וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוות לדיקטטור": הפגנות ועימותים עם המשטרה לאחר מותה של צעירה באיראן

עודכן לאחרונה: 18.9.2022 / 13:19

מחסה אמיני בת ה-22 היתה בביקור עם משפחתה בטהראן כשנעצרה ביום שלישי על ידי יחידת המשטרה שאחראית על אכיפה של קוד הלבוש הצנוע בקרב נשים, שכולל חובת כיסוי ראש בפומבי. אמיני על פי הטענה הפרה את החוק. היא מתה כמה ימים לאחר המעצר בית החולים

ההפגנות באיראן נמשכו אתמול (שבת), בעקבות מותה של צעירה, לאחר מעצרה על ידי "משטרת המוסר" הידועה לשמצה.

כלי התקשורת במדינה דיווחו אתמול כי בעקבות מותה של מחסה אמיני, נשיא המדינה אברהים ראיסי הורה לפתוח בחקירה. במשטרת המוסר טענו כי היא חלתה בזמן שהמתינה עם עצורות נוספות בתחנה. "מאז העברתה לרכב, וגם בתחנה, לא היה מפגש פיזי איתה", נכתב בהודעה, שדחתה את הטענות בדבר הכאתה של אמיני.

קודם לכן טענו במשטרה כי אמיני לקתה בהתקף לב לאחר שנלקחה לתחנה, ואולם קרוביה של הצעירה הכחישו שסבלה מבעיות רפואיות.

מחסה אמיני, טהראן, איראן. טוויטר, אתר רשמי
מחסה אמיני/אתר רשמי, טוויטר

אמיני בת ה-22 היתה בביקור עם משפחתה בטהראן כשנעצרה ביום שלישי על ידי יחידת המשטרה שאחראית על אכיפה של קוד הלבוש הצנוע בקרב נשים, שכולל חובת כיסוי ראש בפומבי. אמיני על פי הטענה הפרה את החוק. היא מתה בבית חולים כמה ימים לאחר המעצר. כיסוי ראש הוא חובה בקרב נשים באיראן מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979.

על פי דיווח ב"גרדיאן", למשפחתה של אמיני נאמר כי הצעירה תשוחרר מתחנת המשפטרה לאחר "שיעור בחינוך מחדש". התקשורת במדינה ציטטה את המשפחה שאמרה כי אמיני הבריאה הובהלה לבית חולים בתרדמת, שעות ספורות לאחר המעצר. בסרטונים שהועלו לרשתות חברתיות נראו המונים נאספים מחוץ לבית החולים "קסרה" שבו טופלה אמיני לפני מותה.


מאות אנשים הגיעו ללווייתה בשבת בעיר סאקז במחוז כורדיסטאן וצעקו "מוות לדיקטטור", על פי פוסטים שהעלו לרשתות החברתיות. בסרטונים אחרים נראו כוחות הביטחון איראניים פותחים באש לעבר המפגינים ויורים גז מדמיע. על פי אתר האופוזיציה, "איראן אינטרנשיונל", שנתמך על ידי ערב הסעודית, כמה אנשים נפגעו בעימותים.

בסרטון שהעלה האתר נראית קבוצה של מפגינים משליכים אבנים לעבר שלט של המנהיג הדתי העליון עלי חמינאי. ערוץ 1500tavsir, שמנטר הפרת זכויות אדם, דיווח כי הצעירה ספגה מכה בראש.

מותה של אמיני גרר גינוי מסלבריטאים, ספורטאים ודמויות מוכרות נוספות באיראן, כמו גם מגורמים בכירים אמריקנים. ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ג'ו ביידן, גינה את מות אמיני. "אנחנו מודאגים עמוקות ממותה של מחסה אמיני בת ה-22, שעל פי דיווחים הוכתה למוות תחת חסותה של משטרת המוסר של איראן", הוא צייץ ביום שישי. "המוות שלה בלתי נסלח. נמשיך להטיל את האחריות להפרת זכויות אדם כזאת על גורמים בכירים אירנים".

משטרת המוסר של איראן ספגה ביקורת בשנים האחרונות בשל היחס שלה לאנשים, ובעיקר נשים פעילי זכויות אדם איראניים דחקו בנשים להסיר בפומבי את החיג'אבים שלהן - מחווה שמסכנת אותן במעצר בשל אי עמידה בקוד לבוש המונהג באיראן.

הפעילים מאשימים את איראן בקמפיין אכזרי נגד כל שכבות החברה, כולל המיעוט הדתי הבהאי וקהילת הלהט"בים, כמו גם בזינוק בהוצאות להורג ומעצרים של אזרחים זרים.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully