פגישת הרצוג - ארדואן באנקרה 9 במרץ 2022. רויטרס
פגישת הרצוג - ארדואן באנקרה 9 במרץ 2022/רויטרס

מתפייס עם ישראל, מתווך באוקראינה: לקראת הבחירות, ארדואן מנסה להראות שהוא "ליגה אחרת"

עודכן לאחרונה: 27.8.2022 / 13:38

המשבר הכלכלי אילץ את נשיא טורקיה להתרכך מול המדינות הרבות שעמן הסתכסך, ואת המלחמה באוקראינה ניצל כדי לחזק את מעמדו העולמי. רוב הבוחרים מודאגים בכלל מהפרנסה ומהפליטים הסורים, אך תומכיו טוענים: "אין אף מנהיג בטורקיה שיכול להחליף אותו"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן צבר אויבים ויריבים רבים, מבית ומחוץ, לאורך 20 שנות שלטונו, שבהן פעל להרחבת השפעתה של ארצו בנוסטלגיה לימיה של האימפריה העות'מאנית. על מדיניות הפנים הדכאנית שלו, שריסקה את האופוזיציה ומחצה את חופש הביטוי, הוא שילם מחיר נמוך בזירה הבינלאומית (גינויים רפים של מדינות המערב), אך המדיניות הכלכלית והמדינית שלו זעזעו לאורך זמן את כיסאו. ומהו התזמון המושלם לפיוס אם לא היערכות לבחירות צמודות ומשבר כלכלי חריף.

ישראל, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, ארצות הברית, צרפת, מצרים, רוסיה, סוריה, יוון, קפריסין הן רק חלק מרשימת המדינות שיחסיהן עם טורקיה עלו על שרטון בשנים האחרונות. ייתכן שקל יותר לציין עם מי לא הסתכסך ארדואן, שהתרפקותו על ימים עברו שבהם היו העות'מאנים הכוח החזק ביותר בחלקים נרחבים באזור התנגשה עם האינטרסים של מדינות רבות אחרות.

תמיכת ארדואן בתנועת "האחים המוסלמים" הרחיקו אותו ממרבית מדינות ערב שכבר דיכאו את "האביב הערבי". עמידתו לצד הפלסטינים, כולל אירוח בכירי חמאס בטורקיה, יצרה עימות מתמשך עם ישראל, שהגיע לשיאו בהשתלטות על משט המרמרה ב-2010. ארצות הברית זעמה על עסקאות הנשק עם רוסיה, שמצדה תמכה באויבו בשאר אסד, בעוד שהאיחוד האירופי שילם לאנקרה מיליארדי אירו כדי שתרחיק פליטים מגבולותיו, אף שארדואן בתורו איים על קפריסין ויוון, חברות הגוש ושותפותיו לנאט"ו.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לוחצים ידיים בפגישתם בלבוב, אוקראינה, 18 באוגוסט 2022. Gleb Garanich, רויטרס
הצליח לתווך להסכם הוצאת החיטה מאוקראינה. ארדואן בפגישה עם זלנסקי ומזכ"ל הא"ם בלבוב, בשבוע שעבר/רויטרס, Gleb Garanich

התפנית בגישה של נשיא טורקיה החלה ב-2020, בצל מגיפת הקורונה שאיימה על כיסאותיהם של מנהיגים רבים. בשנתיים האחרונות הוא הספיק להשלים עם יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, אחרי שכשל בניסיונות לבודד אותו בעקבות רצח ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול; איחוד האמירויות הערביות, שאותה האשים בעבר בעידוד ניסיון ההפיכה נגדו ב-2016, הבטיחה להשקיע מיליארדי דולרים בכלכלה הטורקית; ועבור מצרים, שאת מנהיגה עבד אל-פתאח א-סיסי כינה בעבר "רוצח", הוא צמצם את פעילות הגולים האסלאמיסטים בטורקיה.

"הנורמליזציה עם ישראל היא חלק ממאמצי נורמליזציה מול מדינות נוספות במזרח התיכון - עם איחוד האמירויות, ערב הסעודית, מצרים ואפילו סוריה", אמרה לוואלה! ד"ר גליה לינדנשטראוס, עמיתת מחקר בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי. "היא נובעת מהצורך להוציא את טורקיה מהבידוד האזורי שאליו הגיעה בעקבות המדיניות האסרטיבית שניהלה בין 2018 ל-2020 ועוררה כלפיה תרעומת בבירות רבות במזרח התיכון".

הפגנה נגד קריאותיה של טורקיה לפיוס בין משטר אסד לאופוזיציה בעיר עזאז, הנשלטת על ידי המורדים, סוריה, 12 באוגוסט 2022. Mahmoud Hassano, רויטרס
מתנגדי אסד זועמים על הריכוך בעמדה הטורקית. תומכי האופוזיציה מוחים נגד אנקרה בעיר עזאז, החודש/רויטרס, Mahmoud Hassano

ביחס לישראל, ארדואן החל לשנות את הטון הלוחמני, לעתים אף משיחי כלפי "שחרור ירושלים", דווקא אחרי "הסכמי אברהם" שהעלו את חמתו. אנקרה הבינה בהדרגה שעמידתה, כמעט לבדה, לצד הפלסטינים אינה משרתת את האינטרסים המיידים שלה ונשיא טורקיה החל לפזר מסרי פיוס.

הנורמליזציה עם ישראל נכנסה להילוך גבוה עם חילופי ההנהגה בירושלים. הנשיא יצחק הרצוג ביסס ערוץ ישיר עם ארדואן, ושבר את הקרח במרץ בביקור רשמי ראשון של נשיא ישראלי בטורקיה זה שנים ארוכות. זה המשיך עם סיוע לישראל לסכל ניסיונות של איראן לפגוע בישראלים בטורקיה, פגישות בין שרי החוץ ועד להכרזה בשבוע שעבר על החזרת השגרירים.

הפלסטינים המאוכזבים "פוצו" בהזמנת יו"ר הרשות אבו מאזן לביקור רשמי ומפגש עם ארדואן והבטחות מעורפלות של אנקרה שלפיהן היא לא תזנח אותם. למרות המחווה הריקה מתוכן, לטורקיה חשוב יותר לנסות ולרתום את ישראל לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה, לאור הרעב האירופי לגז לא-רוסי. המלחמה באוקראינה הגדילה את הביקוש של ארדואן. ויש לו מה להציע למדינות אירופה הנאנקות מהשלכות הסנקציות שהטילו על רוסיה.

"טורקיה עוברת את התקופה החזקה ביותר שלה מבחינה פוליטית, צבאית ודיפלומטית", התגאה ארדואן בפני אלפים מתומכיו בעצרת שערך בתחילת החודש בצפון-מערב טורקיה עם שובו ממפגש נוסף עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שאירח אותו בסוצ'י.

עוד בוואלה!

ארדואן יוצר חברה חדשה, והמוחות והכסף בורחים מטורקיה

לכתבה המלאה

רוקד על שתי חתונות

"באמצעות פתיחת מסדרון החיטה, הבטחנו שוב את תפקידה המרכזי של טורקיה בפתרון הבעיות העולמיות", התגאה ארדואן

פריצת המלחמה באוקראינה בחודש פברואר התאימה לו כמו כפפה ליד. מצד אחד, טורקיה מספקת לאוקראינה מל"טים התקפיים שעשו שמות בשריון הרוסי והיא סגרה את מצרי בוספורוס למעבר ספינות קרב. מצד שני, היא סירבה להצטרף לסנקציות המערביות על הקרמלין ומארחת בשטחה אוליגרכים רוסים שברחו ממדינות אירופה בשל קשריהם לפוטין. ובתור חברת נאט"ו, היא מעכבת את צירופן של שבדיה ופינלנד לברית על מנת לסחוט מהן ויתורים דיפלומטיים.

הריקוד של ארדואן על שתי חתונות במלחמה באוקראינה אפשר לו לתווך בין הצדדים ולגבש את ההסכם הראשון במלחמה, הוצאת החיטה התקועה מהנמלים המכותרים באוקראינה. עתה הוא נהנה ממעמדו המתחזק בזירה הבינלאומית, ואפילו ממשל ביידן, שהיה קריר אליו בתחילת הכהונה ואף הכיר רשמית בשואה הארמנית למורת רוחה של אנקרה, שוקל בחיוב למכור לטורקיה מטוסי F-16. הם יהוו תחליף למטוסי F-35, שמכירתם לאנקרה בוטלה לפני כמה שנים בשל רכישת מערכות הגנה אווירית מרוסיה.

"באמצעות פתיחת מסדרון החיטה, הבטחנו שוב את תפקידה המרכזי של טורקיה בפתרון הבעיות העולמיות", הצהיר ארדואן.

אנשים מסתובבים בשוק בעיר איזמיר, טורקיה, 19 ביולי 2022. רויטרס
"המצביעים מודעים לפירות הדיפלומטיה". אנשים בשוק של איזמיר, החודש/רויטרס

שורת ההישגים הדיפלומטיים סיפקו לארדואן מעט אוויר לנשימה, והוא משתמש בהם כדי להציג את עצמו כ"ליגה אחרת" בהשוואה ליריביו. אלו נועדו לטשטש את הקשיים הכלכליים, שאת תיקונם, הוא מבטיח, יתחילו לראות אזרחי טורקיה בתחילת 2023. הנתונים העגומים - אינפלציה של 79% וחולשה היסטורית של הלירה - צפויים להפוך את הבחירות ביוני לצמודות ביותר שידע ארדואן.

מתנגדיו מאשימים את המדיניות הכלכלית הלא-קונבנציונלית שלו, שבמסגרתה הוא נאבק בהעלאת הריבית חרף האינפלציה המשתוללת, במשבר הכלכלי המתמשך שחווה טורקיה מאז פרוץ מגיפת הקורונה ב-2020. אמנם התיירים שבו לפקוד את איסטנבול ועיירות הנופש של טורקיה, אך הבור התקציבי התופח וקריסת הלירה אילצו את ארדואן לחשב מסלול מחדש.

"הנשיא ארדואן חייב להראות שיפור באינדיקטורים הכלכליים לקראת הבחירות ביוני במדינה ולשם כך הוא זקוק להשקעות זרות ומטבע זר", אמרה ד"ר לינדנשטראוס. לדבריה, בעוד שייתכן שארדואן ישוב לסורו אם יצליח להבטיח קדנציה נוספת עד 2028, "פתרון חלקי לכך הוא גם שטורקיה תמשיך לראות דיווידינדים ממדיניות החוץ המתונה יותר, וגם שיהיה ברור שיש מחיר להליכה לאחור. לצורך כך חשוב לשמר לא רק את היחסים הטובים בין ישראל, קפריסין ויוון אלא גם בין מדינות המפרץ וקפריסין ויוון".

תשובה לשאלה אם ארדואן באמת ריסן את עצמו עשויה להתקבל בקרוב, על רקע האיומים שלו לצאת למבצע חדש נגד הכורדים בצפון סוריה חרף התנגדותן הנחרצת של ארצות הברית ורוסיה.

"כיסוי לאסון הכלכלי"

"בין אם אתה אוהב אותו או לא, ארדואן הוא מנהיג, אין אף מנהיג בטורקיה שיכול להחליף אותו"

באופוזיציה לא מתרשמים מהמהלכים האחרונים של ארדואן, המנהיג הוותיק ביותר של טורקיה מאז מוסטפא כמאל אטאטורק ומי ששינה את פניה של הרפובליקה החילונית שייסד אטאטורק. "הממשלה משתמשת במדיניות החוץ כחומר לכיסוי האסון הכלכלי שאליו גררה את המדינה, ומספרת סיפורים על 'ניצחון דיפלומטי'", אמר ארדואן טופרק, חבר במפלגת העם הרפובליקאית, המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה ויועץ של מנהיגה כמאל קלצ'דרולו. הוא האשים את ארדואן בוויתורים "הפוגעים בכבוד המדינה שלנו ומכניסים אותה לחולשה".

נשיא איראן איברהים ראיסי מארח את נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה בטהראן, 19 יולי 2022. רויטרס
במערב מודאגים מהיחסים הקרובים עם רוסיה. ארדואן בפסגה עם פוטין וראיסי בטהראן, יולי/רויטרס

במפלגת "הצדק והפיתוח" השלטת, שעשויה לאבד את השליטה בפרלמנט מול ברית של מפלגות האופוזיציה, מהמרים בכל זאת על הקלף המדיני. הוא פחות או יותר מה שנותר לה. הסקרים מראים כי עיקר דאגות הבוחרים הן המצב הכלכלי והפליטים הסורים. כ-3.6 מיליון סורים שוהים בטורקיה, שתמכה לאורך מלחמת האזרחים בסוריה באופוזיציה למשטר אסד, אך טורקים רבים רואים בהם נטל הגוזל מהם מקומות עבודה ושירותים ציבוריים. הנתונים הללו יכולים להסביר את הגישושים בין אנקרה לדמשק.

במפלגתו של ארדואן מציגים את יריביו של הנשיא כחסרי ניסיון בזירה הבינלאומית, בקמפיין שיישמע מוכר לאוזניים ישראליות. "בין אם אתה אוהב אותו או לא, ארדואן הוא מנהיג, אין אף מנהיג בטורקיה שיכול להחליף אותו", אמר החודש לרויטרס גורם בכיר בממשלה. גורם בכיר אחר במפלגת השלטון זלזל בחששות הבוחרים. "המצביעים מודעים לפירות הדיפלומטיה. לעתים הם יתלוננו על הכלכלה או על הפליטים, אבל הם יצביעו עבור ארדואן למען המשך היעילות של טורקיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully