וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמאה פיגועי ירי מתחילת השנה: צה"ל מתקשה לבלום את הטרור בשטחים

עודכן לאחרונה: 11.9.2022 / 12:49

כ-80% מהפיגועים התרכזו בצפון השומרון, רבים מהם באמצעות רובים תקניים שהוברחו לגדה בשנים האחרונות. לצד זאת, גורם צבאי אמר כי כוחות הביטחון סיכלו 200 פיגועי ירי נוספים מתחילת השנה. בין הגורמים להסלמה: כספים שמזרימים חמאס והג'יהאד לאזור ג'נין ושכם

בווידאו: רב"ט מ' על פיגוע הדקירה סמוך לקרית ארבע/צילום: דו"צ

צה"ל מתקשה לבלום את העלייה התלולה בהיקף פיגועי הירי ברחבי יהודה ושומרון. מנתונים שהגיעו לידי וואלה! עולה כי מתחילת השנה היו כמאה פיגועי ירי בהם לרוב נעשה שימוש ברובים אך גם באקדחים, ומהנתונים עולה כי 80% מהפיגועים בצפון השומרון. גורם צבאי ציין ביממה האחרונה, כי לצד הנתון השלילי ביחס לשנת 2021, עולה כי מתחילת השנה הנוכחית סוכלו למעלה מ-200 פיגועי ירי בפעילות של צה"ל, מג"ב ושב"כ. הפיגועים מאיימים על אזרחים ישראלים בצירים המרכזיים וחיילי צה"ל בעמדות ובפעילות הביטחון השוטף סמוך לכפרים והעיירות הפלסטינים.

"עד לתקופת הקורונה היו צריכים הפלסטינים לייצר חיקויים לרובי 'קרלו גוסטב' באמצעות מחרטות באיו"ש אך בשנתיים האחרונות התרבו ההברחות מגבול ירדן ומישראל באופן כזה שמילא את השטחים ברובים תקניים", הסביר גורם ביטחוני. "צה"ל, מג"ב, משטרת ישראל ושב"כ הגבירו את הפעילות המודיעינית ואת האכיפה והסיכול בשטח, ובשנה האחרונה אנחנו רואים עלייה תלולה בסיכולי הברחות. המדד הטוב ביותר לראות שהיקף ההברחות בירידה הוא כשהמחיר של הרובים בעלייה, כ-80 עד 120 אלף שקל, תלוי בסוג הרובה".

לפי גורמי הביטחון, יש כמה שיטות לביצוע פיגוע ירי, הבולטת שבהן היא ירי מרכב נוסע. המחבלים עולים על רכב גנוב או רכב שהורד מזמן מהכביש ולא מופיע ברישום המשטרה ("משטובה"), יורים ונמלטים בציר שנבחר מראש לעיר או לכפר הסמוך. השיטה הבולטת השנייה היא ירי מעמדה נוחה שנבחרה בראש ממרחק. היורה שוכב במארב, יורה לעבר החיילים או הכביש, ונמלט רגלית ולאחר מכן בכלי רכב שהסתיר בקרבת מקום.

חיילים בוחנים את האוטובוס שנפגע בפיגוע ירי בבקעת הירדן, 4 בספטמבר 2022. רויטרס
חיילים בוחנים את האוטובוס שנפגע בפיגוע הירי בבקעה, בשבוע שעבר/רויטרס

המוטיבציה לביצוע פיגועי ירי נובעת מהכסף הרב שחמאס והג'יהאד האסלאמי הזרימו אל ג'נין, שכם, והכפרים מסביב לרכישת אמצעי לחימה ותחמושת, ותגמול לכל פיגוע. היעד העיקרי לגיוס הם צעירים פלסטינים בני 18 עד 25 בממוצע, בעלי עבר פלילי ולרוב מובטלים. לדברי גורמי ביטחון, היקף הפיגועים נובע גם מהקלות הבלתי נסבלת של זמינות הרובים, והיכולת לירות על כלי רכב בגלל חופש התנועה ברחבי יהודה ושומרון.

בצה"ל אמרו כי "בחודשים האחרונים החל מבצע 'שובר גלים' ברחבי אוגדת יהודה ושומרון, עד כה נעצרו מעל 1,500 מבוקשים והוחרמו מעל 300 כלי נשק בלתי חוקיים. צה"ל וכוחות הביטחון פועלים וימשיכו לפעול הן בנסתר והן בגלוי לסיכול טרור במרחב ולביטחון אזרחי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully