וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן שלחה יועצים לקרים כדי לאמן את צבא רוסיה בשימוש במל"טים שלה

עודכן לאחרונה: 19.10.2022 / 9:34

ב-CNN דווח כי עשרות יועצים איראנים נשלחו לחצי האי הכבוש לייעץ לכוחות הרוסיים על השימוש בכלי הטיס שחוו תקלות רבות. לא ברור אם הם עוד נמצאים שם. לאחרונה הותקפו ערי אוקראינה בעשרות מל"טים מתאבדים, ובקייב שוקלים לנתק יחסים עם טהראן. היום: דיון בנושא באו"ם

פיצוצים באזור קייב בעקבות מתקפת מל"טים מתאבדים איראניים/טלגרם

איראן שלחה אנשי צבא לחצי האי קרים כדי לאמן ולייעץ לצבא רוסיה על השימוש במל"טים שלה - כך דיווחו הלילה (רביעי) כלי תקשורת בארצות הברית, על בסיס הערכת המודיעין האמריקני. לטענת גורמים אוקראיניים וגורמים מערביים, צבא רוסיה הגביר בשבועות האחרונים את השימוש במל"טים מתוצרת איראן, כולל מל"טים מתאבדים, במתקפות הנרחבות שלו נגד הבירה קייב ומתקני תשתיות ברחבי המדינה. שתי המדינות ממשיכות להכחיש זאת.

רבים מהמל"טים משוגרים מחצי האי קרים, שסופח על ידי רוסיה מאוקראינה ב-2014. לא ברור כמה יועצים איראנים נשלחו לקרים ואם הם עדיין נוכחים. ברשת CNN ציטטו מקור שתודרך על החומר המודיעיני ולפיו "עשרות" אנשי צבא איראנים נשלחו לחצי האי. משרד החוץ של ארצות הברית אמר אתמול כי יש לראות ב"העמקת" היחסים בין מוסקבה לטהראן "איום ממשי".

גורמים אמריקניים אמרו כי כשרוסיה החלה לראשונה להפעיל ולפרוס את המל"טים באוקראינה באוגוסט, רבים מהם חוו תקלות. המפעילים רוסים התאמנו על המערכות בתוך איראן, אך טהראן החלה לשלוח יועצים לקרים בשבועות האחרונים כדי לעזור לרוסיה להפעיל את המערכות ולנסות לתקן את התקלות.

טהראן סיפקה למוסקבה שני סוגים של מל"טים עד כה: שהאד-136, המתפוצץ עם פגיעתו במטרה ומגיע לטווח של כ-2,500 ק"מ, ומוהג'ר-6, היכול לשאת טילים ולשמש לצורכי מערב.

איש דת איראני עומד בסמוך למל"ט במהלך תרגיל צבאי במיקום לא ידוע באיראן, 24 באוגוסט 2022. רויטרס
איש דת איראני בוחן מל"ט בתרגיל של צבא איראן, אוגוסט/רויטרס

אוקראינה ומדינות המערב אומרות כי הסתמכותה הגוברת של רוסיה על המל"טים האיראניים הללו - בפרט המתאבדים - מעידה על חולשות צבא רוסיה המתקשה לרענן את מלאי התחמושת שלו אחרי שמונה חודשי מלחמה וסנקציות מערביות. בקייב שוקלים לנתק את היחסים עם איראן בעקבות עסקאות הנשק שלה עם רוסיה, והם ביקשו מישראל מערכות הגנה אווירית מתקדמות. בישראל רמזו כי אין בכוונתם להיענות על דרישותיה של אוקראינה.

בימים האחרונים דווח בוושינגטון פוסט ובסוכנות הידיעות רויטרס כי איראן אף מתכננת לשלוח לרוסיה טילי קרקע-קרקע, בנוסף לאספקה חדשה של מל"טים. משרד החוץ של ארצות הברית הבהיר כי וושינגטון "תמשיך לנקוט צעדים פרקטיים ואגרסיביים כדי להקשות על מכירות הנשק האלו, כולל בסנקציות ובהגבלות יצוא נגד כל הגופים המעורבים".

גורם אמריקני אמר ל-CNN כי ארצות הברית, צרפת ובריטניה מתכננות לדון בהעברות המל"טים האיראניים לרוסיה במהלך דיון סגור של מועצת הביטחון של האו"ם. הן טוענות כי העברות המל"טים לרוסיה מפרות את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם המגבילה מכירת נשק מאיראן ולאיראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully