באוניברסיטאות על דיכוי נשים וגזענות", אמרה יו"ר הוועדה לקידום מדעי הרוח בישראל. "שינוי חשוב ביותר"

פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטה העברית, ירושלים 22 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
מקום ראוי להיסטוריית יהדות ספרד. סטודנטים באוניברסיטה העברית/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

שלוש אוניברסיטאות בארץ פתחו אתמול (שני) לראשונה מסלול לימודי חקר מורשת יהדות ספרד והמזרח. בתוך כך, הפכו האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת בר אילן לחלוצות ביישום החלטת המועצה להשכלה גבוהה שהתקבלה בתחילת השנה - להכיר בלימודי יהדות ספרד וארצות האסלאם כתחום אקדמי נפרד ועצמאי.

המסלולים המוצעים שונים בין האוניברסיטאות שפתחו את התחום ללימודים עצמאיים. באוניברסיטה העברית נפתח מסלול לתואר ראשון המתמקד בלימודי יהדות ספרד והמזרח בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו. בבן גוריון ובבר אילן נפתחו מסלולים לתואר שני, כשבבר אילן התואר יתקיים תחת מסגרת המחלקה לספרות של עם ישראל.

היום הראשון ללימודים אוניברסיטת  בן גוריות באר שבע, אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
מסלול חדש באוניברסיטאות. סטודנטים בבן גוריון/ראובן קסטרו

דומה לאופן בו החלו ללמד בעולם על גזענות כלפי שחורים

"מאז קום המדינה המוסדות להשכלה גבוהה בארץ היו בנויים באופן שלא נתן את המקום הראוי להיסטוריה של יהדות ארצות האסלאם ויוצאי ספרד וארצות המזרח", אמרה פרופ' חביבה פדיה, יו"ר הוועדה לקידום מדעי הרוח בישראל וראש צוות מורשת ספרד והמזרח במועצה להשכלה גבוהה. "קיים דימיון במובן מסוים לאופן שבו החלו ללמד באוניברסיטאות בעולם על דיכוי נשים וגזענות כלפי שחורים בארצות הברית. החלטת המועצה להשכלה גבוהה מהווה בעיניי שינוי חשוב ביותר".

"אפליית תרבות והיסטוריית יהדות האסלאם ספרד והמזרח באקדמיה ובכלל יצרה בעיית זהות עמוקה", הוסיפה פדיה, שמשמשת גם ראש מרכז אלישר לחקר תרבות יהדות ספרד והמזרח באוניברסיטת בן גוריון. "הסיבה לכך היא שחלקים רבים באוכלוסייה מתייחסים לציבור המזרחי כקולקטיב המלוכד על ידי זהות אחת, אך מבקשים ממנו להתנהל בלי ההיסטוריה שלו. בסופו של יום הדבר מייצר ניכור - המשפיע על רמת השנאה ההדדית שקיימת בארץ".

החלטת המועצה התקבלה בחודש פברואר האחרון, לאחר מספר שנות מאבק וכחלק מהניסיון לקדם את מעמדה של היסטוריית יהדות המזרח. ועדת ביטון, שהוקמה למטרה זו - המליצה על הקמת פקולטה חדשה למדעי הרוח בתחום לימודי יהדות המזרח, בה יילמדו תחומי היסטוריה, ספרות ופילוסופיה. כמו כן - המליצה הוועדה על שילוב התכנים גם במערכת החינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully