וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרבות עזים בין ארמניה לאזרבייג'ן; ירבאן פנתה לרוסיה לעזרה

עודכן לאחרונה: 13.9.2022 / 10:43

שתי השכנות האשימו אחת את השנייה בחידוש הלחימה, כשנתיים לאחר תום המלחמה בנגורנו-קרבאך. בארמניה טוענים כי התקיפות האחרונות היו בשטח המוכר הבינלאומי של המדינה, ופנו למוסקבה כדי להפעיל הסכם ביטחוני אזורי. בבאקו טוענים: הושגה הפסקת אש

בווידאו: קרבות עזים בין ארמניה לאזרבייג'ן; ירבאן פנתה לרוסיה לעזרה/טוויטר

עשרות חיילים נהרגו הלילה (שלישי) בקרבות בין אזרבייג'ן וארמניה לאורך הגבול ביניהן. זהו סבב לחימה נוסף בין שתי השכנות המסוכסכות זה עשרות שנים על השטח השנוי במחלוקת בנגורנו-קרבאך. עם זאת, בירבאן טוענים כי בתקיפות האחרונות נפגעו מטרות בתוך שטחה המוכר על ידי הקהילה הבינלאומית, והאשימו את באקו בניסיון לפלוש לשטחה. באזרבייג'ן דחו זאת ודיווחו בשעות הבוקר כי הושגה הפסקת אש, אך בירבאן אמרו כי הלחימה נמשכת.

ירבאן אמרה כי היא תפעיל הסכם שיתוף פעולה עם רוסיה, ותפנה לגוש ביטחוני בהובלת מוסקבה, כמו גם למועצת הביטחון של האו"ם. אזרבייג'ן, שהשיבה כמעט לחלוטין את שליטתה על המובלעת בתום מלחמה בת שישה שבועות ב-2020, הודתה כי ספגה אבידות. ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, אמר הבוקר לפרלמנט כי 49 חיילים נהרגו בקרבות, שעוד נמשכים הבוקר, אם כי בעצימות נמוכה.

בעקבות ההסלמה, פאשיניאן שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על המצב. בנוסף לכך, הוא שוחח בטלפון גם עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן. בלינקן הביע "דאגה עמוקה" מההסלמה וקרא להפסקת אש.

לטענת משרד ההגנה של אזרבייג'ן, כמה עמדות, ביצורים ונקודות כינוס של הצבא "ספגו הפגזה כבדה, בכלי נשק שונים, כולל מרגמות, מיחידות של צבא ארמניה. כתוצאה מכך, יש אבידות בנפש ונזק לתשתיות צבאיות". בבאקו טענו כי כוחות ארמניים היו בפעילות מודיעינית בגבול, העבירו כלי נשק לאזור ומיקשו אותו. לטענתה, הפעולות שנקטה היו מכוונות נגד מטרות צבאיות בלבד.

מנגד, משרד ההגנה של ארמניה טען כי "הירי הכבד נמשך, אחרי שהחל בעקבות פרובוקציה גדולה של הצד האזרי. הכוחות המזוינים של ארמניה הגיבו באופן פרופורציונלי".

חיילים מצבא ארמניה בקו הגבול עם אזרבייג'ן באזור מחוז טבוש, 14 ביולי 2020. AP
חיילים מצבא ארמניה בקו הגבול עם אזרבייג'ן, במהלך המלחמה ב-2020/AP

שורשי הסכסוך בין שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר ניבטו בסוף שנות ה-80, לקראת קריסתה של ברית המועצות. כוחות ארמניים כבשו חלקים נרחבים מנגורנו-קרבאך, אזור שנמצא בשטח המוכר של אזרבייג'ן אך שבו חיה אוכלוסייה ארמנית גדולה.

אזרבייג'ן, שנתמכה על ידי טורקיה, הצליחה לכבוש מחדש את רוב השטחים שאיבדה בתחילת שנות ה-90. המלחמה הסתיימה בתיווכה של רוסיה, שפרסה משקיפים במובלעת, ואלפי תושבים שבו לבתיהם שמהם נמלטו לפני עשרות שנים. למרות המאמצים להשיג הסכם שלום בין ירבאן לבאקו, הלחימה ביניהן התחדשה כמה פעמים בשנתיים האחרונות.

ארמניה חברה בארגון האמנה לביטחון משותף, ברית הגנה אזורית בהנהגת רוסיה. חברות בה כמה מהרפובליקות הסובייטיות לשעבר, והיא אמורה להגן על חברותיה במקרה של מתקפה. הברית שלחה כוחות לקזחסטן בינואר ועזרה למשטר לדכא הפגנות נרחבות נגדו. עם זאת, באופן רשמי, הברית לא מעורבת במלחמה של רוסיה באוקראינה, שהחלה חודש לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully