וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 14 שנה של נתק בין נשיא טורקיה וראש ממשלה ישראלי: לפיד וארדואן נפגשו בניו יורק

עודכן לאחרונה: 21.9.2022 / 0:39

שני המנהיגים נפגשו בעצרת האו"ם, בקונסוליה הטורקית בניו יורק, בפגישה סגורה לתקשורת. מדובר צעד נוסף בתהליך נירמול היחסים בין המדינות, שהחל אחרי כינון ממשלת בנט-לפיד בשנה שעברה. בפסגה דנו המנהיגים במאבק בטרור וכן עלתה סוגיית השבויים והנעדרים

ראש הממשלה לפיד נפגש היום (שלישי) בעצרת האו"ם בניו יורק עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ודן עמו בקידום היחסים בין המדינות אחרי שנים ארוכות של משבר. במהלך הפגישה לפיד בירך על העלאת דרג הייצוג הדיפלומטי של שתי המדינות וכן על מינויה של השגרירה החדשה של ישראל בטורקיה, אירית ליליאן.

עוד דנו המנהיגים במאבק בטרור בישראל ובכלל. לפיד הודה לנשיא טורקיה על שיתוף הפעולה המודיעיני בזמן הניסיונות האיראניים לבצע פיגועים על אדמת טורקיה וכן העלה בפני נשיא טורקיה את סוגיית השבויים והנעדרים ואת חשיבות השבת הבנים. בנוסף בפגישה דובר על שיתוף הפעולה בין ישראל לטורקיה בתחומי הכלכלה והאנרגיה, וכן על תהליכים אזוריים. לפיד ציין בחיוב את החזרת הטיסות הישראליות לטורקיה, ואמר כי "מהלך זה יתרום רבות לחיזוק התיירות בין העמים".

ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, במסגרת ביקורו המדיני בניו יורק 20 בפסטמבר 2022. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
לפיד וארדואן, בניו יורק היום/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

למה זה חשוב

  • זו היתה הפעם הראשונה בה נפגש ארדואן עם ראש ממשלה ישראלי מאז פגישתו עם ראש הממשלה אהוד אולמרט באנקרה בדצמבר 2008.
  • הפגישה הנה צעד נוסף בתהליך נירמול היחסים בין המדינות שהחל אחרי כינון ממשלת בנט-לפיד בחודש יוני שנה שעברה.

במוקד החדשות

  • הפגישה בין ארדואן לבין לפיד התקיימה בקונסוליה הטורקית בניו יורק. הפגישה היתה סגורה לתקשורת ותועדה ע"י צלמים רשמיים בלבד.

עוד בוואלה!

מתפייס עם ישראל, מתווך באוקראינה: לקראת הבחירות, ארדואן מנסה להראות שהוא "ליגה אחרת"

לכתבה המלאה

מה הם אומרים

  • בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם כמה שעות לפני הפגישה עם לפיד אמר ארדואן כי יש לקדם את פתרון שתי המדינות, לשמור על הזהות והאופי הנוכחיים של ירושלים, לכבד את מסגד אלאקצא ולעצור את ההתנחלויות בשטחים הכבושים.
  • "צריך פתרון הוגן באזור במסגרתו תוקם מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים. אין עוד פתרון זולת פתרון הזה שיועיל גם לפלסטינים וגם לישראל", אמר ארדואן.
ראש הממשלה יאיר לפיד עם המראתו לביקור מדיני לעצרת האו"ם בניו יורק, 19 בספטמבר 2022. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה יאיר לפיד ממריא לעצרת האו"ם/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

תזכורת

  • במהלך אותה פגישה באנקרה ב-2008 ניהלו אולמרט ונשיא סוריה אסד מו"מ טלפוני עקיף באמצעות ארדואן במשך כמה שעות בנסיון להביא לפריצת דרך בין המדינות.
  • כמה ימים לאחר הפגישה יצאה ישראל למבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. מהנקודה הזו חלה הידרדרות חמורה ביחסים בין המדינות שהובילה למשבר מתמשך של למעלה מעשור.
  • ארדואן טען שאולמרט הונה אותו בפגישה באנקרה וראש הממשלה לשעבר טען שהזהיר את ארדואן כי אם ההסלמה בדרום תימשך לא תהיה לישראל ברירה אלא לצאת למבצע.

תמונת המצב

  • לפני שלושה שבועות הכריזו ישראל וטורקיה על נירמול היחסים ביניהן והחזרת דרג היחסים הדיפלומטים לדרג הגבוה ביותר ומינוי שגרירים וקונסולים כלליים אחרי למעלה מארבע שנים בהן דרג היחסים היה נמוך.
  • זמן קצר לפני ההודעה חתמו ישראל וטורקיה סופית על הסכם תעופה שיאפשר את חידוש הטיסות של חברות התעופה הישראלית לטורקיה אחרי שנים ארוכות בהן הטיסות בין המדינות היו של חברות טורקיות בלבד.
  • לפיד וארדואן שוחחו פעמיים בטלפון בחודשיים האחרונים. השיחה הראשונה התקיימה מיד אחרי השבעתו של לפיד לתפקיד ראש הממשלה והשיחה השנייה התקיימה אחרי ההודעה על נירמול היחסים.
  • מי שהוביל את תהליך נירמול היחסים בין המדינות היה הנשיא הרצוג בתיאום עם לפיד ועם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. בחודש מרץ ביקר הרצוג האנקרה ונפגש עם ארדואן. זה היה ביקור ראשון של נשיא ישראלי בטורקיה מזה 15 שנה.
  • ביום שני, יממה לפני הפגישה בניו יורק, הודיע משרד החוץ על מינויה של הדיפלומטית הוותיקה אירית ליליאן לשגרירת ישראל בטורקיה, אחרי ארבע שנים בהן לא היה שגריר ישראלי באנקרה. ליליאן שימשה בשנתיים האחרונות כממונה על שגרירות ישראל בטורקיה.
ארדואן, הרצוג. רויטרס
ביקור הרצוג באנקרה/רויטרס

תמונת המצב

  • לפי דיווח בסוכנות הידיעות היהודית-אמריקנית JTA ארדואן אמר במפגש עם מנהיגים יהודים בניו יורק ביום שני כי הוא מעוניין להגיע לביקור בישראל. עם זאת ארדואן ציין כי עדיין לא נקבע מועד לביקור כזה.
  • נשיא טורקיה ארדואן אמר בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם כי יש לקדם את פתרון שתי המדינות ולשמור על הזהות והאופי הנוכחיים של ירושלים, לכבד את מסגד אלאקצא ולעצור את ההתנחלויות בשטחים הכבושים.
  • "צריך פתרון הוגן באזור במסגרתו תוקם מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים. אין עוד פתרון זולת פתרון הזה שיועיל גם לפלסטינים וגם לישראל", אמר ארדואן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully