וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בשיחות על הגבול הימי: ישראל דוחה את הערות לבנון על טיוטת ההסכם

עודכן לאחרונה: 6.10.2022 / 14:36

גורם מדיני בכיר ציין כי ישראל קיבלה הלילה את הערות לבנון על טיוטת ההסכם והדגיש כי אלה כללו שינויים מהותיים. לדבריו ראש הממשלה לפיד הורה לצוות המו"מ לדחות את ההערות הלבנוניות. ישראל הבהירה כי אם חיזבאללה יאיים או ינסה לפגוע באסדת כריש המו"מ יופסק מייד

בווידאו: נתניהו על ההסכם המסתמן עם לבנון: "לא חוקי - סכנה לישראל"/קונטקט

ישראל דחתה היום (חמישי) על ההערות שלבנון העבירה על טיוטת הסכם הגבול הימי. גורם מדיני בכיר אמר כי ההערות הלבנוניות כללו "שינויים מהותיים וחדשים" בנוסח ההסכם שאותם ישראל לא מוכנה לקבל.

אסדת כריש במים הטריטוריאליים של ישראל. חברת אנרג'יאן, אתר רשמי
"ישראל לא תתפשר". אסדת כריש/אתר רשמי, חברת אנרג'יאן

למה זה חשוב:

  • מדובר במשבר המשמעותי הראשון במו"מ על הגבול הימי בחודשים האחרונים והוא מגיע בנקודה קריטית עבור ההסכם. פיצוץ כעת בשיחות עלול להביא להסלמה ביטחונית בין ישראל לחיזבאללה בגבול הצפון.

עוד בוואלה!

ראש ממשלת לבנון: "ההסכם על הגבול הימי עם ישראל ימנע מלחמה ודאית באזור"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה יאיר לפיד טס מעל אסדת כריש 20 יולי 2022. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
דחה את הערות לבנון. לפיד/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

במוקד החדשות:

  • במהלך הלילה התקיימה שיחה בין השליח האמריקני עמוס הוכשטיין, שמתווך בין ישראל לבין לבנון, לבין היועץ לביטחון לאומי בלשכת ראש הממשלה איל חולתא. במהלך השיחה עידכן הוכשטיין על ההערות הלבנוניות לגבי טיוטת ההסכם.

מאחורי הקלעים:

  • בכירים ישראלים אמרו כי השינוי המהותי שלבנון דרשה להכניס בנוסח ההסכם נוגע להכרה ב"קו המצופים" הישראלי כגבול בינלאומי. מדובר באינטרס ביטחוני ישראל אותו הציבה ישראל בשנה האחרונה כ"קו אדום" שבלעדיו לא יהיה הסכם.
  • הלבנונים ציינו כי הם לא מכירים ב"קו המצופים" ובלגיטימיות שלו ורצו להחליף את המילים "סטטוס קוו" ביחס ל"קו המצופים" במילים "דה פקטו" - מונח שמשמעותו המשפטית חלשה יותר ושעלול להשאיר פתח לתביעות לבנוניות בנושא בעתיד.
  • ישראל הציבה את "קו המצופים" באופן חד צדדי בחוף ראש הנקרה אחרי הנסיגה מלבנון בשנת 2000. הקו מתחיל מהחוף באזור הגבול בראש הנקרה ונמתח מערבה כחמישה ק"מ לתוך הים התיכון.
  • בכירים ישראלים מדגישים כי עיגון "קו המצופים" כגבול בינלאומי חשוב ביותר מסיבות ביטחוניות, כיוון שעד היום היה מדובר בקו שעד אליו פעלה ישראל ביטחונית באופן חד-צדדי שהיתה לגיטימציה בינלאומית לצד הלבנוני לאתגר אותו.
  • בנוסף, אם "קו המצופים" היה זז דרומה מהמקום שבו הוא נמצא היום, הדבר היה מאפשר קו ראיה ותצפית מהצד הלבנוני לעבר קו החוף של צפון ישראל.
  • הלבנונים גם התנגדו לסעיף בהסכם שנותן "וטו" לישראל על תחילת חיפושי הגז בשטח המחלוקת - גם זו היתה נקודה קריטית עבור ישראל. לפי הסעיף הזה עד שלא ייחתם הסכם בין ישראל לבין חברת "טוטאל" הצרפתית לגבי הפיצוי הכספי שישראל תקבל מרווחי הגז - לא יתחילו קידוחים בצד הלבנוני. הלבנונים דרשו כי חיפושי הגז יתחילו ללא קשר לסיכומים בין ישראל לבין חברת "טוטאל" וכי תהיה להם זכות להתנגד לכל הסכם בין ישראל לבין "טוטאל".
  • דיפלומטים מערביים ציינו כי המתווך האמריקני סבור כי ההערות הלבנוניות אינן מהותיות וכי הן לא צריכות למנוע הגעה להסכם.
  • בישראל התקיימו הבוקר דיונים בשאלה האם הדרישות הלבנוניות מהוות שינוי מהותי של ההסכם. בסיום הדיונים הוחלט כי בניגוד לעמדתו של הוכשטיין, ישראל סבורה שההערות הלבנוניות מונעות הגעה להסכם.
  • גורם מדיני אמר כי ראש הממשלה יאיר לפיד עודכן בפרטי השינויים המהותיים החדשים שלבנון מבקשת לעשות בהסכם, והורה לצוות המו"מ לדחותם.

מה הם אומרים:

  • הגורם המדיני הבכיר ציין כי "ראש הממשלה לפיד הבהיר שישראל לא תתפשר על האינטרסים הבטחוניים והכלכליים שלה בשום אופן גם אם זה אומר שלא יהיה הסכם בקרוב".
  • "ישראל תפיק מאסדת כריש גז ברגע שהדבר יהיה אפשרי. אם החיזבאללה או מישהו אחר ינסה לפגוע באסדת כריש או לאיים עלינו - המו"מ על הקו הימי ייפסק לאלתר וחסן נסראללה יצטרך להסביר לאזרחי לבנון למה אין להם אסדת גז ועתיד כלכלי", אמר הגורם המדיני הבכיר.
  • שר הביטחון בני גנץ אמר היום (חמישי) כי בין אם ההסכם יחתם או לאו ישראל ערוכה להגן על התשתיות שלה ועל ריבונותה. "אם חיזבאללה יבקש לפגוע בהן - המחיר הצבאי שמדינת לבנון וחיזבאללה ישלמו יהיה כבד מאוד. איננו ששים אלי קרב, אך אנו מוכנים אליו", אמר גנץ.

הצד השני:

  • ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי אמר הבוקר כי ההסכם עם ישראל על הגבול הימי בעלת חשיבות אסטרטגית כיוון "שהוא ימנע מלחמה ודאית באזור".
  • נשיא לבנון מישל עוון נפגש עם שר ההגנה הלבנוני ואמר: "ההערות הלבנוניות על טיוטת הסכם הגבול הימי עם ישראל נועדו הבטיח את זכויותינו בהפקת גז טבעי במיים שלנו ולמנוע פרשנויות שאינן עולות בקנה אחד עם דרישותיה של לבנון".

מה הלאה:

  • היום אחר הצהריים יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון במו"מ עם לבנון על הגבול הימי.
  • גורם מדיני בכיר ציין כי לאור הפיצוץ במו"מ הסיכוי להגעה להסכם לפני הבחירות ירד באופן משמעותי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully