וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן תפסה כלי שיט אמריקני לא מאויש במפרץ - ושחררה אותו בשל איום של צבא ארה"ב

עודכן לאחרונה: 31.8.2022 / 12:07

הצי האמריקני אמר כי ספינה של משמרות המהפכה החלה לגרור רכב מחקר ימי שפעל במים בינלאומיים, ושחררה אותו רק כשספינה ומסוק אמריקניים התקרבו אליה: "הבהרנו שאנחנו מתכוונים לפעול". איראן: "היווה סכנה לשיט הבינלאומי". התקרית מגיעה בזמן המתיחות סביב שיחות הגרעין

בווידאו: ארה"ב סיכלה ניסיון השתלטות איראני על כלי שיט בלתי מאויש במפרץ/צילום: רויטרס

צבא ארצות הברית אמר הערב (שלישי) כי הוא סיכל אתמול ניסיון של איראן להשתלט על כלי שיט בלתי-מאויש שלו במי המפרץ הפרסי. זאת הפעם הראשונה שבה איראן מנסה לפגוע בכוח המשימה החדש של הצי החמישי, שבסיסו במזרח התיכון, המורכב מכלים בלתי-מאוישים. אף שהאירוע הסתיים ללא עימות, הוא קרה על רקע המתיחות הגבוהה בין טהראן לוושינגטון שעדיין מנסות לגשר על הפערים בשיחות הגרעין.

לפי הודעת הצי החמישי, התקרית התרחשה אתמול בערב במים בינלאומיים, כשספינה של משמרות המהפכה החלה לגרור כלי מחקר ימי, המצויד במצלמות, מכ"מים וחיישנים המופעלים מרחוק. דובר הצי החמישי, טימות'י הוקינס , אמר כי ספינת סיור של הצי, "ת'אנדרבולט", ומסוק מדגם סיהוק MH-60, התקרבו לספינה האיראנית, "שהיד בזיאר". הצי פנה לרשת הרדיו של הספינה האיראנית והבהיר כי מדובר בכלי אמריקני.

"התגובה שלנו הייתה כזו שהבהירה כי מדובר ברכוש של ממשלת ארצות הברית שפעל במים בינלאומיים ושאנחנו מתכוונים לפעול אם יהיה צורך בכך", אמר הוקינס לסוכנות הידיעות אי-פי. הוקינס אמר כי התקרית הסתיימה בשלום אחרי כארבע שעות, כשהאיראנים שחררו את הכבל שגרר את כלי השיט ועזבו את האזור, בעוד שהכוחות האמריקניים היו בסמוך למקום. סרטונים שפרסם הצי הראו את כלי השיט האיראני גורר את רכב המחקר הימי כשספינת הקרב "ת'אנדרבולט" דולקת אחריו.

ספינה של משמרות המהפכה של איראן גוררת כלי שיט בלתי-מאויש של ארה"ב במפרץ הפרסי, 30 באוגוסט 2022. הצי האמריקני, אתר רשמי
ספינה של משמרות המהפכה גוררת את רכב המחקר הימי האמריקני, אתמול/אתר רשמי, הצי האמריקני

גנרל מייקל "אריק" קורילה, מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, שיבח את צוות הספינה על תגובתו. "התקרית הזו ממחישה שוב שאיראן ממשיכה בפעילותה החתרנית, הבלתי-חוקית והבלתי-מקצועית במזרח התיכון", מסר בהצהרה.

סוכנות הידיעות האיראנית תסנים, המקורבת למשמרות המהפכה, טענה כי רכב המחקר הימי "סיכן את השיט הבינלאומי". היא הודתה שמשמרות המהפכה שחררו את כלי השיט, אך אמרה כי תיאור האירוע על ידי ארצות הברית הוא "עלילה הוליוודית המנוגדת לאמת". המשלחת של איראן לאו"ם לא השיבה לבקשת תגובה של סוכנות הידיעות אי-פי.

אזור אסטרטגי ורווי תקריות

הצי החמישי הקים בשנה שעברה את "כוח המשימה 59" הבלתי-מאויש. תחום האחריות של הצי החמישי כולל את מצר הורמוז, המעבר האסטרטגי והצר של המפרץ הפרסי שדרכו עוברים כ-20% מכלל תעבורת הנפט העולמית. מצר הורמוז משתרע עד לים סוף, בסמוך לתעלת סואץ המקשרת בין המזרח התיכון לים התיכון, ועד למצר באב אל-מנדב שלחופי תימן.

האזור חווה שורת התקפות בשנים האחרונות; לחופי תימן, המורדים החות'ים השתמשו בכלי שיט ממולכדים ובמוקשים נגד כלי שיט במהלך המלחמה הממושכת עם הקואליציה הסעודית; איראן השתלטה על מכליות נפט בסמוך לחופי איחוד האמירויות הערביות ומצר הורמוז, ומכליות אחרות נפגעו בהתקפות שלפי ארצות הברית בוצעו על ידי איראן.

ההתקפות החלו ב-2019, כשנה לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש באופן חד-צדדי מהסכם הגרעין, שהגביל באופן דרסטי את יכולתה של טהראן להעשיר אורניום בתמורה להסרת הסנקציות.

כיום, רמת האורניום שמעשירה איראן קרוב יותר מאי-פעם לרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני, ובכירים בטהראן לא מהססים לומר בגלוי שיש בידיה את הידע לייצר פצצה גרעינית - אם תבחר בכך. עם זאת, איראן ממשיכה לטעון כי תכנית הגרעין שלה היא למטרות אזרחיות בלבד, אף שבישראל ובמערב אומרים כי היא ניהלה תכנית גרעין צבאית לפחות עד 2003.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully