וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההסלמה בעימותים, בצה"ל מעריכים שמתקרבים למבצע רחב בשומרון

עודכן לאחרונה: 1.9.2022 / 15:22

אף שמבצע "שובר גלים" שהחל אחרי גל הפיגועים במרכזי הערים הניב מעצרים וסיכולים רבים, העימותים זולגים מג'נין לשכם ובמערכת הביטחון רוצים למנוע התלקחות כוללת. מתחילת השנה נהרגו יותר מ-70 פלסטינים בשטחים, המספר הגבוה ביותר בשנים האחרונות

בווידאו: פעילות צה"ל ביהודה ושומרון, דובר צה"ל/דובר צה"ל

כבר בתחילת השנה הזהיר הרמטכ"ל אביב כוכבי את בכירי הרשות הפלסטינית וראשי ארגוני כי אם רמת הטרור לא תדעך ייאלץ צה"ל לצאת למבצע רחב היקף בשומרון. עם זאת, הטרור הפלסטיני התגבר עקב חולשה של מנגנוני הביטחון הפלסטיני וצמצום פעילות צה"ל על רקע הקורונה, חודש הרמדאן ולחץ אמריקני. בנוסף לכך, המעבר החופשי דרך הפרצות בקו התפר והיקף הברחות הנשק והתחמושת לשטחים התגברו אף הם.

שילוב הנתונים השליליים והמציאות הביטחונית, כולל ההסתה ברשתות החברתיות שהוביל חמאס, הביאו להתפרצות גל הטרור שבמהלכו אירעו שורת פיגועים במרכזי ערים בישראל. בפני צה"ל עמדו שתי ברירות עיקריות: מבצע רחב היקף בשומרון ונגד מוקדי טרור נוספים, שכוללים שהייה ממושכת בשטח הפלסטיני או מבצעים ממוקדים ליליים מבוססי מודיעין במוקדים. לבסוף הוחלט ללכת על מבצעי בזק ליליים כדי לא למוטט את התיאום הביטחוני הפלסטיני, לאפשר את מרקם החיים הפלסטיני ולבודד את אלו שלא מעורבים בטרור, ולאפשר יציאה של 130 אלף פועלים פלסטינים לישראל.

הלווייתו של יזן עפאנא, פלסטיני שנהרג בעימותים עם צה"ל בקלנדיה, 1 בספטמבר 2022. רויטרס
הלווייתו של יזן עפאנא, פלסטיני שנהרג בעימותים עם צה"ל בקלנדיה, היום/רויטרס

צה"ל, בתגובה, הכריז על סדרת מבצע "שובר גלים". כשבוע לאחר סדרת המבצעים ותחילת אבטחת קו התפר הפרוץ, בוצעו פיגועי ירי בתל אביב ובאריאל, ולאחר מכן באלעד. המבצע נועד לבצע בעיקר מעצרים, אך השטח התנהל באופן שונה ותסיסה והתגברות הטרור גרמו לכך שמתחילת השנה נהרגו יותר מ-70 פלסטינים - המספר הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות לפחות.

גורמים במערכת הביטחון אמרו כי הכסף הרב שזורם לשטחי יהודה ושומרון מסייע במימון הברחות נשק ותחמושת, ומתגמל על כל פיגועים הוליד הקמת של חוליות טרור בג'נין, ולאחרונה גם בשכם. שכם מצליחה להעתיק את דפוסי הפעולה של הטרור שמבעבע במחנה הפליטים ג'נין, ובפועל מקרב את צה"ל בלית ברירה למבצע רחב היקף במחנות הפליטים בדגש על שכם וג'נין.

בווידאו: תיעוד מיוחד ממצלמות הקסדה של מסתערבי מג"ב איו"ש - כך נעצר המבוקש שניסה להימלט מהכוחות/דוברות המשטרה

רק הלילה פעלו בצה"ל במחנה הפליטים בלאטה בשכם ובמהלך הפעילות נהרג פלסטיני, הפעם מאש פלסטינים שחשבו כי החמוש הוא חבר בכוח מיוחד של צה"ל. באל-בירה שליד רמאללה נהרג פלסטיני נוסף, שלטענת גורמי צבא נפגע מכדור תועה פלסטיני, אך הנושא עוד בתחקיר. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי כל פעילות של צה"ל בלילה וביום בערים ובכפרים מלווה באש חיה לעבר הכוחות.

כוחות צה"ל בפעילות באזור רמאללה, 31 באוגוסט 2022. רויטרס
כוחות צה"ל בפעילות באזור רמאללה, אתמול/רויטרס

המקרה הבולט ביותר התרחש בפעילות הימ"מ בכפר בורקין שבנפת ג'נין. במהלכה נהרג לוחם הימ"מ, רס"ב נעם רז בקרב עם מחבלים שירו אלפי כדורים על הכוחות, עדות למצבורי הנשק והתחמושת הגדולים בשטחים. גורמים במערכת הביטחון אמרו בימים האחרונים כי מצד אחד המבצעים משיגים את יעדם - מאות עצורים שהובלו לחקירות שב"כ וסייעו בפיצוח תכנוני פיגועים - אך החיכוך המתגבר מצביע על מגמה ברורה: מערכת הביטחון לא באמת מצליחה למגר את תופעת הברחת אמצעי הלחימה והתחמושת.

ככל שנוקף הזמן, צה"ל ושב"כ מתקרבים למבצע רחב היקף בשכם וג'נין כדי למנוע התלקחות רחבה בעתיד. זאת במיוחד גם על רקע התפוררות הרשות הפלסטינית ומאבקי השליטה בצמרת שבקלות יכולים לעבור משיח אלים פנימי לאש שתכוון לעבר ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully