וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'ילה השמרנית דחתה חוקה חדשה - ושמאלנית ביותר

עודכן לאחרונה: 5.9.2022 / 9:52

האזרחים דחו משאל עם היסטורי לגבי רוצים הפלות חוקיות; ביטוח בריאות אוניברסלי; שוויון מגדרי בממשלה; איגודים מקצועיים בעלי כוח; אוטונומיה גדולה יותר לקבוצות ילידות; זכויות חיות וטבע; וזכויות חוקתיות לדיור, חינוך, פנסיה, גישה לאינטרנט, אוויר ומים נקיים

בווידאו: מועמד השמאל אחרי הניצחון בבחירות בצ'ילה/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הבוחרים בצ'ילה הצביעו היום (ראשון) לא לשנות את אחת המדינות השמרניות ביותר באמריקה הלטינית לאחת המדינות השמאלניות המובילות בעולם.

בהצבעה בודדת, אזרחי צ'ילה החליטו לדחות משאל עם היסטורי לגבי הפלות חוקיות; ביטוח בריאות אוניברסלי; שוויון מגדרי בממשלה; איגודים מקצועיים בעלי כוח; אוטונומיה גדולה יותר לקבוצות ילידות; זכויות חיות וטבע; וזכויות חוקתיות לדיור, חינוך, פנסיה, גישה לאינטרנט, אוויר ומים נקיים, סניטציה וטיפול "מלידה ועד המוות".

אזרחי צ'ילה מצביעים על חוקה חדשה, סנטיאגו, ספטמבר 2022. רויטרס
משאל העם החשוב ביותר/רויטרס

זאת יכולה היתה להיות ההצבעה החשובה ביותר ב-204 השנים של האומה בת 19 מיליון האזרחים - משאל עם לגבי חוקה חדשה לגמרי שאם היתה מאומצת, היתה אחת האמנות הלאומיות היקרות והמהפכניות ביותר בעולם.

הצעת החוקה החדשה של צ'ילה, שהפכה גירושים לחוקיים רק ב-2004, כללה יותר זכויות מכל אומה אחרת. בדחייתה, צ'ילה פיספסה מהפכה פוליטית יוצאת דופן בחשיבותה.

אזרחים רבים במדינה חששו כי האמנה החדשה תשנה באופן קיצוני מדי את צ'ילה, בעיקר לאור הבלבול בנוגע לפרטים והפצת מידע כוזב. "איך אפשר להצביע על חוקה בת 388 סעיפים?" תהה גבריאל נגרטו, פרופסור למדעי המדינה ל"ניו יורק טיימס". הוא הוסיף כי שלוש החוקות שכוללות הכי הרבה זכויות כיום הן של אקוודור, בוליביה וסרביה, שנכנסו לתוקף ב-2006.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגנות בעד חוקה חדשה בצ'ילה. רויטרס
הפגנות בעד חוקה חדשה בסנטיאגו/רויטרס

דחיית החוקה החדשה היא מהלומה גדולה לגבריאל בוריץ' בן ה-36, הנשיא הצעיר ביותר בהיסטוריה של צ'ילה והשני הצעיר ביותר בעולם, לשעבר פעיל ומפגין בעל כתובות קעקע רבות שעלה לשלטון במרץ. הוא עד באחרונה לירידה בשיעור התמיכה בו בשל האינפלציה הגואה ושיעור הפשיעה במדינה. החוקה החדשה היתה מאפשרת לו להוציא לפועל את חזונו השמאלני, ודחייתה תוביל למאבקים פוליטיים לגבי העתיד.

הפגנות בעד חוקה חדשה בצ'ילה, אוגוסט 2022. רויטרס
הפגנות בעד חוקה חדשה בסנטיאגו/רויטרס

לפני שנה, מרבית אזרחי צ'ילה רצו את החוקה החדשה. החוקה הנוכחית גובשה בזמנו של הדיקטטור הגנרל אוגוסט פינושה, ששלט ב-1973-1990. ב-2019, 30 אנשים מתו בהפגנות ברחבי המדינה שהובילו לאישור של עריכת משאל עם בנוגע לחוקה. ב-2020, כארבעה מתוך חמישה הצביעו להחליף את החוקה.

הסקרים באחרונה הראו כי אזרחי צ'ילה ידחו את החוקה החדשה. במאי, פורסמו פרטים לגבי היקף החוקה החדשה, ומאז גברה ההתנגדות לה. דחייה של החוקה היא צעד יוצא דופן. ב-230 השנים האחרונות, 93% מ-179 משאלי עם לאומיים שנערכו לגבי חוקה חדשה, אושרו.

הצעת החוקה בת 170 העמודים כללה גם את החופש לחופש הביטוי, הדת והשקפת עולם, כמו גם הזכות לזמן פנוי, פעילות פיזית, חינוך מיני, אבטחת סייבר, הגנה על פרטים אישיים והזכות "לייעוץ משפטי חינמי מלא", למי שאינו מסוגל להשיג ייעוץ כזה.

לאזרחים תהיה הזכות ל"מזון ראוי, מספיק, בריא, מזין ורלוונטי מבחינה תרבותית"; הזכות ל"חיות בסביבה מוגנת ללא אלימות"; הזכות "להזדקן בכבוד" ולמות "בכבוד". לעובדים תהיה הזכות ל"שכר הוגן, מספיק ושוויוני", להתאגד ולשבות. האזרחים יוכלו לבחור את הזהות שלהם "כולל מאפיינים מיניים ומגדריים". בנוסף, תהיה להם את הזכות להפלות. עד 2017 הפלה היתה אסורה בצ'ילה, לאחר מכן, הפלה נהפכה לחוקית רק במקרים של אונס, סכנה לחיי האם או עובר שאינו בר קיימא.

החוקה היתה אמורה גם לעצב מחדש את הממשלה על ידי ביטול הסנאט, חיזוק הממשלות המקומיות ואישור לכהונה שנייה רצופה של נשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully