וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם למפקדים אחריות: הניחו ללוחמים - הלקחים מהפיגוע בשועפאט רבים יותר מהטעויות

טל לב רם

עודכן לאחרונה: 9.10.2022 / 18:49

תיעוד הפיגוע שבו נפלה נועה לזר מעלה שאלות חמורות בנוגע להתנהלות המבצעית במעבר. עם זאת, השגיאות שאיפשרו את המקרה מובנות. כאן צריכים להיכנס המפקדים וללמוד מהן. זיהוי נקודות התורפה, ביקורים רבים בשטח, ביקורות ותרגילים - רק כך יימנע הפיגוע הבא במחסום. פרשנות

פיגוע בשועפט: ירי בוצע לעבר כוח מג"ב במחסום, שני פצועים במקום/מערכת וואלה!

נהוג לומר כי פיגועים קשים מתרחשים בדרך כלל במקומות בהם מזהים ארגוני טרור או מחבלים נקודות תורפה ובטן רכה, זיהוי של סיכוי גבוה להצלחה שגורם למחבל לבחור יעד מסוים על פני יעד אחר. בסיסמא שיכולה להישמע שחוקה עד דק מפקדים בתדרוכי מוצב משימה, או בביקור בעמדה נוהגים לומר כי במקום שבו מקפידים על סטנדרטים גבוהים, הקפדה על נוהלים מבצעיים מסודרים סדר ומשמעת, בנקודה שבה היסודות הללו מתקיימים מחבל יחשוב כמה פעמים לפני שיחליט לבחור במקום הרצוי לו לביצוע הפיגוע.

תחקירים מבצעיים למה שהתרחש בשועפאט עוד יתבצעו וסרטון שמתעד את רגעי הפיגוע הוא אינו תחליף לתחקיר מלא, אבל גם לא ניתן להתעלם ממנו ומהתמונה החמורה שעולה ממנו. הסרטון הקשה של תיעוד הפיגוע שבו נפלה סמל נועה לזר, לוחמת המעברים מהמשטרה הצבאית מעלה שאלות חמורות - הצפיפות של הלוחמים, כשכשמונה מהם נמצאים בטווח של מטרים בודדים, הזמן שהיה למחבל לצאת מהרכב באזור שאמור להיות סטרילי לחלוטין ובו כל יציאה מהרכב אמורה להקפיץ מיד את כל המעבר, כאירוע חריג מהרגע שנפתחה דלת המכונית.

נועה לזר שנהרגה בפיגוע וחברתה נויה. באדיבות המצולמים
נועה לזר שנפלה בפיגוע במחסום/באדיבות המצולמים

התחקיר ידרוש לבדוק גם את חלוקת התפקידים בתוך המעבר - כוח מאבטח בתצפית ובאש ששולט על המקום ואמור לזהות בדיוק מקרים מהסוג הזה, וסוגיית החתירה למגע. פיגוע יצליח יתרחש במפתיע, אבל הפתעה אינה משמעותה הכרעה של הכוח שהופתע. הבלבול האדיר במחסום, הזמן הארוך שלוקח ללוחמים להגיב והעובדה שהמחבל הצליח לברוח בקלות נדירה, מטרידות מאוד במיוחד לאור רוח התקופה המתוחה והמיקום של המעבר שידע מתיחויות ביטחוניות ופיגועים רבים.

משימות אבטחה שמירה בעמדות מחסומים ומעברים, הן כנראה המשימות הקשות והשוחקות ביותר שמוטלות על לוחמים של צה"ל המשטרה או מג"ב - השגרה חוזרת על עצמה, המשמרות ארוכות והשעמום ואפרויות המשימות שוחקות. בדיוק בנקודה הזו נכנס התפקיד של המפקדים: זיהוי נקודות התורפה, ביקורים רבים בשטח, ביקורות ותרגילים להפקת לקחים וסימולציות פעם אחר פעם של מקרים ותגובות בשטח, ובמקומות שבהן מתגלות בעיות גם אכיפה של משעת מצילת חיים.

זירת הפיגוע במחסום שועפט, 8 באוקטובר 2022. קבוצת מדברים תקשורת, אתר רשמי
זירת הפיגוע. אמש/אתר רשמי, קבוצת מדברים תקשורת

סרטון קצר כאמור בדרך כלל לא יכול לספק תמונה מקצועית מלאה כתחליף לתחקיר מקצועי נוקב ומעמיק, אבל במקרה הזה, קשה שלא לזהות את הכשלים המובהקים אפילו בזמן הקצר של הסרטון שמתעד את הפיגוע. הקלות שבה מבצע המחבל את הפיגוע והקלילות שבה הוא נמלט לאחר שכל המעבר הופתע לחלוטין והלוחמים אחרו מאוד בתגובה לאירוע.

קל להצביע על המשמרת שפעלה במחסום כמי שלא ביצעה את תפקידה כנדרש. הצפיפות, השאננות והיכולת של המחבל להגיע לטווח אפס לקבוצת הלוחמים לאחר שיצא מרכב, הבלבול שהיה לאחר מכן ומפגע שנמלט מבלי שהכוחות הרבים שנמצאים במעבר מבצעים אחריו מרדף. עם זאת, אסור שהתחקיר המעמיק והנוקב של הפיגוע יעסוק רק בתפקוד הלוחמים והפיקוד על המעבר בזמן האירוע, תחקיר מהסוג הזה יוביל למסקנות ולקחים נקודתיים בלבד.

תחקיר ראוי צריך לעסוק במימוש האחריות של הפיקוד האחראי, במקרה הזה של מג"ב בעוטף ירושלים והמשטרה. חלק מהלקחים צריכים להיות ביקורים בשטח, קיום ביקורות פתע במחסומים, תרגילים ובעיקר הבנה עמוקה לרגישות התקופה ונקודת התורפה במעבר שבין השאר נובעות גם מערבוב של כוחות מהמשטרה הצבאית ושוטרי מג"ב בביצוע משימות משותפות במעבר.

פיגוע במחסום שועפט, 8 באוקטובר 2022. דוברות המשטרה, אתר רשמי
זכוכית שנפגעה מאחד הכדורים שנורו בפיגוע/אתר רשמי, דוברות המשטרה

הסרטון שמתעד את הפיגוע הוא כלי מקצועי חשוב ללמוד מבעיות וטעויות חמורת עבור המפקדים, וגם לנו כעיתונאים. התמונה שעולה אפילו מהסרטון הקצר הזה היא חמורה במיוחד, אבל מכאן ועד תרבות הסנאף שכבשה לחלוטין גם את התקשורת הממוסדת המרחק אדיר.

כשאין כבר בלבול או הצבת סימני שאלה סביב הלגיטימיות בהקרנת סרטון של חיסול ווידוי הריגה בעבריין בני שלמה בתחנת הדלק באזור, והתקשורת מתנהלת כמוצאת שלל רב שנמצא סרטון נדיר שמציג בבהירות גבוהה יותר את הסרטונים הקודמים, אין להתפלא כשהסכר נפרץ. תוך פחות מ-12 שעות בני משפחתה של לוחמת המשטרה הצבאית, נועה לזר, נחשפו לסרטונים המצמררים מבלי שבחרו בכך.

יש שיגידו שזהו כבר ויכוח מהעבר, הרשתות החברתיות לא ניתנות לשליטה, זו בוודאי אמירה נכונה, אבל לא זה מה שאמור לגרום לסחף בתקשורת הממוסדת. צריך להוסיף מעט מחשבה על המשפחה, סימני שאלה וקיבעת קווים אדומים במקום להיגרר אחרי הרשתות החברתיות בהפצת סרטונים שבעבר היו נשארים על רצפת חדר העריכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully