וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוד נחשף: המערכת החדשה שמונעת פגיעה בחיילים עם טילי נ"ט

עודכן לאחרונה: 1.10.2022 / 6:37

הותר לפרסום כי במהלך מבצע עלות השחר צה"ל השתמש במערכת "בידוד מרחב", שמתריעה מאזורים שעלולים להיות מאויימים מירי חוליות של הג'יהאד האסלאמי. "שילבנו במערכת מפה דיגיטלית. לקחנו בחשבון כל שביל, כל שדה, ואדי וגבעה"

בווידאו: סגן אמיר מרגי, ראש צוות בידוד מרחב ביחידת מצפן שבלוטם, אגף תקשוב/דובר צה"ל

בהיסטוריה של אוגדת עזה היו מספר פיגועים בשנים האחרונות, שבמהלכם שוגרו טילי נ"ט משטחי רצועת עזה לעבר כלי רכב בישראל סמוך לקו הגבול. בנובמבר 2018 שוגר טיל מסוג "קורנט", לעבר גבעת חץ שחור ופגע באוטובוס של חיילי צה"ל. האוטובוס נשרף לחלוטין, וחייל שעמד סמוך אליו נפצע קשה. במאי 2019, נהרג אזרח ישראלי מטיל נ"ט ליד קיבוץ ארז. במבצע שומר החומות, בשנה שעברה, פגע טיל נ"ט בטיולית ריקה מחיילים, אך הייתה גם פגיעה קטלנית, שהביאה למותו של סמ"ר עומר טביב.

בתגובה לכך, במבצע עלות השחר באוגוסט האחרון סגר צה"ל את הצירים וניקה את השטח, בעקבות כוונות של חוליות ג'יהאד אסלאמי לפגוע בכוחות הביטחון ואזרחים, אך ללא הצלחה. כעת הותר לפרסום כי מאחורי הקלעים פעלה מערכת מסווגת של אגף התקשוב המכונה "בידוד מרחב". המפקד היוצא של גדוד התקשוב (481) באוגדת עזה, סא"ל עידן חרירי, ומ"פ האיסוף סגן עילאי ביטון, החליטו לנקוט יוזמה בשנת 2020 ולקדם פיתוח מערכת שתמנע פגיעה בחיילים ואזרחים באמצעות טילי נ"ט.

פגיעת הפצמ"ר באטובוס. אליהו הרשקוביץ, "הארץ", מערכת וואלה! NEWS
פגיעת טיל נ"ט באוטובוס. נובמבר 2018/מערכת וואלה! NEWS, אליהו הרשקוביץ, "הארץ"

"לקחנו את האירועים הללו וחשבנו מה המכנה המשותף ואיך אנחנו יכולים בלחימה הבאה להיות טובים יותר לפתח מנגנון נוסף, כמו התרעה לכוחות שנמצאים בסכנה למול איום הנ"ט וצליפה", סיפר חרירי. "הבנו שאנחנו רואים את כל הכוחות ב'משואה' (מערכת שליטה ובקרה של חברת אלביט), נכנסו לתהליך של איפיון, מחקר ופיתוח יחד עם יחידת 'מצפ"ן' (מערכות צבאיות לפיקוד, שליטה וניהול) של אגף התקשוב".

בתחילת שנת 2022 הושקה המערכת והוגדרה כמבצעית. "המערכת יודעת להגדיר קווי חשיפה מראש לטילי נ"ט. שילבנו אותה גבי מפה דיגיטלית. לקחנו בחשבון כל שביל, כל שדה, ואדי וגבעה. דייקנו מרחבים עד לרמה של מטרים, איפה אנחנו חשופים ואיפה לא, ויצרנו מערכת שיודעת להתריע לחמ"ל ולחייל בקצה תוך שניות בודדות על כוח שנכנס למרחב מאוים על ידי טיל נ"ט. מדובר במערכת אוטומטית", המשיך חרירי. "ברגע שהתקבלה ההתרעה אנחנו מתחילים לספור זמן לאחור, כי יש דקות בודדות להוציא את הכוח מהאזור. ביצענו כל מיני תרגילים לפני מבצע עלות השחר כדי לאמן את הכוחות במערכת ובשיטת הפעולה".

עוד בוואלה!

"היה יכול להפוך לאסון המוני": כך נמנע הפיגוע ברכבת בין עכו לכרמיאל בצאת החג

לכתבה המלאה
סיכום מבצע עלות השחר 09 באוגוסט 2022. דובר צה"ל, אתר רשמי
חייל במהלך מבצע עלות השחר. אוגוסט 2022/אתר רשמי, דובר צה"ל

במבצע עלות השחר עיקר המאמץ של צה"ל היה למנוע מחוליות הנ"ט של הג'יהאד האסלאמי לפגוע בכלי רכב, חיילים ואזרחים ישראלים. המערכת התריעה בעשרות מקרים על כניסת כוחות למרחבים מאוימים בטילים, והצילה חיים. לדברי חרירי, "אם זה טנק שיש לו 'מעיל רוח' (מערכת נגד טילים), אז מאשרים לו להיות במרחב מאוים, אבל אם זה כוח אחר שאין לו הגנה אנחנו מתריעים בפניו לשנות עמדה ולעבור לאזור לא חשוף. עיקר העבודה שלנו הן בשעות הראשונות והקריטיות של המבצע עד שהכוחות מתאפסים על מה מותר ואסור. אנחנו יודעים לחשוף בצורה אבסולוטית את מי שנמצא במרחב. יש חמ"ל אחוד שמקבל גם מודיעין ובעתיד נשלב מכ"ם שיודע לזהות תנועה ולא רק להסתמך על מערכת האיכון של צה"ל. במבצע עלות השחר הוכחנו שזו מערכת שמצילה חיים".

עוד סיפר המג"ד כי במבצע עלות השחר העביר גדוד התקשוב 481 מידע לחברת "ווייז" על צירים סגורים ואזורים מבודדים, בעקבות השימוש במערכת. בהמשך תשולב "בידוד מרחב" עם אפליקציית פיקוד העורף שתתריע בפני האזרחים לא רק על "צבע אדום", אלא על כניסת למרחב מאוים. המערכת משולבת בימים אלו בגבול סוריה ולבנון, כדי להתמודד עם איום טילי הנ"ט של חיזבאללה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully