וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר סבא"א: לא נסגור את החקירות נגד איראן בגלל לחץ פוליטי

עודכן לאחרונה: 29.8.2022 / 13:49

גרוסי הבהיר בריאיון ל-CNN כי החקירות ייסגרו רק כשאיראן תענה לשאלות הסוכנות ותבהיר היכן האורניום ששרידיו נמצאו באתרים החשודים. מוקדם יותר שוחח רה"מ לפיד עם נשיא צרפת מקרון ואמר לו שאסור לתת לאיראן ויתורים נוספים במו"מ על הסכם הגרעין

בווידאו: גנץ מתייחס למעורבות האיראנית במבצע עלות השחר/צילום: לע"מ

יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, אמר היום (שני) בריאיון לרשת CNN כי הסוכנות לא תסגור את החקירות הפתוחות בעניין איראן בגלל לחץ פוליטי לחזור להסכם הגרעין עם איראן. גרוסי הבהיר כי החקירות ייסגרו רק כשאיראן תשיב לשאלות הסוכנות, תיתן לפקחי האו"ם גישה לאנשים שהיו מעורבים ולאתרים החשודים, ותבהיר היכן האורניום ששרידיו נמצאו באתרים החשודים.

סגירת החקירות שמנהלת סבא"א היא אחת הדרישות המרכזיות של איראן כחלק מהמו"מ על חזרה להסכם הגרעין. בטיוטת ההסכם שהוגשה לאיראן נכתב כי ארצות הברית ושאר המעצמות יסכימו לפעול לסגירת החקירות אם סבא"א תודיע כי היא קיבלה את כל ההבהרות הנחוצות לגבי שרידי האורניום.

ישראל חוששת שעל רקע הרצון בארצות הברית ובאיחוד האירופי לחזור להסכם הגרעין יופעל לחץ על מנכ"ל סבא"א גרוסי לסגור את החקירות. סגירת החקירות תפחית באופן משמעותי את הלחץ הבינלאומי על איראן.

נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
שיחות הגרעין בווינה, נובמבר 2021/רויטרס

סוגיית החקירות הפתוחות תהיה אחד הנושאים המרכזיים עליהם ידון היועץ לביטחון לאומי איל חולתא בפגישתו היום בוושינגטון עם שר החוץ האמריקני בלינקן ומחר עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן.

"השאלה המרכזית היא אם איראן תשתף איתנו פעולה ותיתן לנו תשובות, מידע ונגישות לאנשים ולמקומות כדי שנוכל להבהיר את הדברים שצריך להבהיר. כשזה יקרה נגיש דוח שמסכם את המסקנות שלנו ואז הנושא הזה יבוא לידי סיום. אבל הטענה שסיבות פוליטיות יגרמו לנו להפסיק לעשות את העבודה שלנו - זה בלתי מקובל", אמר גרוסי.

גרוסי הדגיש עם זאת כי הנושא החשוב ביותר לסבא"א הוא לדעת היכן האורניום ששרידיו נמצאו באתרים החשודים נמצא כעת והיכן נמצא הציוד שלפי החשד היה באתרים החשודים.

לפיד למקרון: אסור לתת לאיראן ויתורים נוספים במו"מ על הסכם הגרעין

מוקדם יותר היום ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ואמר לו כי אסור לתת לאיראן ויתורים נוספים במשא ומתן על החזרה להסכם הגרעין. זאת, על רקע ההיערכות לחזרה אפשרית של טהראן וושינגטון להסכם. עם זאת, וושינגטון טרם השיבה להערותיה של איראן להצעה האירופית לחזרה הדדית להסכם, וטהראן האשימה אותה היום ב"דחיינות".

לפי לשכת ראש הממשלה, שני המנהיגים "שוחחו באריכות על סוגיית הגרעין האיראני" וראש הממשלה חזר על התנגדותה של ישראל לחזרה להסכם וחזר על הצורך "במסר חד וברור שלא יהיו ויתורים נוספים מול האיראנים". לפיד הבהיר לנשיא צרפת, שארצו חתומה על הסכם הגרעין מ-2015, כי ישראל מתנגדת לחזרה להסכם ולא תהיה מחויבת להסכם כזה. "ישראל תמשיך לעשות הכל על מנת למנוע מאיראן מלהגיע ליכולת גרעינית", אמר לפיד למקרון. נשיא צרפת, מצדו, הדגיש את מחויבותו למנוע מאיראן נשק גרעיני.

הצהרות ראש הממשלה, יאיר לפיד ונשיא צרפת עמנואל מקרון בפריז, צרפת 5 ביולי 2022. רויטרס
בישראל מנהלים קרב בלימה לפני החזרה להסכם. לפיד ומקרון באליזה, בחודש שעבר/רויטרס

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה כי לפיד הדגיש בשיחה עם מקרון כי האיראנים ממשיכים לנהל משא ומתן על ההצעה, אף שהאיחוד האירופי תיאר זאת כהצעה סופית. כמו כן, ראש הממשלה הזהיר כי בהצעה אלמנטים חדשים החורגים מגבולות הסכם הגרעין המקורי, וכי היא "תסלול את הדרך להזרמת הון רב למערכת הטרור ולהתעצמותה הצבאית של איראן".

השיחה בין לפיד למקרון מגיעה כמה ימים אחרי שיחה שקיים לפיד עם קנצלר גרמניה אולף שולץ על הסוגייה האיראנית. מקרון ושולץ השתתפו אתמול בשיחה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, יחד עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שעסקה בין היתר בסוגיית הסכם הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully