וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד על ההסכם עם לבנון: "מהלך כביר - התעמולה נגדו מנותקת מהמציאות"

עודכן לאחרונה: 13.10.2022 / 18:15

רה"מ ושר הביטחון הציגו את ההסכם על הגבול הימי במסיבת עיתונאים. לדברי לפיד, ההסכם יניב הכנסות של מיליארדי שקלים לישראל, וימנע התלקחות ביטחונית בצפון. גנץ תקף את נתניהו: "פוגע בישראל משיקולים פוליטיים. טוב היה עושה אם היה לומד את ההסכם ומסייע להעבירו"

בווידאו: ראש הממשלה יאיר לפיד הסכם עם לבנון 13 באוקטובר 2022/לע"מ
ראש הממשלה יאיר לפיד בהצהרת הסכם עם לבנון
 12 באוקטובר 2022. יונתן זינגר, פלאש 90
"לא נהסס לרגע להשתמש בכוח כדי להגן על המאגר". לפיד/פלאש 90, יונתן זינגר

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ מסרו הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת, לאחר אישור עקרונות הסכם הגבול הימי עם לבנון בממשלה. "זהו הישג כביר לביטחון ישראל, מערכת הביטחון הבהירה לקבינט ולממשלה ההסכם נותן מענה מיטבי לצורכי הביטחון. ההסכם משפר את הביטחון ומרחיק את האפשרות להתלקחות מול חיזבאללה", אמר לפיד. "בנינו עם האמריקנים את ההסכם כך שהכסף לא יגיע לידי חיזבאללה".

"לאורך כל הדרך הבהרנו ללבנונים - אם יהיה הסכם או לא יהיה הסכם, ישראל לא תעכב אפילו ביום אחד את ההפקה מאסדת 'כריש' ולא תיכנע לשום איום", המשיך ראש הממשלה. "המאגר נמצא בשטחנו הריבוני, והתקפה עליו היא התקפה על מדינת ישראל. לא נהסס לרגע להשתמש בכוח כדי להגן על המאגר. ההסכם משריין את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל ויניב הכנסות של מיליארדים שמהן תהנה כל משפחה בישראל. ישראל תקבל כ-17% מהכנסות שדה הגז הלבנוני, שדה קאנה-צידון, אם וכאשר יפתחו אותו".

לפיד תקף את הביקורת מצד מפלגות האופוזיציה, ואמר: "כשההסכם יונח בפני הציבור, כל אחד ואחת יוכלו לראות בעצמם איזה הישג היסטורי יש פה לישראל, ועד כמה התעמולה השיקרית והרעילה שהופצה לגבי ההסכם הזה מנותקת לגמרי מהמציאות, נועדה רק לצרכים פוליטיים, ובעיקר נעשתה בידי אנשים שלא ראו את ההסכם ולא היה להם מושג מה יש בו ומה אין בו. נזמן לעדכון את כל ראשי מפלגות האופוזיציה ונחשוף אותם בפעם הראשונה לפרטי ההסכם".

שר הביטחון בני גנץ הצהרת הסכם עם לבנון
 12 באוקטובר 2022. יונתן זינגר, פלאש 90
"לא ויתרנו על מילימטר אחד של ביטחון". גנץ/פלאש 90, יונתן זינגר

ראש הממשלה הודה לכל הבכירים שהיו מעורבים במשא ומתן ובכינון ההסכם. "זה הסכם שעליו חתומים כל גופי הביטחון, שארצות הברית והקהיליה הבינלאומית מברכים עליו, שבמקום מלחמה מביא לאזרחי ישראל הכנסות של מיליארדים וביטחון אנרגטי לשנים ארוכות", הוסיף.

בשלב שאלות הכתבים הגיב לטענות, לפיהן ההסכם מובא בזמן ממשלת מעבר וקמפיין בחירות. "עבדנו על ההסכם, ונכנסו בחירות ולוחות הזמנים נפגשו. יש פה חלון הזדמנויות, כי ב-31 באוקטובר נשיא לבנון מישל עוון כבר לא יהיה בתפקיד, לא רואה מצב שתהיה לנו עוד הזדמנות שנוכל לכנס את שלושת המנהיגים בלבנון לחתום על הסכם איתנו", הסביר. "הייתי מעדיף לעשות את ההסכם לא בתקופת בחירות אבל בהינתן שזו התקופה ולאור ההתנהגות המופקרת של האופוזיציה לא חשבנו שנכון להביא אותו להצבעה בכנסת".

בנוסף, לפיד התייחס לטענות על הביקורת שמתח בעבר על שחרורה של נעמה יששכר בתקופת בחירות. "זו השוואה מופרכת בעיני, בין הסיפור של נעמה יששכר שתפסו אותה עם כמה גרמים של חשיש ברוסיה לבין הסכם בינלאומי שמונע מערכה אפשרית, וממצב ביטחון אנרגטי כלכלי ואת קו המצופים, זו לא השוואה דומה".

לדברי שר הביטחון, "לא ויתרנו על מילימטר אחד של ביטחון. לצד הפן הביטחוני ההסכם מבטא גם הסכמה כלכלית חשובה ונותן מענה לשני הצדדים ובכך יתרונו המובהק. ההסכם טוב גם לאזרחי לבנון ומסייע לחיזוק היציבות באזור כולו. אכן מועד הפשרת ההסכם סמוך לבחירות אינו רצוי, אך הכרחי כי אנחנו בחלון הזדמנויות שעשוי להיסגר".

גם גנץ תקף את מפלגות האופוזיציה ונתניהו. "אנחנו נתקלים בביקורת פוליטית מצד ראש האופוזיציה שיש בה כדי לפגוע באינטרס של ישראל משיקולים פוליטיים. ההתנהגות שלו מצערת, טוב היה עושה אם היה לומד את ההסכם ומסייע להעבירו בקונצנזוס פוליטי בדיוק כפי שנהגתי אני בהסכמי אברהם", אמר.

מפת הסכם הגז עם לבנון. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
מפת ההסכם על הגבול הימי עם לבנון/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

הממשלה אישרה היום את עקרונות ההסכם על הגבול הימי עם לבנון, ואת הצעת ראש הממשלה יאיר לפיד להניח את ההסכם על שולחן הכנסת מבלי להביאו להצבעה. ההסכם יונח הערב למשך 14 יום ולאחר מכן הממשלה תתכנס שוב לאשר את ההסכם באופן סופי. שרת הפנים איילת שקד הצביעה נגד ושר התקשורת יועז הנדל נמנע.

מוקדם יותר היום אישר הקבינט המדיני-ביטחוני לקדם את ההסכם הימי עם לבנון, כשכל המשתתפים - למעט השרה שקד שנמנעה - הצביעו בעדו. לפי הודעת לשכת ראש הממשלה יאיר לפיד, הקבינט הצביע על הנוסח שלפיו "יש חשיבות ודחיפות בהגעה להסכם הימי בין ישראל לבין לבנון בעת הזו. חברי הקבינט הביעו תמיכה בקידום הליכי אישור ההסכם על ידי הממשלה". לפיד עדכן את השרים כי הוא יזמין לשיחת תדרוך את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שתוקף בחריפות את ההסכם.

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שיכול היה להטיל וטו על ההצעה, אמר כי בנסיבות הנוכחיות, נכון להעביר אותו. לדבריו, לא מדובר ב"הסכם היסטורי, אך גם לא בהסכם כניעה מביש". לדברי בנט, "לא כל מה שטוב ללבנון הוא רע ישראל. יש פעמים שאפשר להגיע למצב של רווח לשני הצדדים. ראיתי ערך בהגעה להסכם; אך לא בכל מחיר, וודאי לא תחת איומים. כעת הגיעו להסכם בתנאים ובדרך שונים ממה שתכננו, ובכל זאת, בנסיבות הנוכחיות, נכון לאשרו".

אסדת כריש במים הטריטוריאליים של ישראל. חברת אנרג'יאן, אתר רשמי
אסדת הגז "כריש"/אתר רשמי, חברת אנרג'יאן

בנט הוסיף כי החליט לתמוך בהסכם אחרי שלמד את עמדת מערכת הביטחון, אף שישראל נמצאת ערב בחירות. "במצב עניינים רגיל, היה עלינו לחכות עם ההחלטה לממשלה הבאה, אולם הנסיבות מחייבות לקבל החלטה כבר עכשיו, שכן אתגרי הביטחון, כפי שהוצגו על ידי כל ראשי המערכות, מייצרים חלון החלטה צר וקצר". אמר.

במהלך הישיבה דרשה השרה שקד להעלות את ההסכם להצבעה בכנסת ולא רק להניחו לעיון. "אתה מתאר את ההסכם כהיסטורי. אם זה היסטורי אתה חייב להביא את זה לאישור הריבון. ממה אתם מפחדים?", אמרה שקד ללפיד. השרות קארין אלהרר ואורנה ברביבאי (יש עתיד) השיבו: "זו אופוזיציה לא אחראית", לפיד הוסיף כי "הם לא העבירו את הוויזות והמטרו".

שקד טענה כי ‏גם ברמה המשפטית יותר נכון לאשר את ההסכם בכנסת. "אם הכנסת תצביע, בג"ץ לא יתערב. לא הקשבתם לי בעניין מינוי מזוז וראיתם שצדקתי", אמרה. "אם הייתם מקבלים את עמדתי למנות אותו מינוי זמני כל הפארסה הייתה נחסכת. אם נתניהו היה מביא את אותו הסכם שבועיים לפני בחירות ואתם הייתם אופוזיציה - הייתם שורפים את המדינה. עולים על בריקדות, קוראים לו ארדואן. מדברים על חורבן הדמוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully