וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החקירה לאסון מירון: מכתבי אזהרה נשלחו בין היתר לנתניהו, לשרים לשעבר אוחנה ואביטן ולמפכ"ל שבתאי

עודכן לאחרונה: 30.8.2022 / 19:31

עוד קיבלו מכתבי אזהרה ראש מועצת מרום גליל ומפקד מחוז צפון לשעבר שמעון לביא. לדברי הוועדה, הודעות האזהרה ניתנו בהתאם למידע שנאסף עד כה - וייתכן שבהמשך יישלחו מכתבים לגורמים נוספים. "בכירים נדרשים לשאת באחריות בהתאם", נכתב. הליכוד: "עיתוי פוליטי"

בווידאו: רה"מ לשעבר בנימין נתניהו בפני ועדת החקירה לאסון מירון/צילום: לע"מ

ועדת החקירה של אסון מירון שלחה היום (שלישי) מכתבי אזהרה לחלק מהעדים שהעידו בפניה - ובהם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, השרים לשעבר אמיר אוחנה ויעקב אביטן והמפכ"ל יעקב שבתאי. מכתבי אזהרה נשלחו גם למפקד מחוז צפון לשעבר שמעון לביא, מפקד מרחב עמקים לשעבר שלום אביטן, ראש חטיבת אבטחה ורישוי לשעבר מוריס חן, ראש המועצה האזורית מרום הגליל עמית סופר ומעורבים נוספים.

רשימת המעורבים המלאה אליהם נשלח מכתב אזהרה

"הודעות האזהרה ניתנות בהתאם למידע שנאסף על ידי הוועדה עד כה", הובהר. "על כן, ייתכן שבהמשך עבודת הוועדה יימצא שיש לכלול בהודעות נושאים שלא נכללו בהן בשלב זה, או שיעלה צורך במשלוח הודעות אזהרה לגורמים נוספים".

עדות בנימין נתניהו בוועדת מירון לחקר אסון מירון, 21 ביולי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון, ביולי/פלאש 90, יונתן זינדל

"ביקשנו להביא לידי ביטוי את תפיסתנו, לפיה בעלי תפקידים ציבוריים בכירים, להם מוענקות סמכויות נרחבות ומשמעותיות, נדרשים לשאת באחריות בהתאם", נכתב. "בנוסף, בכל הנוגע לנושאים בתפקידים ציבוריים בכירים, ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות המצופות מהם, כל אחד לפי תפקידו ולפי העניין. זאת, על מנת שנורמות אלה יעמדו לנגד עיניו של כל הנושא בתפקיד ציבורי. לצד זאת, סברנו כי נכון שנעסוק גם בגורמים נוספים, אשר בתפקודם היו, לכאורה, כשלים חמורים ובעלי נגיעה ישירה לאירוע".

בוועדה הדגישו כי "כדי להסיר כל ספק, אין משמעות הדברים כי מי שלא נשלחה לו הודעת אזהרה על ידי הוועדה אינו נושא באחריות. נזכיר כי ביחס לאסון נפתחו חקירות פליליות במשטרת ישראל ובמחלקה לחקירות שוטרים, אשר הושהו בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה. בנוסף, גופים אחרים, כגון אגף המשמעת במשטרת ישראל, גופי משמעת אחרים או גופים המסדירים ענפים מקצועיים, מוסמכים לבחון את עניינם של מעורבים שונים. אין בעבודת הוועדה כדי למנוע מהגופים הרלוונטיים לפעול, כל אחד בהתאם לסמכותו ולשיקול דעתו".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אמיר אוחנה בוועדה לחקר אסון מירון, 31 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
אוחנה מעיד בפני הוועדה, במאי/פלאש 90, יונתן זינדל

עיקרי הנימוקים של הוועדה

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה בנימין נתניהו
"כמי שכיהן כראש ממשלת ישראל משך למעלה משתים עשרה שנים רצופות בתקופה הרלוונטית (משנת
2009 ועד שנת 2021), ידע ראש הממשלה לשעבר נתניהו, או שהיה עליו לדעת, כי אתר קבר הרשב"י במירון מטופל משך שנים בצורה לקויה, שעלולה ליצור סיכון למשתתפים הרבים בהילולה המתקיימת מדי שנה בל"ג בעומר".

"ראש הממשלה לשעבר נתניהו לא פעל כמצופה מראש ממשלה לתיקון מצב דברים זה. זאת, על אף שהנושא עמד במוקד דוחות חמורים של מבקר המדינה, שהנושא מערב מספר משרדי ממשלה ושהוא הובא לשולחן הממשלה במספר הזדמנויות בשנים שונות. בתוך כך, ראש הממשלה לשעבר נתניהו לא דאג למעקב יעיל אחר טיפול הממשלה בעניין, גם לאחר שבמסגרת דיון בהחלטת ממשלה בשנת 2016 הובהר שהחלטות ממשלה קודמות בנושא לא יושמו".

השר לביטחון הפנים לשעבר אמיר אוחנה
"השר לביטחון הפנים לשעבר אוחנה לא פעל כמצופה משר לביטחון הפנים כשגיבש את דעתו באשר לקיום ההילולה במירון בל"ג בעומר ללא הגבלת קהל, ואף נתן לכך ביטוי פומבי, מבלי שהדבר נבחן בעבודת מטה מסודרת בנוגע למכלול המשמעויות, לרבות בחינת חלופות שונות באשר לאופן קיום ההילולה".

"בהמשך, כשהיה בפני השר לביטחון הפנים לשעבר אוחנה מידע בנוגע לסכנות הצפויות במהלך ההילולה, ובפרט לסכנות הנובעות מרמת הצפיפות שהייתה צפויה במקום, לא פעל כמצופה מתפקידו ביחס למידע זה. השר לביטחון הפנים לשעבר אוחנה לא נתן משקל ראוי לחומרת הסכנות, לא שאל שאלות מספיקות בעניין, ולא ביקש לבחון מחדש את ההחלטה שלא להגביל קהל. משנותרה על כנה החלטה זו, לא ביקש מהמשטרה לבחון ולהציג לו דרכי פעולה אחרות להפחתת הסכנות".

השר לשירותי דת לשעבר יעקב אביטן
"השר לשירותי דת לשעבר אביטן לא מילא את תפקידו כשר לשירותי דת בכל הנוגע לניהול והסדרת אתר קבר הרשב"י במירון, וזאת על אף שמדובר בנושא מרכזי, בעל חשיבות רבה, המצוי בתחום אחריותו של המשרד בראשו עמד".

"השר לשירותי דת לשעבר אביטן לא מילא את תפקידו כשר לשירותי דת בכל הנוגע להיערכות משרדו לקראת ההילולה במירון בל"ג בעומר, וזאת על אף שמדובר באירוע מרכזי, בעל חשיבות רבה, המצוי בתחום אחריותו של המשרד בראשו עמד. השר לשירותי דת לשעבר אביטן לא גילה מעורבות בהכנות להילולה והסתפק בעצם קיומם של גופים שעוסקים בכך, מבלי שבדק את פעילותם בפועל ומבלי שפיקח עליהם".

יעקב אביטן בדיון הוועדה לחקר אסון מירון, 24 במאי 2022. לע"מ, צילום מסך
אביטן מעיד בפני הוועדה, באפריל/צילום מסך, לע"מ

המפכ"ל יעקב שבתאי
"רנ"צ שבתאי אישר את תוכנית המבצע שגובשה במחוז צפון של המשטרה, וזאת על אף שידע שמתחם ההר, והמתחמים המשמשים בו להדלקות, אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך. תוכנית המבצע שאישר רנ"צ שבתאי התבססה על אותם עקרונות עליהם התבססה המשטרה בשנים קודמות, מבלי שנשקלו לעומק דרכי פעולה חלופיות, זאת למרות שהיה על רנ"צ שבתאי לדעת כי המענים שניתנו בשנים קודמות לסכנות אינם מספקים. בפרט, לא נשקלה אפשרות להגביל את כמות הקהל באתר משיקולי בטיחות. אף כשעלתה האפשרות להגביל את מות הקהל באתר עקב מגפת הקורונה, דחה אותה רנ"צ שבתאי וקבע עמדה נחרצת, לפיה מתווה הכולל הגבלה של כמות המבקרים בזמן נתון הוא מסוכן יותר מאשר קיום ההילולה ללא הגבלה. עמדה זו נקבעה מבלי שנעשתה עבודת מטה מסודרת לבססה, ומבלי שנבחנו חלופות ודרכים פרטניות ליצירת הגבלה של כמות המשתתפים באירוע".

"רנ"צ שבתאי אישר את תוכנית המבצע כאמור, על אף שלא נתנה מענה ישים להתמודדות עם כמות הקהל והצפיפות המסוכנת שהיו צפויות בהילולה, ועל אף שלא כללה מנגנון יעיל לניהול הקהל או ויסות הקהל על סמך שיקולי בטיחות. המענים לסכנת הצפיפות שנכללו בתוכנית היו תגובתיים ולא מניעתיים, והתוכנית נסמכה באופן בלתי סביר על יכולת המפקדים בשטח לזהות מוקדי צפיפות מסוכנים באופן חזותי. זאת, בהסתמך על ניסיונם המבצעי בלבד, מבלי שהוכשרו לכך".

"הכשלים המנויים לעיל היו מבין הגורמים שהובילו להצטברות קהל ברמת צפיפות קיצונית ומסוכנת במוקדים שונים בהילולה, ובכלל זה במהלך אירוע ההדלקה של חסידות תולדות אהרון, ולכך שהסכנה לא זוהתה מבעוד מועד ולא ניתן לה מענה".

ועדת נאור לחקר אסון מירון: עדות מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, הגן הטכנולוגי מלחה ירושלים, 11 באפריל 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
שבתאי מעיד בפני הוועדה, באפריל/פלאש 90, יונתן זינדל

ראש האופוזיציה נתניהו, שהיה ראש הממשלה בזמן אסון מירון, העיד לפני כחודש בפני ועדת החקירה. עדותו הגיעה בתום 42 ישיבות ואחרי שמיעת עדותם של 143 עדים - והוא העד האחרון שהעיד בפני הוועדה. נתניהו נשאל על מעורבותו בקבלת ההחלטות לקראת ההילולה במירון, ואמר כי התערב רק בגלל הנסיבות האפידמיולוגיות. "הסיבה שהתערבתי היא בגלל הנושא האפידימיולוגי", אמר. "ראש ממשלה לא מתערב בדרך כלל באירועים כאלה".

כשנשאל אם הוא רואה את עצמו כאחראי לאסון אמר נתניהו כי הוא לוקח אחריות על הנושא הבריאותי בלבד. "אילו הייתי יודע שההחלטות שהתקבלו לא קוימו - הייתי מטפל בזה. אבל אתה לא יכול לקחת אחריות על מה שאתה לא יודע".

בהמשך נשאל אם דוחות מבקר המדינה ודוחות המעקב בנושא הר מירון היו מוכרים לו והוא השיב בשלילה. "לא ידעתי שקיימת שם בעיה בטיחותית קריטית", העיד. "אני לא נכנסתי לפרטי פרטים, ראש הממשלה לא יכול לעשות זה, לא במירון ולא באינספור מקרים אחרים. אבל משרד ראש הממשלה פועל כדי שהדברים ייושמו".

השופטת דבורה ברלינר בוועדה לחקר אסון מירון, 31 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
השופטת ברלינר שעומדת בראש הוועדה/פלאש 90, יונתן זינדל
גשר דב עליו אירע אסון מירון לפני האירוע. הרשות לאכיפה במקרקעין, אתר רשמי
האזור בו התרחש האסון בהר מירון/אתר רשמי, הרשות לאכיפה במקרקעין

בפני הוועדה העידו עדי ראייה, בני משפחות ההרוגים, שוטרים, אנשי תכנון, חברי ועדת החמישה שמנהלים את המתחם ועוד אנשי מקצוע הקשורים לניהול קבר רבי שמעון בר יוחאי. היא השאירה את עדותו של נתניהו לסוף, כאשר יש בידיה את מלוא החומרים הרלוונטיים.

עדותו של ראש הממשלה לשעבר הגיעה לאחר שבשבוע קודם לכן התפטר מפקד מחוז צפון במשטרה ניצב שמעון לביא. לביא נימק את התפטרותו כלקיחת אחריות, אך ככל הנראה גם מרצון להקדים את מכתב האזהרה של הוועדה.

תגובות

מהליכוד נמסר בתגובה: "אנו משתתפים בכאבן הגדול של המשפחות. מאז הקמת המדינה אף ועדת חקירה ממלכתית לא שלחה מכתבי אזהרה למועמדים בבחירות בתקופת בחירות. מצער שוועדת החקירה שהוקמה ביוזמת ממשלת בנט-לפיד בחרה לעשות כן".

עורכי דינו של מפכ"ל המשטרה, אלירם בקל ועודד גזית, מסרו בתגובה: "מאז כניסתו לתפקיד פועל המפכ"ל ללא לאות על מנת לחזק את המשטרה, ולהבטיח ביטחון אישי לאזרחי ישראל, וכך גם ביחס לאירועים המוניים מורכבים שאירעו בתקופת כהונתו. דו"ח הביניים של הוועדה כבר לימד על כשל ארוך שנים של משרדי הממשלה בהסדרת התשתיות ההנדסיות של האתר והאחריות הכוללת עליו, ואימץ את עמדת המשטרה כפי שהוצגה בעדות המפכ"ל. אך טבעי שוועדה העוסקת בעבודת המשטרה תזמן את המפכ"ל לעדות נוספת בפניה, וכפי שהוועדה ציינה בהודעתה מהיום 'אין במשלוח הודעת אזהרה כדי לקבוע האם ומה יהיו המסקנות בעניינו'. אנו סמוכים ובטוחים, כי בתום עבודתה של הוועדה, ייקבע כי לא נפל פגם ביחס לאחריותו של המפכ"ל, כמי שהתמנה לעמוד בראש המשטרה זמן קצר לפני האסון הנורא".

באיגרת ששלח המפכ"ל לכוחות משטרת ישראל כתב: "כבר עם קרות האסון אנו במשטרת ישראל ואני כעומד בראשה, קראנו להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה והדגשנו כי נשתף איתה פעולה בכדי שאירוע מהסוג הזה לא יחזור על עצמו במדינת ישראל. כך היה גם עם העברת כלל החומרים שהיו ברשותנו לוועדה, ועם שורה ארוכה של עדים שהופיעו בפני הועדה, וכך ימשיך להיות. משטרת ישראל רואה חשיבות רבה בעבודת ועדת החקירה הממלכתית בראשות כבוד השופטת בדימוס, הגברת דבורה ברלינר ואנו נכבד כל החלטה שתתקבל על ידה".

"יחד עם שותפיי בסגל הפיקוד הבכיר, אמשיך להוביל את משטרת ישראל בתקופה המורכבת הזו, בדרך להשגת היעדים במאבק בפשיעה ובמלחמה בטרור, מתוך השליחות הגדולה שמובילה אותי ואת יתר המשרתים במשטרת ישראל".

ישראל דיסקינד ששיכל את אחיו שמחה באסון מסר בתגובה: "18 איש קיבלו היום את מכתבי האזהרה בעקבות אחריותם לאסון האזרחי הגדול ביותר מאז קום המדינה, רק אחד הלך הביתה ולא בגלל האירוע אלא בגלל שהשכיל להבין שזה יגיע. לצערי השאר נושאים הלאה בתפקידם ולעת עתה נשארים הלאה גם להילולה הבאה, התנהלות מבישה זו אין בה צל צלה של מנהיגות והיא חייבת להדאיג כל אזרח ישראלי באשר הוא".

שר הביטחון בני גנץ מסר בתגובה: "אנחנו לא מחפשים אשמים - אנחנו מחפשים אחריות ולקחים. ‏זו הסיבה שעמדתי על הקמת הוועדה הממלכתית לחקר אסון מירון - האסון האזרחי הגדול ביותר שידענו. לזכר הקורבנות ולמען החיים נמשיך ונחפור בפצע הפתוח כדי לוודא שהלקחים יופקו עד תום".

עו"ד ערן בקר שמייצג חלק ממשפחות המנוחים באסון מירון מסר: "מכתבי האזהרה שנשלחו לשורת הבכירים מעבירים מסר ברור וחד משמעי כי הוועדה מטילה דופי לא רק במנהלים הזוטרים שניהלו את ההילולה אלא בבכירים ביותר שהיו אחראים ברמת המאקרו. יחד עם זאת, אין במכתבים משום מתן מענה לצרכים של המשפחות שאיבדו את יקיריהם. כפי שטענו לאורך כל הדרך בכלל ובכתב התביעה שהוגש לביהמ"ש המחוזי בחיפה כנגד שורת נתבעים בפרט, הכתובת הייתה על הקיר ! המדינה על מוסדותיה, ראשויותיה וכל מי שהיה מעורב בהילוללה טמנו את הראש בחול והתעלמו במודע מהסכנות הרבות שרבצו בהר ובהילולה ולצערנו התממשו וגרמו למותם של 45 מנוחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully