וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיסי: לא נחזור להסכם הגרעין ללא סגירת החקירות של סבא"א

סוכנויות הידיעות וטל שלו

עודכן לאחרונה: 29.8.2022 / 14:24

נשיא איראן הדגיש כי אחד התנאים של טהראן הוא הפסקת החקירה שמנהלת הסוכנות אחר שרידי אורניום בכמה אתרי גרעין לא מוכרזים. במהלך מסיבת עיתונאים לציון שנה לכהונתו, ראיסי גם הזהיר את ישראל מפני תקיפת אתרי הגרעין: "לא ברור אם יישאר משהו מהמשטר הציוני"

בווידאו: לפיד מתייחס להסכם הגרעין עם איראן/צילום: לע"מ

נשיא איראן איברהים ראיסי אמר היום (שני) כי טהראן לא תסכים לחזור להסכם הגרעין ללא סיום החקירות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). בסוכנות, שמסגרת ההסכם אמורה לפקח על אתרי הגרעין, חוקרת שרידי אורניום לא מוסברים בכמה מתקנים לא מוכרזים של טהראן. וושינגטון הבהירה כי היא לא תסכים להתנות את חזרתה להסכם, שממנו פרש דונלד טראמפ ב-2018, בסגירת החקירות של סבא"א.

ראיסי אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים לציון שנה לתחילת כהונתו, שבה גם איים על ישראל והזהיר אותה לבל תתקוף את אתרי הגרעין באיראן: "נראה אם יישאר משהו מהמשטר הציוני או לא". בכירים בישראל הבהירו כי הם לא יהיו מחויבים להסכם, אם אכן הצדדים יחזרו אליו.

בשבועות האחרונים נרשמה התקדמות משמעותית בין וושינגטון לטהראן, שמקיימות בשנה וחצי האחרונה שיחות עקיפות בווינה עם יתר המעצמות החתומות על הסכם הגרעין. עם זאת, בין הצדדים עדיין קיימות מחלוקות, בעיקר סביב סוגיית סבא"א, שמצדה הבהירה כי לא תסגור את החקירות מתוך לחץ פוליטי. לדברי ראיסי, ללא הסדרת הסוגייה, "הדיבור על הסכם חסר משמעות".

נשיא איראן איברהים ראיסי במסיבת עיתונאים בטהראן לציון שנה לכהונתו, 29 באוגוסט 2022. רויטרס
שלח מסר תקיף לישראל. ראיסי במסיבת העיתונאים, היום/רויטרס

על אף תשומת הלב העולמית, וגם הישראלית, לשיחות הגרעין, ראיסי הזכיר לראשונה את המשא ומתן רק אחרי יותר משעה לתוך מסיבת העיתונאים. כמו כן, הוא חזר על סירובו להיפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעת ביקור בניו יורק לרגל עצרת האו"ם בניו יורק בחודש הבא.

ראיסי ניסה להישמע אופטימי ביחס לכלכלת איראן, שכמעט וקרסה תחת הסנקציות האמריקניות. חזרה של איראן להסכם הגרעין תוביל להסרת העיצומים תמורת הגבלת ייצור האורניום, אך מתנגדי ההסכם, ובהם בכירים בישראל, טוענים שהוא לא נוקשה מספיק ויעניק לאיראן כספים רבים למימון טרור.

במשך שנים, בסבא"א דרשו מאיראן להסביר את פשר שרידי האורניום שנמצאו בכמה אתרים סודיים בשטחה. במערב, בישראל ובסבא"א טוענים שאיראן ניהלה תכנית נשק גרעינית סודית עד 2003, בעוד שבטהראן מכחישים שהם אי-פעם ניסו לפתח נשק כזה. עם זאת, לאחרונה הודו כמה בכירים באיראן כי יש בידיהם את הידע הטכנולוגי לכך. ביוני, מועצת הנגידים של סבא"א גינתה את איראן על סירובה להשיב על חקירות הסוכנות, אף שהיא מחויבת לכך לאור חברותה באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

הרצוג: "למנוע מאיראן נשק גרעיני"

נשיא המדינה יצחק הרצוג תקף את ראיסי בעקבות ההצהרה שלו. "ההכרזה שלו היא מאוד ברורה, היא אומרת אנחנו בכלל לא מכבדים את העצמאות של סבא"א לחקור תיקים פתוחים, שהם תיקים משמעותיים של אורניום מועשר והם אותרו על ידי גורמי סבא"א", אמר הרצוג בעת ביקור בשוויץ, לצד הנשיא המקומי. "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית גם מכאן משוויץ, שהיא מדינה נאמנה למשטר והחוק הבינלאומי והקהילה הבינלאומית, לעשות הכול כדי להקפיד על עצמאות סבא"א וכמובן למנוע מאיראן נשק גרעיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully