וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסוף אל-קרדאווי, מאנשי הדת המוסלמים המשפיעים בעולם, הלך לעולמו בגיל 96

עודכן לאחרונה: 26.9.2022 / 16:28

השייח' המצרי היה ידוע גם בשל עמדותיו האנטי-ציוניות, ושימש כמנהיג הרוחני של תנועת האחים המוסלמים. הוא חי בקטאר, בעקבות התנגדותו לנשיא מצרים הנוכחי, והודיע על הפסקת ההופעותיו בפומבי לפני כארבע שנים

יוסף אל-קרדאווי, פעיל תנועת האחים המוסלמים. פייסבוק, צילום מסך
היה המנהיג הרוחני של תנועת האחים המוסלמים/צילום מסך, פייסבוק

השייח' המצרי יוסוף אל-קרדאווי, איש הדת המוסלמי מהמשפיעים בעולם, הידוע בעמדותיו אנטי-ציוניות הלך היום (שני) לעולמו בגיל 96. אל-קרדאווי גר בקטאר והיה בין היתר המנהיג הרוחני של תנועת האחים המוסלמים ויו"ר ההתאחדות העולמית של אנשי הדת המוסלמים. אחרי הדחתו ב-2013 של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, אל-קרדאווי לא היה יכול לחזור למדינתו, בעקבות התנגדותו לנשיא הנוכחי, עבד אל פתאח א-סיסי.

אל-קרדאווי גדל בסביבה דתית והחל את לימודי הדת כבר בגיל 4, ומספרים עליו שבגיל 9 ידע את הקוראן כולו בעל פה. בגיל 18 עבר ללמוד בפקולטה לדתות של הסמינר הדתי "אל-אזהר", המוסד האקדמי החשוב ביותר בעולם המוסלמי הסוני, וב-1953 סיים כתלמיד המצטיין בכיתתו. במהלך לימודיו התמסר לפעילות פוליטית אסלאמיסטית.

מנהיג הדת הסוני יוסף אל-קרדאווי, 2011. AP
איש דת מוסלמי מהמשפיעים בעולם/AP

בשנת 1961 לקטאר, ועמד בראש בית הספר העליון לדתות. פעילותו זו זיכתה אותו באזרחות קטארית, על בסיס שירות מצטיין למדינה. ב-1977 ייסד את הפקולטה ללימודי האסלאם באוניברסיטת קטאר, ועמד בראשה עד 1990. בעקבות הוצאתם של האחים המוסלמים אל מחוץ לחוק במצרים הוא המשיך להתגורר בקטר משך שנים ארוכות, כשהוא נהנה מחסותה של משפחת המלוכה המקומית. במקביל, הגיש תוכנית טלוויזיה בתחנת אל-ג'זירה.

בשנים אלה פרסם עשרות ספרי דת, כשהחשוב שבהם הוא "מותר ואסור באיסלאם", שתורגם לעשרות לשונות ונמכר במיליוני עותקים, והוא הספר המוסלמי הנמכר ביותר באירופה, אחרי הקוראן עצמו. בנובמבר 2018, הודיע על הפסקת הופעותיו הפומביות, ואמר כי הוא "מעביר את הלפיד". למחליפו כיו"ר ההתאחדות העולמית של אנשי הדת המוסלמים, מונה אחמד א-רייסוני, איש דת ומטיף ממרוקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully