וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום כיפור 2022: מתי הצום נכנס, איך תעברו אותו בקלות ומה יהיה מזג האוויר?

עודכן לאחרונה: 4.10.2022 / 7:23

הצום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי יחל היום בסביבות השעה 18:00 ויסתיים כ-25 שעות לאחר מכן. מזג האוויר יהיה מעונן חלקית עד בהיר ותחול ירידה קלה בטמפרטורות. וגם: השינויים בתחבורה הציבורית, הטיפים לצום קל ונכון והמתכונים הכי טובים לארוחה מפסקת | המדריך המלא

בווידאו: הכנות לערב יום הכיפורים תשפ"ב/צילום: רויטרס

מיליוני יהודים ברחבי העולם יציינו היום (שלישי) בערב את יום הכיפורים, הצום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי. הצום יחל בסביבות 18:00, ויימשך כ-25 שעות. מהם זמני כניסת כיפור ויציאת הצום, המנהגים והאיסורים, הטיפים לצום קל ונכון והמתכונים הכי טובים לשבירת הצום? הכול במדריך שלפניכם.

זמני כניסת הצום

יום שלישי, 4 באוקטובר

תל אביב: 18:00

חיפה: 17:51

ירושלים: 17:41

באר שבע: 18:03

זמני יציאת הצום

יום רביעי, 5 באוקטובר

תל אביב: 18:57

חיפה: 18:56

ירושלים: 18:55

באר שבע: 18:57

עוד בוואלה!

צמים על בטן מרופדת: מתכונים לארוחה מפסקת

לכתבה המלאה
סליחות בכותל, ערב יום כיפור. 
15 בספטמבר 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
סליחות בכותל בערב יום כיפור/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

השינויים בתחבורה הציבורית

בערב יום כיפור הרכבות יפעלו במתכונת מוגברת וחלק מהמסלולים יוארכו, עד סביבות השעה 13:00, אז קווי הרכבת יושבתו. ביום רביעי לא יהיו רכבות. פעילות האוטובוסים צפויה להסתיים בהדרגה עד השעה 14:00 בערב הצום ולהחתדש בהדרגה כשעה לאחר צאתו.

גם נתב"ג ייסגר החל ממחר בשעה 14:00 ומטוסים לא ימריאו או ינחתו. הפעילות תתחדש אחרי הצום בשעה 22:30. בחופי הכנרת לא יינתנו שירותי הצלה בחופים, ויופסקו שירותי החניה, הפיקוח, האבטחה והניקיון, החל ממחר בשעה 16:00 ועד יום חמישי ב-9:00.

תפילות ערב יום כיפור עם מחיצות ברחבת הכותל, 26 בספטמבר 2020.. איתן אלחדז /TPS, TPS
סליחות בכותל בערב יום כיפור/TPS, איתן אלחדז /TPS

מזג האוויר

בערב יום כיפור, מזג האוויר יהיה מעונן חלקית עד בהיר ותחול ירידה קלה בטמפרטורות שיהיו רגילות לעונה. משעות אחר הצהריים ייתכנו ממטרים מקומיים, בעיקר בדרום הארץ. מחר יהיה מעונן חלקית עד בהיר והטמפרטורות יהיו רגילות לעונה.

כפרות בכפר חב"ד, הערב

ראובן קסטרו

יום הכיפורים, על פי המסורת היהודית, הוא היום שבו משה רבינו התבשר על כך שנמחל לעם ישראל חטא העגל. יום זה הוא יום כפרה והוא הצום היחיד מהתורה.

כפרות בכפר חב"ד, ערב יום הכיפורים תש"ף, 6 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
כפרות בבית חב"ד/ראובן קסטרו

איסורי הצום

ביום כיפור עצמו ישנם חמישה איסורים מרכזיים - אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה. כמו כן אסור לעשות מלאכה.

גם נשים בהיריון או נשים מניקות חייבות לצום את הצום במלואו, למעט אישה שהצום מסכן אותה. יולדת שילדה שלושה ימים לפני הצום או פחות מכך פטורה מהצום, וכן מי שילדה שבוע לפני הצום - אם היא מרגישה שהיא חייבת לאכול או לשתות.

לאחר הצום נוהגים לומר את ברכת הלבנה ומיד אחר כך לעשות הבדלה בלי לברך על הבשמים. יש הנוהגים להתחיל בבניית הסוכה עם צאת הצום.

לקראת יום כיפור | מנהג הכפרות בבני ברק 24 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"כפרות" בבני ברק/ראובן קסטרו

מנהגי ערב הצום

בערב יום הכיפורים מצווה להרבות באכילה, כדי להפגין שמחה לקראת היום. עם זאת, משעות הצהריים נהגו שלא לאכול מאכלי חלב.

יש שנוהגים לבקש סליחה איש מחברו, משום שיום הכיפורים לא מכפר על עבירות שבין אדם לחברו "עד שירצה את חברו". נוסף על כך, נהגו לעשות "כפרות", באמצעות כסף או תרנגול, ולומר "זה כפרתך, זה חליפתך, זה תמורתך. זה הכסף/התרנגול ילך לצדקה/למיתה ואתה/ואת תיכנס/י לחיים טובים ולשלום".

ביום זה לא אומרים תחנון והאשכנזים נהגו שלא לומר אבינו מלכנו, ובתפילת מנחה שלפני הצום אומרים את הווידוי. כמו כן, נוהגים לטבול בערב הצום ויש אף שנהגו לקבל 39 "מלקות". בערב יום כיפור מדליקים נרות.

  • עוד באותו נושא:
  • יום כיפור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully