וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השומר מורי אנוכי - מי ישמור על המחנכים והמחנכות שלנו?

תומר סמרקנדי

עודכן לאחרונה: 1.9.2022 / 14:14

לפי מחקר של ד"ר תמר טרבלוס מהפקולטה לחינוך בבר אילן, 45% מהמורים בישראל חוו אלימות. איבוד הסמכות שלהם מול התלמידים היא אחת הסיבות לנשירתם. כל איש ואשת חינוך צריכים מערכת שתאמין בהם ותאפשר להם למצוא ולממש את השליחות החינוכית הטמונה בהם | דעה

בווידאו: אין שביתה - המורים והאוצר הגיעו להסכמות וההכנות לחזרה ללימודים בעיצומן/צילום: ראובן קסטרו ודוברות משרד האוצר

היום נפתחה שנת הלימודים, ואת נשימת ההקלה ששחררו ההורים אפשר לשמוע עד למשרדיהם של הממונה על השכר ויו"ר הסתדרות המורים. אולם אחרי שסיימנו עם החרדה הבסיסית ויש לנו לאן לשלוח את הילדים, כדאי שנרים את הראש ונביט במציאות המטרידה והמאתגרת איתה מתמודדים המחנכים והמחנכות, מציאות שכבר מביאה לעזיבה של מורים רבים את מערכת החינוך ומאיימת להשאיר בתי ספר רבים ללא מורים ואת ילדינו ללא מחנכים ראויים.

דו"ח עדכני של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מלמד כי 85 אחוזים מבתי הספר דיווחו על מחסור במורים, באזור תל אביב והמרכז לא פחות מ-95 אחוזים מבתי הספר דיווחו על מחסור במורים ו-58 אחוזים מהמנהלים דיווחו כי שיבצו מורים לכיתות ללא הכשרה מתאימה. נתונים אלו אינם מפתיעים כשקוראים את הנתונים המתפרסמים במחקר האחרון של ד"ר תמר טרבלוס מהפקולטה לחינוך בבר אילן, ולפיו 45% מהמורים בישראל חוו אלימות.

כיתה ריקה. דוד כהן, פלאש 90
מי ישמור על המחנכים? כיתה ריקה/פלאש 90, דוד כהן

כמחצית מהמורים שהשתתפו במחקר העידו כי חוו אלימות פיזית ומילולית, פגיעה ברכוש או הטרדות מיניות ואלימות ברשת מצד תלמידים, וככל שתדירות או רמת הפגיעה הייתה גבוהה יותר, כך פחת רצונם של המורים הנפגעים לבקש עזרה ומרביתם נמנעו מלהתלונן מחשש לפגיעה במעמד ובמוניטין שלהם. ד"ר טרבלוס ייחסה עובדה זאת לתחושת שייכות נמוכה לבית הספר ולהיעדר כתובת לפנות אליה בבית הספר.

על פי החוקרת, אלימות כלפי מורים ואיבוד הסמכות שלהם מול התלמידים היא אחת הסיבות לנשירת מורים ממערכת החינוך, ולכך יש לצרף את הנתונים ממחקרו האחרון של ד"ר אורי שטרנברג מהאוניברסיטה הפתוחה והמרכז האקדמי לב, שבשמונה השנים האחרונות חקר את הסיבות לפרישתם של מורים מהמערכת וגילה שהשכר הנמוך הוא אמנם סיבה חשובה אך מהווה רק אחד הגורמים לעזיבת המקצוע: לסוגיות של תחושת חוסר הערכה, יחס שלילי ליוזמות חדשות של מורים, סביבת עבודה ואקלים בית ספרי היתה השפעה משמעותית על החלטתם לעזוב, שעל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רק בשנת המדידה האחרונה יותר מ-8,600 מורים ומורות עזבו את מערכת החינוך!

עוד בוואלה!

שנת הלימודים תשפ"ג יצאה לדרך: כ-2.5 מיליון תלמידים שבו לבתי הספר

לכתבה המלאה
כיתה ריקה - ספטמבר 2009. נתי שוחט, פלאש 90
45% מהמורים בישראל חוו אלימות. כיתה ריקה/פלאש 90, נתי שוחט

אז מה ניתן והכרחי לעשות כדי שבעוד מספר שנים לא נמצא את עצמנו ללא מורים ומחנכים כלל, וכאלו איכותיים בפרט? חשוב להבין כי אי אפשר לפתור בעיות משמעת רק באמצעות מתן מענים נקודתיים למקרי אלימות - יש לבנות תשתית חברתית ובית ספרית שתביא מלכתחילה לסביבה בה יש פחות מקרי אלימות. באותו אופן, לא ניתן לייצר תחושת ערך ושייכות בקרב מורים ומחנכים רק באמצעות מתן מילה טובה ותלושי שי לחג. יש להשקיע בצוותי החינוך, להכשיר את מנהלי ומנהלות בתי הספר לניהול משייך ומעצים ולתת מקום למורות ולמורים, אשר רובם המוחלט הגיע מתוך תחושת שליחות וחיפוש משמעות, למצוא את אותן שליחות ומשמעות במסגרת עשייתם היום-יומית, ולסייע להם ולתלמידיהם ליצור אופק רעיוני וחזוני ותחושת גאווה ושייכות לבית הספר - זאת תוך יצירת קהילה של משמעות.

אנו מכירים את המשפט הידוע של הרב קרליבך "כל ילד צריך מבוגר משמעותי שיאמין בו". באותה מידה כל איש ואשת חינוך צריכים מערכת שתאמין בהם ותאפשר להם למצוא ולממש את השליחות החינוכית הטמונה בהם.


הכותב הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים ומשייך. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך, תוכניות פיתוח מנהיגות חינוכית ומכינות קדם צבאיות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully