וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאת ההשכמה: מערכת הביטחון אפשרה למחבל מהפיגוע בשועפאט לנוע באין מפריע כפצצה מתקתקת

20.10.2022 / 6:00

בזמן שכל גורמי המודיעין בצה"ל, שב"כ והמשטרה מחפשים אחריו, תכנן המחבל שהרג את הלוחמת נועה לזר, את הפיגוע הבא, שבדרך נס הסתיים בפציעה קלה בלבד של מאבטח. הפיגוע במעלה אדומים הוא קריאת השכמה לגופי הביטחון למצוא שיטות חדשות ללחימה בטרור ההולך ומתגבר בשטחים

בווידאו: תיעוד הפיגוע במעלה אדומים/צילום: מצלמות אבטחה

הפער המודיעיני והמבצעי שהתגלה ב-11 הימים למצוד אחר המחבל שביצע את הפיגוע בשועפאט, שהסתיים אמש (רביעי) בפיגוע במעלה אדומים, מצביעים על מספר תהליכים מסוכנים שלא נראה להם פתרון הולם באופק.

בעיה אחת היא היקף אמצעי הלחימה שיש כיום בשטחי יהודה ושומרון ועוטף ירושלים, והקלות הבלתי נסבלת בה ניתן להשיגם לצורך ביצוע הפיגועים. אמנם צה"ל והמשטרה מציגים לכידות רבות של אמצעי לחימה ותחמושת, כמעט מדי שבוע, אך הם טיפה בים אל מול היקף הפריטים שזורמים מגבול ירדן ולבנון אל השטחים, שמשם זולג גם לסוחרי אמל"ח בעוטף ירושלים.

צריך להניח את האמת על השולחן. יש אזורים, בהם מחנה הפליטים שועפאט, שבהם מערכת הביטחון בכללותה לא ממהרת לבצע פעילות נרחבת ואגרסיבית כדי לעקור תהליכים חמורים כמו אלו.

המוטיבציה בעוטף ירושלים ואיו"ש לביצוע פיגועים בולטת היטב כבר מספר חודשים, ומייצרת השראה עבור אלו שמכונים על ידי גורמי הביטחון "מתנדנדים" - אלו שמתלבטים האם לבצע פיגוע עד כדי הקרבה, וכן אלו שגמלה בליבם ההחלטה לרכוש נשק כדי לבצע פיגוע, ומה שנותר להם הוא להעתיק את דרך הפעולה.

זירת הפיגוע בכניסה למעלה אדומים 19 באוקטבר 2022. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
קריאת השכמה למערכת הביטחון. זירת הפיגוע במעלה אדומים, אמש/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

תמיכת האוכלוסייה במחבל אמורה להדליק נורה אדומה בוהקת. התמיכה היא תולדה של תסכול מצטבר, בעיות כלכליות, פשיעה, וחלל שלטוני. ללא תמיכה של האוכלוסייה היה המחבל נלכד זמן קצר לאחר הפיגוע הראשון באמצעות דיווח. במקום זאת פתחו צעירים בקמפיין תספורות קצוצות שיער כדי להקשות על זיהויו באמצעות מצלמות האבטחה.

כמו כן, עצם הפיגוע אמש מוכיח שאמנם המחבל היה במקום מסתור אך לא הרגיש ממש תחת מצוד, אלא בעל חופש פעולה שאפשר לו להתחמש מחדש ולתכנן בקפידה את הפיגוע הרצחני ביעד הבא.

בלתי סביר שחרף כל המאמצים והמשאבים שהושקעו זמן קצר לאחר הפיגוע לפני 12 ימים, במהלך תקופה ארוכה זו לא היה לשב"כ ולמשטרת ישראל מודיעין מדויק שהביא ללכידתו של המחבל, או לפחות עצר את צעדיו ומנע ממנו לצאת ממקום המסתור.

פער חמור נוסף היא אופן הפעולה שאיפשרה למחבל לברוח ממחסום שועפאט, שמוגדר כאזור יחסית צפוף, רווי כוחות ומצלמות. מתווה פיגוע דומה מאוד מתרחש בחודשים האחרונים בשומרון, שהינה רווית מצלמות, סיורים ועמדות. מחבלים שמגיעים סמוך לעמדות, יורים ונמלטים למרחבים בנויים בסיוע מחבלים נוספים, על גבי כלי רכב או בהליכה, ונהנים מתמיכה של אוכלוסייה המקומית.

עוד בוואלה!

צעירים משועפאט גילחו את ראשם כדי להקשות על תפיסת המחבל שביצע את הפיגוע במחסום

לכתבה המלאה
הפרות סדר במזרח ירושלים, מזרח ירושלים. דוברות משטרת ישראל
המוטיבציה בעוטף ירושלים ואיו"ש לביצוע פיגועים גוברת. המהומות במזרח ירושלים, שבוע שעבר/דוברות משטרת ישראל

דוגמה מובהקת לבעיות בהרתעה ובפערים בשיטת הפעולה של מערכת הביטחון התרחשו גם בפיגוע הירי בעיר העתיקה בירושלים, כשהתברר בחקירה, כי על אף המחסומים שנפרסו ולמרות תגבור הכוחות, המחבל אמיר סידאווי נמלט לכפר סילוואן סמוך לזירת האירוע. הוא עלה על משאית נוסעת, הסווה את עצמו מאחורי ברזנט וחצה את העיר ממזרח למערב. אחרי שעות של מצוד, עלה על מונית והסגיר את עצמו בתחנת המשטרה בדרום העיר.

הכתובת על הקיר. את טרור הסכינים החליף טרור האקדחים והרובים, והיא מחייבת לא רק עיבוי רכיבי אבטחה והגנה בעמדות, צירים ומחסומים באזורים שמועדים לפיגועים וחיכוך אלים, אלא שיטות חדשות כמו ניתוח נתיבי מילוט ויצירת מענה למרדפים, תגבור כוחות בהגנה, ריבוי אמצעי איסוף, פגיעה במקורות ההסתה, אמל"ח וכו".

צה"ל, השב"כ והמשטרה יטענו כי סוכלו בשנה החולפת מאות פיגועים אך רף הטרור שהתפתח בחודשים האחרונים מחייב פעולה אחרת כדי לקבל תוצאה שונה. אפשר להתחיל בניתוח מצב התודעה כמו שינוי הטרמינולוגיה לתיאור המצב, ואולי גם הגיע הזמן להחליף את שם המבצע: "שובר גלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully