וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד ומלך ירדן נפגשו, עבדאללה לפני הפגישה: הנוצרים בי-ם נמצאים בסכנה

עודכן לאחרונה: 21.9.2022 / 0:28

לפני הפגישה עם לפיד, שמתקיימת בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, נפגש המלך עבדאללה עם אבו מאזן. המלך אמר לראש הממשלה כי יש לשמור על רגיעה מלאה בתקופה הקרובה. "יש לכבד את הסטטוס קוו במקומות הקדושים וליצור אופק מדיני לפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות"

בווידאו: ראש הממשלה, יאיר לפיד בפתח פגישתו עם מלך ירדן עבדאללה בניו יורק/צילום: לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד ומלך ירדן עבדאללה השני נועדו הערב (שלישי) בשולי העצרת הכללית ה-77 של האו"ם, שמתקיימת בניו יורק. לפני הפגישה עם לפיד נפגש המלך עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן. כמו כן, עבדאללה הזהיר היום על בימת האו"ם כי "חתירה תחת הסטטוס קוו בירושלים תגביר את המתיחות" וטען, "הנוצרים בירושלים נמצאים בסכנה".

לפי גורם מדיני, לפיד והמלך עבדאללה דנו על המצב הביטחוני בגדה המערבית על רקע האירועים בשכם, ודנו על פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. לדבריו, לפיד הדגיש בפני המלך את החשיבות של פעילות המנגנונים הפלסטיניים לשליטה בשטח. המלך עבדאללה אמר ללפיד בפגישתם כי יש לשמור על רגיעה מלאה בתקופה הקרובה. "יש לכבד את הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים", הדגיש. "יש ליצור אופק מדיני עבור הפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות".

ראש הממשלה יאיר לפיד במהלך פגישתו עם מלך ירדן עבדאללה השני בניו יורק 20 בפסטמבר 2022. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
דנו על המצב הביטחוני. לפיד ועבדאללה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

עוד ציין הגורם המדיני כי שני המנהיגים דנו במצב בהר הבית במיוחד לקראת חגי תשרי. לפיד אמר למלך כי תהיה עלייה במספר היהודים שיעלו להר הבית, במסגרת הנוהג הקיים. בנוסף הדגיש שישראל מצפה שירדן לא תתקוף את ישראל על הרקע הזה ותגנה כל הסתה סביב הר הבית.

בנאומו של המלך עבדאללה באו"ם מוקדם יותר, אמר כי "מלחמה או דיפלומטיה לא פתרו את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. האנשים עצמם, ולא פוליטיקאים, חייבים לדחוף את המנהיגים שלהם לפתור את הסכסוך. איך היה נראה העולם אם הסכסוך הזה היה נפתר כבר? כמה דורות של צעירים היו יכולים לגדול באופטימיות של שלום וקידמה?", תהה.

עוד בוואלה!

על רקע ההסלמה בגדה: מגעים לקיום פגישה בין לפיד למלך ירדן בניו יורק

לכתבה המלאה
מלך ירדן, עבדאללה במהלך נאומו בעצרת הביטחון של האו"ם בניו יורק 20 בספטמבר 2022. רויטרס
"מלחמה או דיפלומטיה לא פתרו את הסכסוך הישראלי-פלסטיני". המלך עבדאללה/רויטרס

הוא הביע תמיכתו בפיתרון שתי המדינות וטען, "העם הפלסטיני לא יכול להישאר בלי מימוש זכות ההגדרה העצמית". הוא הדגיש, "עתיד ירושלים מעורר דאגה דחופה. חתירה תחת הסטטוס קוו בירושלים תגביר את המתיחות, העיר הקדושה לא צריכה להיות מקום של שנאה". הוא קרא, "ירדן מחוייבת להגן על הסטטוס קוו ההיסטורי בעיר ועל מעמדם של הנוצרים בירושלים. הנוצרים בירושלים נמצאים בסכנה. זה לא יכול להימשך".

הפגישה בין לפיד למלך תתקיים כמה ימים לפני נאומו של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס באו"ם. בישראל מודאגים מכך שנאומו של עבאס יהיה חריף ביותר ויגביר עוד יותר את המתיחות בשטח. בישראל פעלו בשבועות האחרונים מול ירדן כדי שתלחץ על עבאס להפעיל את כוחות הביטחון הפלסטינים בצפון הגדה המערבית ולבלום את ההסלמה.

הפגישה תתקיים לפני חגי תשרי במהלכם קיים פוטנציאל למתיחות בהר הבית - סוגיה שמטרידה מאוד את הירדנים. בשבועות האחרונים הירדנים לחצו על הנשיא הפלסטיני עבאס לא לקדם הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם לקבלת פלסטין כמדינה חברה מלאה באו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully