וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי: מהומות החיג'אב תוכננו על ידי ארה"ב וישראל

עודכן לאחרונה: 3.10.2022 / 13:32

המנהיג העליון של איראן התייחס לראשונה להפגנות, שפרצו בעקבות מות הצעירה הכורדית שנעצרה על ידי משטרת המוסר. הוא אמר כי זה "שובר את לבו", אך טען כי המהומות תוכננו מראש. באוניברסיטה בטהראן, המשטרה התעמתה עם סטודנטים. לפי דיווחים, לפחות 133 נהרגו בהפגנות

עימותים בין משטרת איראן למפגינים על מותה של מהסא אמיני/(צילום: רויטרס)

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי האשים היום (שני) את ארצות הברית וישראל בתכנון מחאות החיג'אב במדינה. זאת הייתה התייחסות ראשונה של חמינאי להפגנות ששוטפות את המדינה מאז מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני שמתה במעצר של משטרת המוסר ב-17 בספטמבר.

בדבריו, שפורסמו על ידי התקשורת הרשמית במדינה, חמינאי אמר כי מותה "שובר את לבו" ותיאר זאת בתור "תקרית מרה". עם זאת, הוא אמר כי "אנשים מסוימים גרמו לחוסר ביטחון ברחובות" וטען כי היו "מהומות" שתוכננו מראש. הוא הביע תמיכה נחרצת בכוחות הביטחון, שלדבריו חוו יחס לא הוגן בזמן ההפגנות.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי סוקר טקס סיום קורס צוערים באקדמיה של הצבא, 3 באוקטובר 2022. האתר הרשמי של עלי חמינאי, אתר רשמי
חמינאי בטקס סיום של צוערים בצבא, היום/אתר רשמי, האתר הרשמי של עלי חמינאי

אתמול התעמתה המשטרה האיראנית עם סטודנטים באחת האוניברסיטאות היוקרתיות ביותר במדינה, כך על פי דיווחים בתקשורת וברשתות חברתיות. על פי הדיווחים, מספר גבוה של סטודנטים באוניברסיטת שריף בטהראן נלכדו בחניון האוניברסיטה. בסרטונים שהועלו לרשתות החברתיות נראו סטודנטים בורחים מכוחות הביטחון לאחר שיריות נורו.

ההפגנות נגד הממשלה פרצו באיראן בחודש עבר בעקבות מותה של אמיני בת ה-22. אמיני נעצרה על ידי משטרת המוסר בטהראן בטענה שלא חבשה כראוי את הרעלה. לאחר שלושה ימים במעצר היא מתה בבית חולים, ולדברי הרשויות היא לקתה בהתקף לב. עם זאת משפחתה אומרת כי היא היתה בריאה לחלוטין.

עוד בוואלה!

"מוות לדיקטטור": הפגנות ועימותים עם המשטרה לאחר מותה של צעירה באיראן

לכתבה המלאה
נשים מפגינות על מותה של מחסה אמיני באיראן. רויטרס
הפגנות נשים לאחר מותה של מחסה אמיני/רויטרס

המחאות החלו בלוויה של אמיני והתפשטו ברחבי המדינה. בסרטון אחד אפשר לראות סטודנטים רצים מכוחות הביטחון באוניברסיטה כשקולות ירי נשמעים. בסרטון אחר, כוחות הביטחון על גבי אופנועים נראים יורים לעבר מכונית בזמן שהנוסע בפנים מצלם את הסרטון.

אתר "איראן אינטרנשיונל" של האופוזיציה דיווח כי כוחות הביטחון תקפו את מעונות הסטודנטים וירו בתוך החדרים. דיווחים אחרים הזכירו שימוש בגז מדמיע נגד המפגינים.

אישה שורפת חיג'אב במהלך מחאה בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, טהראן, איראן, 20 בספטמבר 2022. טוויטר, צילום מסך
הפגנות לאחר מותה של מחסה אמיני/צילום מסך, טוויטר
הפגנה לזכרה של הצעירה האיראנית מהסא אמיני בעיר קלן, גרמניה, 21 בספטמבר 2022. רויטרס
הפגנות לאחר מותה של מחסה אמיני/רויטרס

אתמול היה היום הראשון של הסמסטר בעבור סטודנטים רבים שהחלו את שנתם הראשונה באוניברסיטת שריף. על פי דיווחים, המון התאסף מחוץ לשערי הקמפוס אתמול בערב לפני שהחלו עימותים.

בשני הלילות האחרונים נרשמה הסלמה במחאות נגד הממשלה בטהראן וערים רבות במדינה, למרות מניין ההרוגים שממשיך לעלות. לדברי ארגון איראן יומן רייטס, ארגון שמבוסס בנורווגיה, 133 בני אדם נהרגו עד כה בהפגנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully