וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלבון קשה: ביידן שוקל יחסיו עם ערב הסעודית עקב הקיצוץ בתפוקת הנפט

עודכן לאחרונה: 12.10.2022 / 14:31

ההחלטה של ארגון יצואניות הנפט + רוסיה וערב הסעודית לקצץ בתפוקה ב-2 מיליון חביות ביום, למרות התנגדות אמריקנית חריפה, מכבידה על היחסים המתוחים בין ממשל ביידן למשפחת המלוכה הסעודית

ביידן נוחת בג'דה, סעודיה, ונפגש עם יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוקל מחדש את יחסיו עם ערב סעודית בעקבות הודעה אופ"ק+ בשבוע שעבר על קיצוץ של 2 מיליון חביות נפט ביום, כך אמר היום (שלישי) הדובר לביטחון לאומי ג'ון קירבי. ביידן מוכן לעבוד עם הקונגרס לגבי עתיד היחסים עם ערב הסעודית, הוסיף קירבי בראיון ל-CNN, לאחר שהסנאטור הדמוקרטי בוב מנדז קרא להקפאת שיתוף הפעולה עם הממלכה המדברית, כולל מרבית עסקות מכירת הנשק.

ההחלטה של ארגון יצואניות הנפט, בנוסף לרוסיה וערב הסעודית, לקצץ בתפוקה למרות התנגדות אמריקנית חריפה, מכבידה על היחסים המתוחים ממילא בין ממשל ביידן למשפחת המלוכה הסעודית, בעבר אחת מבעלות הברית הקרובות של ארצות הברית במזרח התיכון.

הבית הלבן ניסה בכל כוחו למנוע את הקיצוץ, כדי למנוע ממחירי הדלק בארצות הברית לזנק שוב לפני בחירות אמצע הכהונה בנובמבר. זאת בעיקר על רקע העובדה שהמפלגה הדמוקרטית תתקשה לשמור על הרוב בקונגרס.

ג'ו ביידן בשדה התעופה של ג'דה, ערב הסעודית, לקראת עזיבתו, 16 ביולי 2022. רויטרס
ג'ו ביידן בביקור בערב הסעודית ביולי/רויטרס

הממשל האמריקני ניסה לשכנע את אופק+ במשך שבועות לא לחתוך את התפוקה. בימים האחרונים, גורמים בכירים אמריקנים בתחומי האנרגיה, מדיניות החוץ והכלכלה דחקו בעמיתיהם הזרים להצביע נגד קיצוץ בתפוקה, אמרו שני מקורות המקורבים לדיונים.

עמוס הוכשטיין, נציג האנרגיה הבכיר של ביידן, וברט מגורק והשליח המיוחד לתימן טים לנדרקינג נסעו לערב הסעודית בחודש שעבר לדון בסוגיות אנרגיה ובהחלטה של אופ"ק+. הם לא הצליחו למנוע את הקיצוץ בתפוקה, כפי שהצליח ביידן במהלך ביקורו בממלכה ביולי.

הגורמים האמריקנים "ניסו להגדיר את המצב כ'אנחנו מול רוסיה'", אמר אחד המקורות לרויטרס, ואמרו לסעודים שהם צריכים לבחור. הטיעון הזה נכשל, אמר המקור והוסיף כי הסעודים אמרו שאם ארצות הברית רוצה עוד נפט בשווקים, אז היא עצמה צריכה להתחיל לשאוב יותר נפט. ארצות הברית היא היצואנית הגדולה בעולם וגם הצרכנית הגדולה בעולם של נפט, על פי נתוני מנהל המידע של מחלקת האנרגיה של ארצות הברית (EIA ).

"אנחנו דואגים בראש ובראשונה לאינטרסים של ממלכת ערב הסעודית ואז לאינטרסים של המדינות שבטחו בנו, של חברות אופ"ק ואופ"ק+", אמר שר האנרגיה הסעודי הנסיך עבדול עזיז בן סלמאן לטלוויזיה הסעודית אתמול. "אופ"ק שוקלת את האינטרסים שלה מול ה"אינטרסים של העולם משום שיש לנו אינטרס בתמיכה בצמיחה של הכלכלה הגלובלית ובאספקה של אנרגיה בדרך הטובה ביותר".

עוד בוואלה!

ינסה לקדם את הנורמליזציה עם ישראל: ביידן נחת בסעודיה

לכתבה המלאה
ג'ו ביידן עם נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן, 15 ביולי 2022. רויטרס
הנשיא ג'ו ביידן עם נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן/רויטרס

ביום חמישי ביידן אמר כי ההחלטה הסעודית "מאכזבת" והוסיף כי וושינגטון שוקלת לנקוט בצעדים נוספים בשוק הנפט. "ברור שאופ"ק+ מתואמת עם רוסיה", אמרה דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר. הדמוקרטים בקונגרס קראו להסיג את הכוחות האמריקנים מערב הסעודית ולהפסיק למכור לה נשק בעקבות הקיצוץ בתפוקת הנפט. "חשבתי שכל המטרה של מכירת נשק למדינות המפרץ למרות הפרת זכויות האדם , המלחמה הלא הגיונית בתימן ופעולות נגד אינטרסים של ארצות הברית בלוב ובסודן, היתה שכשמשבר בינלאומי יפרוץ, המפרץ יבחר באמריקה על פני רוסיה/סין", צייץ הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי.

לדברי בן קהיל, עמית בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, אמר כי הסעודים מקווים הקיצוץ בתפוקה יעניק להם שליטה גדולה יותר על מחיר הנפט ויבטיח כי הכנסות מספיקות מנפט יגנו על המדינה שלהם מפני מיתון. "הסיכון המקרו כלכלי מחריף כל העת, אז הם הגיבו", הוא אמר לרויטרס. "הם מודעים לכך שהקיצוץ בתפוקה ירגיז את וושינגטון, אך הם מנהלים את השוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully