וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: 11 הרוגים ו-64 פצועים במתקפה שכללה 84 טילים, 13 מל"טים איראניים

עודכן לאחרונה: 10.10.2022 / 17:28

הנשיא זלנסקי: "רוסיה מנסה למחוק את אוקראינה מעל פני האדמה". דובר משרד החוץ האיראני בתגובה לאמירות על מל"טים איראניים: "העמדה שלנו ברורה לחלוטין וכבר הצהרנו עליה. אנחנו לא צד במלחמה באוקראינה". פוטין התחייב ל"תגובה קשה" על כל תקיפה בשטח רוסיה

גן משחקים בקייב נפגע מטיל, 10 באוקטובר 2022/רויטרס

רוסיה שיגרה היום (שני) מתקפת טילים רוסית עוצמתית על הבירה קייב וערים גדולות אחרות באוקראינה כתגובה לפיצוץ בגשר קרים בסוף השבוע. טילים שוגרו על לבוב, טרנופול ודניפרו. עדי ראייה דיווחו לסוכנות הידיעות רויטרס על מכוניות הרוסות לחלוטין ועל עשן שחור וסמיך מיתמר מבניינים. לפי דיווחים, הרוסים הפציצו גם את גשר הזכוכית שבמרכז קייב. בנוסף נפגע גם בניין הקונסוליה הגרמנית בעיר.

על פי שירות החירום (SES), מתקני תשתיות קריטיות - בעיקר של אנרגיה - נפגעו בשמונה אזורים ובקייב עצמה, שם פרצו יותר מ-30 שריפות. כתוצאה מכך, 11 בני אדם נהרגו ו-64 נפצעו. אין אספקת חשמל בארבעה מחוזות: חבוב, פולטבה, סומי וטרנופיל, נמסר מהשירות. על פי מפקד הצבא האוקראיני, הגנרל ואלרי זאלוז'ניי, 84 טילי שיוט נורו הבוקר על אוקראינה, 56 מהם יורטו על ידי מערכות הגנה אווירית, מתוך ה-84 24 היו מל"טים - ובהם 13 מסוג שאהיד 136. הוא הוסיף.

פעילות הרכבת התחתית בקייב הופסקה, ותחנות הרכבת התחתית שימשו מקלט לאזרחים. עוזר של שר הפנים האוקראיני אמר כי שש מכוניות עולות באש ויותר מ-15 כל רכב ניזוקו. הוא הוסיף כי 30 אנשי הצלה ושש יחידות חירום הגיעו לזירה בשכונת שבצ'נקיבסקיי בקייב. הצלב האדום הודיע כי נאלץ להפסיק את פעילותו באוקראינה בשל סיבות ביטחוניות.

"בוקר קשה. אנחנו מתמודדים עם טרוריסטים. עשרות טילים ומל"טים מדגם שאהד איראניים. יש להם שתי מטרות. מתקני אנרגיה ברחבי המדינה והעם האוקראיני", אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי והאשים את רוסיה בכך שהיא מנסה "למחות את אוקראינה מעל פני כדור הארץ".

זלנסקי הוסיף כי מדינות ה-G7 עומדות לערוך פגישת חירום בעקבות המתקפה מחר, והוא יישא נאום בפניהן. "הנאום שלי נקבע, אספר על מתקפות הטרור של רוסיה", הוא צייץ.

דובר משרד החוץ האיראני אמר בתגובה לדברי זלנסקי על מל"טים איראניים, כי "העמדה שלנו ברורה לחלוטין וכבר הצהרנו עליה. אנחנו לא צד במלחמה באוקראינה".

לדימיר פוטין, נשיא רוסיה, אמר כי אוקראינה ביצעה "מעשי טרור" על שטחה והתחייב ל"תגובה קשה" ממוסקבה. בנאום טלוויזיוני הוא אמר כי מוסקבה שיגרה מתקפות טילים ארוכי טווח נגד תשתיות אנרגיה, צבא ותקשורת באוקראינה, בתגובה למתקפה על גשר קרים.

ההרס ברחובות קייב לאחר מתקפת הטילים

רויטרס
גשר קליטצ'קו בקייב הופצץ על ידי רוסיה. GettyImages
גשר קליטצ'קו בקייב הופצץ/GettyImages

אזרחים אוקראינים שרים בתחנת רכבת תחתית

מתקפת הטילים החרקוב פגעה בתשתיות אנרגיה וגרמה להפסקה באספקת החשמל והמים בכמה אזורים בעיר, אמר המושל איהור טרקחוב. שלושה שיגורי טילים נראו מעל שמי חרקוב ו"מומחים ועובדי תשתיות עושים כל שביכולתם להשיב את החיים הנורמליים בעיר", הוא כתב בטלגרם. גם חלקים בלבוב נותרו ללא חשמל בעקבות המתקפה.

שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר בטוויטר כי פוטין "לא ישבור את אוקראינה". לדבריו, "הטקטיקה של פוטין היא טרור על ערים אוקראיניות שוחרות שלום, אך הוא לא ישבור את אוקראינה. זאת התגובה שלו לכל מי שמנסה לדבר איתו על שלום. פוטין הוא טרוריסט שמדבר בעזרת טילים".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי הוא "מזועזע עמוקות" מההתקפות שביצע היום הצבא הרוסי על אוקראינה. לדברי האו"ם, מדובר בהסלמה של המלחמה שלא ניתן לקבלה והמובילה לכך ש"אזרחים משלמים את המחיר".

זלנסקי: רוסיה עושה שימוש במל"טים איראניים

מפה של מתקפת הטילים על קייב. טוויטר, אתר רשמי
מפה של מתקפת הטילים על קייב/אתר רשמי, טוויטר
טילים על בירת אוקראינה קייב, 10 באוקטובר 2022. רויטרס
הרס ברחובות קייב/רויטרס

"רוסיה לא תשתמש בנשק גרעיני"

אמש פוטין התייחס בפעם הראשונה לפיצוץ בגשר קרים והאשים את אוקראינה ב"מתקפת טרור". לדבריו, כוחות המודיעין האוקראיניים ניסו להשמיד תשתית אזרחית חשובה. היום הנשיא הרוסי צפוי לערוך דיון מיוחד עם מועצת הביטחון שלו - צעד שאינו יוצא דופן בפני עצמו, משום שהמועצה נפגשת על בסיס שבועי, על פי סוכנות הידיעות TASS. עם זאת, הרקע לפגישה - ההשפלה שספג הנשיא בהצלחת הפיצוץ בגשר - אינו רגיל. נושא הפגישה לא פורסמו.

עם זאת, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב שלל אתמול (ראשון) את האפשרות שרוסיה תשתמש בנשק גרעיני בתגובה לפיצוץ גשר קרים, דיווה סוכנות הידיעות הממלכתית RIA. פסקוב נשאל על ידי הסוכנות אם התקיפה על הגזר תוביל ליישום הדוקטרינה הגרעינית של רוסיה משום שהוא היה מכוון "להרס של תשתיות קריטיות אזרחיות של הפדרציה הרוסית". פסקוב ענה: "לא, זה ניסוח שגוי לגמרי של השאלה".

ב-2020 חתם פוטין על צו שעדכן את הדוקטרינה הגרעינית הרוסית ואיפשר שימוש בנשק גרעיני אם מתקפה נעשית על "מתקנים ממשלתיים קריטיים", ומובילה ל"שיבוש של הכוחות הגרעיניים הרוסים", על פי אתר הקרמלין.

טילים על בירת אוקראינה קייב, 10 באוקטובר 2022. רויטרס
הרס ברחובות קייב/רויטרס
טילים על בירת אוקראינה קייב, 10 באוקטובר 2022. רויטרס
הרס ברחובות קייב/רויטרס

בסוף השבוע אירע הפיצוץ בגשר קרים. הפיצוץ, שלדברי עדי ראייה, נשמע גם למרחק של קילומטרים מהמקום, התרחש בסביבות השעה 06:00 בבוקר, בזמן שרכבת חצתה את גשר קרים. שלושה אנשים נהרגו בפיצוץ. אמש, החלו צוללנים רוסים לבחון את הנזק שנגרם לגשר.

גשר קרים נחשב אחד מסמלי כיבוש חצי האי הדרומי של אוקראינה על ידי הקרמלין, וידוע כשנוא על רבים מהאוקראינים. מסילת הרכבת מתפרשת על פני שני גשרים מקבילים וחוצה את מיצר קרים שמקשר בין חרסנודר ברוסיה וקרים - והוקם על ידי רוסיה לאחר הפלישה ב-2014 והסיפוח של חצי האי קרים לרוסיה. הגשר שאורכו 19 ק"מ נפתח ב-2018 על ידי פוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully