וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בצה"ל: פגענו ב-90% ממנגנון ייצור הנשק של איראן בסוריה

עודכן לאחרונה: 22.10.2022 / 22:30

לדברי אותם גורמים, ישראל הצליחה לבלום את התבססות משמרות המהפכה על אדמת סוריה במסגרת המערכה שבין המלחמות. הגרומים דחו טענות כי צה"ל הפחית בעצימות התקיפות בשל המתיחות ביחסים מול מוסקבה, וציינו כי המאבק באיראן והכוחות הפרו-אירניים נשמר

סוריה מדווחת על פיצוצים בדמשק ובדרום המדינה. 21 באוקטובר 2022/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

צה"ל פגע בכ-90% מתוכניותיהם של איראן וחיזבאללה להתבסס בסוריה - כך חשפו היום (שבת) גורמים בכירים במערכת הביטחון. לדבריהם, ישראל הצליחה בשנים האחרונות לבלום כמעט לחלוטין את יכולותיה של איראן להעביר אמצעי לחימה בסוריה, לייצר נשק על אדמת המדינה ולהתבסס בה באמצעות בסיסים וכוחות פרו-איראניים.

לדברי אותם גורמים, התוכנית הגדולה של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, שחוסל ב-2020, להקים כוחות גדולים בסוריה לא יצאה אל הפועל בזכות המערכה שבין המלחמות (מב"מ) שמבצע צה"ל בשנים האחרונות באמצעות תקיפות אוויריות. התקיפה האחרונה לכאורה שיוחסה לישראל בסוריה הייתה ביום שישי האחרון כשכלי תקשורת מקומיים דיווחו כי צה"ל תקף סמוך לשדה התעופה בדמשק אחרי כחודש של שקט יחסי.

3 בינואר 2020 - בהוראת טראמפ: חוסל מפקד כוח קודס האיראני, אסם סולימאני בתקיפה אווירית בעיראק. רויטרס
תוכניתו נבלמה. סולימאני/רויטרס

בצל המלחמה באוקראינה והיחסים המתוחים מול רוסיה, הגורמים דחו טענות לעיכוב או חשש מתקיפות בסוריה והוסיפו כי מנגנון החיכוך הרוסי-ישראלי פועל כרגיל. לדבריהם, כשנוצר פרק זמן ללא תקיפות הוא לרוב תוצאה של החלטה איראנית להשהות הברחות של אמצעי לחימה ותשתיות לייצור אמל"ח לסוריה, כדי לנסות ולאתר ציר חדש כדי להערים על ישראל.

גורמי הביטחון הדגישו כי צה"ל פגע קשות בצירי ההברחה של איראן מהים, מהאוויר ואף מהיבשה מאיראן לסוריה. בעקבות התקיפות נפגעה היכולת של צבא סוריה לייצר אמצעי לחימה ותחמושת מאחר והאיראנים וחיזבאללה השתמשו באותם מפעלים לייצור נשק. במוקד התקיפות בשנים האחרונות היו גם ההברחות של אמצעים ורכיבים לייצור אמל"ח אך גם תשתיות ומחסני הנשק במרכז סרס (cers) המוגדר על ידי ממשלת סוריה כמרכז למחקרים מדעיים אך בפועל מעריכים גורמים מודיעין זרים כי הוא משמש לפיתוח וייצור של רקטות, טילים מסוגים שונים, ונשק כימי וביולוגי.

עוד בוואלה!

כך משתמשת איראן באוקראינה כשדה ניסויים לשכלול יכולותיה

לכתבה המלאה
חמידיה בסוריה, לאחר תקיפה אווירית המיוחסת לישראל, 2 ביולי 2022. לפי סעיף 27א' לרשתות החברתיות, צילום מסך
חמידיה בסוריה, לאחר תקיפה אווירית המיוחסת לישראל/צילום מסך, לפי סעיף 27א' לרשתות החברתיות

לצד זאת, ההערכה בישראל היא כי נשיא סוריה בשאר אסד צמצם פעילות של איראן וחיזבאללה במדינתו, בדגש על רמת הגולן הסורית ודרום המדינה.

בחלק מהמקרים העריכו בישראל כי אסד הראה לגורמים מטעם איראן וחיזבאללה "את הדרך אל מחוץ לסוריה" מאחר והם פוגעים באינטרסים שלו לייצב את "סוריה החדשה" - מושג שהשתרש בקרב גורמים מערביים כולל במערכת הביטחון הישראלית ומצביע על הבנה כי אסד השלים עם המציאות האזורית.

נשיא סוריה בשאר אסד ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בביקור בכנסייה אורתודוכסית בדמשק, 7 בינואר 2020. רויטרס
אסד ופוטין/רויטרס

לדברי גורמים בישראל, אסד הבין כי בשנים הקרובות הוא לא יוכל להחזיר לעצמו שטחים שנכבשו על ידי הכורדים כולל הטורקים, הוא לא מתחכך יתר על המידה עם מתנגדי משטר בדרום סוריה, וממקד את כוחו בהשלטת יציבות וסדר בערים הגדולות בדגש על דמשק והאזור כולל ציר החוף.

כמו כן, במערכת הביטחון מעריכים כי אסד מאוד מודאג מהמעורבות של איראן באוקראינה בשל הקרבה לרוסיה ומאחר וכל עוד יש נוכחות איראנית במרחב הסורי - הוא לא יצליח לגייס כוחות ומשאבים לטובת שיקום "סוריה החדשה" כמו מדינות סוניות מתונות ובראשן סעודיה ואף ירחיק ממנו את מדינות באירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully