וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה: הסכם הגבול הימי עם לבנון יונח בכנסת מבלי להביאו להצבעה

עודכן לאחרונה: 12.10.2022 / 18:56

חברי הממשלה אישרו את עקרונות ההסכם, שיונח הערב למשך 14 ימים על שולחן הכנסת. לאחר מכן תתכנס הממשלה שוב כדי לאשר אותו סופית. השרה שקד התנגדה: "אם נתניהו היה מביא את אותו הסכם שבועיים לפני בחירות - הייתם שורפים את המדינה"

בווידאו:שר הביטחון בני גנץ על הסכם עם לבנון/ניקול לסקבי, משרד הביטחון

הממשלה אישרה היום (רביעי) את עקרונות ההסכם על הגבול הימי עם לבנון, ואת הצעת ראש הממשלה יאיר לפיד להניח את ההסכם על שולחן הכנסת מבלי להביאו להצבעה. ההסכם יונח הערב למשך 14 יום ולאחר מכן הממשלה תתכנס שוב לאשר את ההסכם באופן סופי. שרת הפנים איילת שקד הצביעה נגד ושר התקשורת יועז הנדל נמנע.

מוקדם יותר היום אישר הקבינט המדיני-ביטחוני לקדם את ההסכם הימי עם לבנון, כשכל המשתתפים - למעט השרה שקד שנמנעה - הצביעו בעדו. לפי הודעת לשכת ראש הממשלה יאיר לפיד, הקבינט הצביע על הנוסח שלפיו "יש חשיבות ודחיפות בהגעה להסכם הימי בין ישראל לבין לבנון בעת הזו. חברי הקבינט הביעו תמיכה בקידום הליכי אישור ההסכם על ידי הממשלה". לפיד עדכן את השרים כי הוא יזמין לשיחת תדרוך את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שתוקף בחריפות את ההסכם.

דיון ועדת השרים השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני), על הסכם הגז עם לבנון, לשכת רה"מ בירושלים. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
בגוש נתניהו דורשים להעלות את ההסכם להצבעה בכנסת. ישיבת הקבינט, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שיכול היה להטיל וטו על ההצעה, אמר כי בנסיבות הנוכחיות, נכון להעביר אותו. לדבריו, לא מדובר ב"הסכם היסטורי, אך גם לא בהסכם כניעה מביש". לדברי בנט, "לא כל מה שטוב ללבנון הוא רע ישראל. יש פעמים שאפשר להגיע למצב של רווח לשני הצדדים. ראיתי ערך בהגעה להסכם; אך לא בכל מחיר, וודאי לא תחת איומים. כעת הגיעו להסכם בתנאים ובדרך שונים ממה שתכננו, ובכל זאת, בנסיבות הנוכחיות, נכון לאשרו".

בנט הוסיף כי החליט לתמוך בהסכם אחרי שלמד את עמדת מערכת הביטחון, אף שישראל נמצאת ערב בחירות. "במצב עניינים רגיל, היה עלינו לחכות עם ההחלטה לממשלה הבאה, אולם הנסיבות מחייבות לקבל החלטה כבר עכשיו, שכן אתגרי הביטחון, כפי שהוצגו על ידי כל ראשי המערכות, מייצרים חלון החלטה צר וקצר". אמר.

עוד בוואלה!

הרבה יותר מגז או כסף: ההסכם עם לבנון הוא קודם כול חסר תקדים מבחינה מדינית-ביטחונית

לכתבה המלאה
נפתלי בנט בטקס חניכת בית תנועת פנימה, לוד, 14 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
תמך, אך הבהיר: "לא מדובר בהסכם היסטורי". בנט/ראובן קסטרו

במהלך הישיבה דרשה השרה שקד להעלות את ההסכם להצבעה בכנסת ולא רק להניחו לעיון. "אתה מתאר את ההסכם כהיסטורי. אם זה היסטורי אתה חייב להביא את זה לאישור הריבון. ממה אתם מפחדים?", אמרה שקד ללפיד. השרות קארין אלהרר ואורנה ברביבאי (יש עתיד) השיבו: "זו אופוזיציה לא אחראית", לפיד הוסיף כי "הם לא העבירו את הוויזות והמטרו".

שקד טענה כי ‏גם ברמה המשפטית יותר נכון לאשר את ההסכם בכנסת. "אם הכנסת תצביע, בג"ץ לא יתערב. לא הקשבתם לי בעניין מינוי מזוז וראיתם שצדקתי", אמרה. "אם הייתם מקבלים את עמדתי למנות אותו מינוי זמני כל הפארסה הייתה נחסכת. אם נתניהו היה מביא את אותו הסכם שבועיים לפני בחירות ואתם הייתם אופוזיציה - הייתם שורפים את המדינה. עולים על בריקדות, קוראים לו ארדואן. מדברים על חורבן הדמוקרטיה".

הרוח הציונות 29 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
"אם נתניהו היה מביא את אותו הסכם שבועיים לפני בחירות - הייתם שורפים את המדינה". שקד/ראובן קסטרו

אחרי ההצבעה בקבינט, גוש המפלגות התומכות ביו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו קראו ליו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי לחייב הצבעה על ההסכם, אף שהיועצת המשפטית לממשלה סבורה כי אין חובה חוקית לכך. הן קראו גם לבנט, לשקד, לגדעון סער, ולזאב אלקין, ליועז הנדל וליפעת שאשא-ביטון להתנגד להסכם ולהשתמש בזכות הווטו של "גוש ימינה".

מוקדם יותר דחה בג"ץ עתירה שביקשה להוציא צו ביניים נגד קידום ההסכם, אחרי שהיועצת המשפטית לממשלה הבהירה כי הוא עוד יונח לפתחה של הכנסת בטרם יעלה לאשרור הממשלה. הדיון בעתירה יתקיים בהמשך החודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully