וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרעות יום כיפור: צה"ל ירחיב את היקף המארבים בשומרון. המשטרה נערכת בערים המעורבות

עודכן לאחרונה: 4.10.2022 / 10:20

פיקוד המרכז קיים הערכת מצב כדי לקבוע את ריכוז הכוחות שיתגברו בשטח ביום כיפור, בכוונה לסכל פיגוע ירי. לדברי גורמי ביטחון ישנם מאות חמושים שעלולים לבצע פיגועים ספונטניים - מה שמקשה על המודיעין. היערכות מיוחדת בירושלים כדי למנוע חיכוכים

בווידאו: צה"ל מכתר בג'נין את בית משפחת המחבל שביצע את הפיגוע בדיזנגוף/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

על רקע ההסלמה ביהודה ושומרון, פיקוד המרכז יקיים ביממה הקרובה שתי הערכות מצב בנוגע להיערכות הביטחונית ליום כיפור. אמש (שני) ביקש מפקד הפיקוד אלוף יהודה פוקס לדייק את תגבור כוחות צה"ל במהלך היום, במטרה לארוב לחמושים שיוצאים בעיקר ממחנות פליטים בשכם כדי לבצע פיגועי ירי.

היום האלוף פוקס יקיים הערכת מצב באוגדת יהודה ושומרון, ויניח דגשים מבצעיים לפעילות הביטחון השוטף בהגנה על הצירים ועל היישובים במהלך יום הכיפורים. גורם צבאי מאוגדת יהודה ושומרון אמר, "העיניים נשואות בצדק לשומרון, אבל גם בחטיבת יהודה יש פעילות מוגברת בחברון מדי לילה כדי לסכל כוונות לבצע פיגועים. בהגדרה הגזרה שקטה, אבל אף אחד לא מחכה שיקרה משהו בג'נין או בשכם".

לדברי גורמי ביטחון, מניתוח של כלל האירועים והמתרחש במחנות הפליטים בג'נין ובשכם, ישנם מאות חמושים, מרביתם לא מאומנים בנשק וללא שיוך ארגוני, שעלולים לבצע פיגוע ירי בספונטניות. דבר זה מהווה אתגר משמעותי לגורמי המודיעין, שמנסים להתחקות אחר ההתארגנות בזמן אמת ולהוציא התרעה. לכן, הוחלט לבצע ניתוח שטח על בסיס מודיעין, היסטוריה גזרתית וניתוח קרקעי כדי להציב מארבים יעילים, בעיקר באזור השומרון - כמו המארב של סיירת גולני, שהצליחו להרוג מחבל רכוב על אופנוע ולפצוע חברי חולייה נוספים בפאתי שכם.

פעילות מעצרים שביצעו לוחמי צה"ל, שב"כ ומשמר הגבול במספר מוקדים, בין השאר בכפרים: זיתא, אל יאמון, באלטה, אל ח׳אדר, בית כחיל והכפר עזון עתמה, 12 באפריל 2022. דובר צה"ל
חשש מהידרדרות ביטחונית. לוחם צה"ל בשומרון/דובר צה"ל

כוחות צה"ל יפעלו במרחב הערים, העיירות והכפרים ביהודה ושומרון, וכשיהיה מידע מודיעיני יפעלו במידת הצורך גם בלב מחנות הפליטים. לדברי גורמי ביטחון, אם לא יחול שינוי בשטח ומנגנוני הביטחון הפלסטינים שהתחילו לבצע פעילות מוגברת בשטחים לא יהיו אפקטיביים, ייאלצו גורמים במערכת הביטחון להטיל מגבלות תנועה, תחילה על שכם והסביבה, כדי לצמצם את חופש הפעולה של החמושים.

רעיונות דומים לכך הוצגו לשר הביטחון בני גנץ, אך לא הבשילו לדבריהם לכדי החלטה. בהתאם לכך, בצה"ל נערכים לאפשרות שהרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ינחה על תגבור כוחות נוסף באיו"ש לצורכי פעילות רחבה בשומרון על רקע החשש מהידרדרות ביטחונית נוספת.

טיילת החומות בירושלים. איל שפירא
עיקר התגבור של המשטרה נועד למנוע תקריות באזור הכותל, העיר העתיקה, מרכז העיר וצירי התנועה של המתפללים/איל שפירא

גם המשטרה נערכת לקראת יום כיפור. בירושלים תוגברה הפעילות המשטרתית במהלך ערב יום כיפור וביום רביעי. עיקר התגבור נועד למנוע תקריות באזור הכותל, העיר העתיקה, ומרכז העיר וצירי התנועה של המתפללים. המשטרה תפרוס מחסומים בצירים הראשיים בעיר, ובהם שד' עוזי נרקיס, חיים בר לב ודרך חברון, למניעת תנועת כלי רכב משכונות מזרח העיר לכיוון מערבה. שוטרים יתפרסו בשכונות למניעת חיכוכים ואלימות מכל סוג.

במהלך יום הכיפורים עצמו, תנועת כלי רכב מצפון לדרום תתאפשר דרך בית חנינא, דרך שועפט, שד' האוניברסיטה, ואדי ג'וז, דרך יריחו, דרך העופל לכיוון העיר העתיקה. ממזרח ניתן יהיה להגיע מא-טור לשמואל בן עדיה, דרך יריחו, דרך העופל לכיוון העיר העתיקה. מדרום לצפון ניתן יהיה להגיע מכיוון בית צפאפא למזמוריה, צור באהר, ג'בל מוכבר, סילוואן, דרך העופל לכיוון העיר העתיקה. צירי ההגעה לבית החולים הדסה עין כרם יעבור מדרך בגין, קוליץ, גבעת משואה עד צומת אורה וירידה לעין כרם. לבית החולים שערי צדק ההגעה תהיה מדרך בגין, גבעת מרדכי, שמואל בייט. לבית החולים הדסה הר הצופים ההגעה תהיה דרך שד' האוניברסיטה, בנימין מזר עד בית החולים.

החל מכניסת יום הכיפורים ועד צאתו ייסגרו למעבר הדרכים הבאות בעוטף ירושלים: מעבר הטבעת (מצודה), מעבר רחל ומעבר ביטוניא. למעבר חיזמא תתאפשר כניסה לצרכים הומניטריים בלבד.

מפקד תחנת עכו ניר ג'מבר. יואב איתיאל, יואב איתיאל
מפקד תחנת עכו ניצב משנה ניר ג'מבר/יואב איתיאל, יואב איתיאל

המשטרה נערכה מראש במיוחד בערים המעורבות, על בסיס לקחים מאירועי השנים הקודמות. מהמשטרה נמסר כי לקראת יום כיפור יש דריכות מיוחדת בכל הנגוע לכיבוד רגשות דתיים. "אנחנו ערוכים בכוחות מתוגברים שיוצבו בין היתר באזורים שאנחנו יודעים שהם מועדים לחיכוך", אמר לוואלה ניצב משנה ניר ג'מבר, מפקד תחנת עכו. הוא ציין כי התחנה שלו תהיה מתוגברת בכוחות משמר הגבול ויס"מ ותעבוד באופן מלא. הוא מסר כי אין מידע מודיעיני קונקרטי על כוונה לחבל בקדושת החג בעכו. "נקווה שגם לא יהיו ידיעות כאלה, אבל במידה שחס וחלילה נעודכן על משהו כזה, אז אנחנו נדע לטפל בהן בהתאם עוד לפני שיקרה אסון".

לדבריו, המשטרה עובדת עם הקהילה המקומית מזה תקופה ממושכת, ובמיוחד לקראת החגים. "קיימנו מפגשים עם שייח'ים, רבנים, נציגי העירייה, נציגי ציבור, מובילי דעת קהל ועוד, על מנת שהתקופה הזו תעבור בצורה מיטבית וביום כיפור זה אומר שכל מי שצם ביום הזה מכבדים אותו", אמר ג'מבר. "מבצעית, המשטרה חילקה את העיר לשני חלקים שהאחד הוא עכו העתיקה וסביבתה הקרובה ש-99 אחוזים מתושביהן מוסלמים שאינם צמים ביום כיפור. נאפשר להם יציאה לכיוון כביש 4 אבל ממרכז העיר וצפונה אנחנו ניערך במחסומים שזה אומר שהכניסה הצפונית והכניסה המזרחית לעכו יהיו סגורות עם מחסום קשיח. בתוך העיר יהיו מחסומים נוספים שיאפשרו לכל מי שמתפלל וצם לעשות זאת בצורה בטוחה".

לגבי היערכות השוטרים שלו, שיתף מפקד תחנת עכו בחידוש שהוא גאה עליו מאוד, "זו השנה הראשונה שבה התארגנו כך שכל שוטר בתחנה שחוגג יום כיפור וצם, אנחנו מאפשרים לו להיות בבית ביום הזה, ומי שלא צם יגיע לעבודה".

עיריית עכו והמשטרה פירסמו הודעה משותפת בערבית, בה הם מבקשים מתושביה הערבים "לא לנהוג ברכבים ואופנועים, לא לעשן נרגילה, לא לעשות על האש ולא להפעיל רמקולים ברחבי העיר". במרכז מוסאוא גינו את הקריאה ומסרו, "כל אדם זכאי לחיות לפי אמונתו, ההודעה של העירייה והמשטרה פוגעת בזכותם של תושבי העיר הערבים לנהל חיים רגילים בימי חג של היהודים. היא מהווה גם כפייה דתית כלפי יהודים שלא צמים. אף אחד לא מבקש מהיהודים לא לאכול ברמדאן". במרכז מוסאוא אומרים ש"במקום הוראות מהמשטרה צריך לחנך לכבוד הדדי וחיים משותפים שיגרמו לכל הצדדים לכבד אחד את אמונתו ומנהגיו של האחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully