וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגבור כוח אדם ופיצוי על אובדן הכנסות: כמה הקורונה עלתה לנו?

6.9.2022 / 6:00

משרד הבריאות פירט כי לאורך 2020-2021 שילם יותר מ-3 מיליארד שקל לבתי החולים, בדוח שמאפשר לאמוד את הוצאות המגיפה למדינה. התמיכה גדלה באופן ניכר לאורך השנים, כשהמגיפה השביתה את מרכזי הסחר. המשרד בוחן את הפיצויים ששילם ל-4 קופות החולים ולמד"א

מחלקה פנימית ומחלקת קורונה, בי"ח ברזילי, 7 בפברואר 2022. שי מכלוף
יותר מ-3 מיליארד שקל. מחלקת קורונה, אילוסטרציה/שי מכלוף

משרד הבריאות פיצה את בתי החולים ביותר מ-3 מיליארד שקל בתקופת משבר הקורונה, בין השנים 2021-2020 - כך עולה מדוח תשלומי התמיכות שמפרסם המשרד הבוקר (שלישי). משרד הבריאות שיפה את בתי החולים בכ-1.3 מיליארד בשנת 2020 ו-1.7 מיליארד ב-2021, ובוחן כעת את הפיצויים שעליו לשלם לארבע קופות החולים ולמד"א. הדוח נערך בהתאם לדיווחים של בתי החולים ולביצועים בפועל, ומאפשר להתחיל לאמוד את הוצאות המגיפה למדינה.

חלק נכבד מהתשלומים הועבר על מנת לתגבר כוח אדם, לפצות על הוצאות בדיקות קורונה, מכשור מעבדות וריאנטים, שימור מחלקות פסיכיאטריות, הסעות לעובדים בזמן סגרים והוצאות שכר. השיפוי הייחודי לו זכו בתי החולים מיתר מרכזי המסחר במשק הוא שיפוי על אובדן הכנסות ותו סגול, שהורה על הגבלת המבקרים המגיעים לביקור המטופלים בבית החולים.

חדר המתנה ריק בבית חולים שיבא תל השומר,19 במאי 2022. ראובן קסטרו
התו הסגול הוריד את הכנסות בתי החולים. חדר המתנה ריק, אילוסטרציה/ראובן קסטרו

מטופלים יכלו להגיע לבתי החולים באופן חופשי לקבלת טיפול לכל אורך תקופת הקורונה, אך צמצום מספר המבקרים המותר גרם לירידה ניכרת בהכנסות של מרכזי הסחר בבתי החולים. כך לדוגמה, נשים אחרי לידה נאלצו להסתפק במבקר יחיד על פי הנחיות משרד הבריאות, בעוד שבתקופות רגילות מגיעים רבים לבקר את היולדות, ולרוב קונים מתנות במרכזי הסחר. גם קניונים ומרכזי מסחר במשק היו צריכים להראות ירידה בהכנסות כדי לקבל פיצויים מהמדינה, כך שמבחינת מתן הפיצויים, משרד הבריאות מתייחס לבתי החולים כמו למרכזי סחר.

תמיכות המשרד בבתי החולים גדלו בעשרות אחוזים משנת 2020 ל-2021. בבתי החולים של כללית נרשמה עלייה של 60% בין שתי שנות הקורונה, בבתי החולים הציבוריים נרשמה עלייה של 70%, ובבתי החולים הממשלתיים - עלייה של 25%.

מחלקת יולדת בבית החולים בלינסון, פתח תקווה. דוברות בלינסון, מערכת וואלה! NEWS
רק מבקר אחד ליולדת. מחלקת יולדות, אילוסטרציה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות בלינסון

עוד עולה מהדוח כי בתי החולים הממשלתיים קיבלו שיפוי כפול מבתי החולים הציבוריים ובתי החולים של קופת החולים כללית. בשנת 2020 ניתנו 323 מיליון שקלים לבתי חולים של כללית, 356 מיליון שקלים לבתי החולים הציבוריים ו-714 מיליון שקלים לבתי החולים הממשלתיים. בשנת 2021 הצטמצם מעט הפער, אולם עדיין בתי החולים הממשלתיים זכו לתגמול מוגדל - 531 מיליון שקלים לבתי החולים של כללית, 505 מיליון שקלים לבתי החולים הציבוריים ו-714 מיליון שקלים לבתי החולים הממשלתיים.

פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, מסר כי "בתי החולים בישראל מהווים עמוד תווך משמעותי וחיוני במערכת הבריאות הלאומית. הדבר קיבל משנה תוקף בשלוש השנים האחרונות, בהן העולם התמודד עם התפרצות מגפת הקורונה, כשמערכת הבריאות ובכללה בתי החולים מציגה יכולת מרשימה. מצבם הפיננסי של בתי החולים בישראל מורכב ולמרות זאת, היכולת של המערכת להגיב למשבר בשעת חירום מעוררת כבוד". הוא הודה לצוותי ארגוני הבריאות ולעובדי משרד הבריאות "שעושים לילות כימים על מנת לאפשר למערכת חשובה כל כך להמשיך ולפעול במסירות, תוך אתגרים לא פשוטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully