וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מעיד בפני ועדת מירון: "לא יכול לקחת אחריות על מה שלא יודע"

עודכן לאחרונה: 21.7.2022 / 13:45

מי שכיהן כראש הממשלה בזמן האסון שגבה את חייהם של 45 בני אדם טען כי התערב בנושא רק מסיבה אפידמיולוגית: "אירועים כאלה מצריכים התערבות רה"מ רק אם יש שאלה בטיחותית או בריאותית מיוחדת", על דוחות מבקר המדינה: "לא נכנסתי לפרטי פרטים"

בווידאו: רה"מ לשעבר בנימין נתניהו בפני ועדת החקירה לאסון מירון/צילום: לע"מ

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שהיה ראש הממשלה בזמן אסון מירון, מעיד הבוקר (רביעי) בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקירת האסון שבו נהרגו 45 איש. עדותו של נתניהו מגיעה בתום 42 ישיבות ואחרי שמיעת עדותם של 143 עדים - והוא צפוי להיות העד האחרון שיעיד בפני הועדה. אחרי עדותו תסכם הוועדה את החומרים שברשותה ותפרסם מכתבי אזהרה.

נתניהו נשאל על מעורבותו בקבלת ההחלטות לקראת ההילולה במירון, ואמר כי התערב רק בגלל הנסיבות האפידמיולוגיות. "הסיבה שהתערבתי היא בגלל הנושא האפידימיולוגי", אמר. "ראש ממשלה לא מתערב בדרך כלל באירועים כאלה".

כשנשאל אם הוא רואה את עצמו כאחראי לאסון אמר נתניהו כי הוא לוקח אחריות על הנושא הבריאותי בלבד. "אילו הייתי יודע שההחלטות שהתקבלו לא קוימו - הייתי מטפל בזה. אבל אתה לא יכול לקחת אחריות על מה שאתה לא יודע".

עדות בנימין נתניהו בוועדת מירון לחקר אסון מירון, 21 ביולי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"התערב רק בגלל הקורונה", נתניהו בעדות, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בהמשך נשאל אם דוחות מבקר המדינה ודוחות המעקב בנושא הר מירון היו מוכרים לו והוא השיב בשלילה. "לא ידעתי שקיימת שם בעיה בטיחותית קריטית", העיד. "אני לא נכנסתי לפרטי פרטים, ראש הממשלה לא יכול לעשות זה, לא במירון ולא באינספור מקרים אחרים. אבל משרד ראש הממשלה פועל כדי שהדברים ייושמו".

"לא יודע מה היה יכול למנוע את האסון"

יו"ר הוועדה דבורה ברלינר הציגה בפני נתניהו מכתב ששלח יו"ר ועדת המשנה לוועדת הפנים של הכנסת שבחנה את היערכות המדינה להילולת הרשב"י חכ"ל דוד צור בשנת 2015 - ובו הוא התריע על אסון.

ברלינר: "האם הוא מוכר לך?"
נתניהו: "אני לא זוכר שיקבלתי את המכתב הזה"
ברלינר: "אבל אתה הראשון שמכותב לזה"
נתניהו: "אני מקבל הרבה חומרים שמכותבים אלי. בדרך כלל יש טיפול מסודר במכתבים".
ברלינר: "מכל הגורמים האחראים - אף אחד לא לקח אחריות. בעצם כולם התפרקו מאחראיות".
נתניהו: "מי שיחרר אותם מאחריות? הגורם האחראי הוא גופי הממשלה הרלוונטים. אני לא יכול לדעת מה היה יכול למנוע את האסון. אני לא מקבל את זה שלא היה אחראי. יש את קרן הרשבי ובהמשך משרד הדתות ועליהם לעשות את העבודה שלהם. יש הרבה מאוד מקרים שמתרחשים שאנשים צריכים לקבל את האחריות".

ברלינר המשיכה והתעכבה על המכתב שנשלח לנתניהו ב-2015, אך לא הובא לידיעתו. "זה דבר שבשגרה, מתקיימים ועדות, כנסות, ממענים את ראש הממשלה". ענה נתניהו. "אם ראש הממשלה יעבור על החומר הזה.. יש מנגנון סינון, מה להעביר ומה לא. אתה מקבל חומר קטן מאוד. חשוב שתבינו את זה, רוב המכתבים שממוענים לראש הממשלה לא מגיעים לראש הממשלה. מכתב רוני אלשיך שהתריע על הבעיות בהר ב-2016 לא הגיע אלי".

עדות בנימין נתניהו בוועדת מירון לחקר אסון מירון, 21 ביולי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא יודע מה היה יכול למנוע את האסון", נתניהו היום/פלאש 90, יונתן זינדל

ברלינר: מעניין אותי תחושת הסכנה שעולה מכל הפניות?

נתניהו: אני לא זוכר. להערכתי, אף אחת מהפניות לא הגיעה אלי. אינני יכול לומר אם המכתב הזה הגיע אלי או לא.

ברלינר: מטריד אותי שבשנת 2021 אפשר להגיד כמעט את אותו דבר שאפשר לומר בשנת 2009. היו שינויים אבל לא במהות.

נתניהו: כבודה צודקת, בדיעבד זה נכון. האם בשנה שזה מתרחש ומתרחש, זה לא רצף של פניות. היום בדיעבד כולם אומרים זה קרה. אולי הגיעה אלי פניה אחת בעשור. זה מובן שאתם מסתכלים על כל דבר שהוא תמרור, ושומעים את צופרי האזעקה. לא כך הדבר. מטפלים, מנסים לשפר, אבל ההתראות שאת מתארת, זה לא בטפטוף, אולי טיפה פה טיפה שם. אלמלא הקורונה לא הייתי נדרש לדברים האלו, זה המצב התודעתי שהיה קיים לאור הפניות שרובם לא הגיעו אלי. בדיעבד, בוודאי שהיינו צריכים לטפל, אני לא יודע מה בדיוק גרם לאסון הזה להתרחש בשנה הזו, האם היה משהו שונה? אתם בודקים את השאלה.

"חד משמעית, לא הופעלו עלי לחצים"

ברלינר: מי קובע את הרכב המשתתפים? כי אני רואה שיש את שר הבריאות וגם את שר הפנים, אבל בישיבות אחרות לא רואה שהוא נמנה בין המוזמנים.

נתניהו: הגורם הכי חשוב הוא משרד הבריאות, אני התייעצתי כל הזמן.

ברלינר מתעקשת: אבל מה קשור שר הפנים?

נתניהו: דרעי לא השתתף כגורם סמכותי. יש את משרד הבריאות שהוא האחראי, ולפי המלצותיו פעלתי.


ברלינר ביקשה את התייחסותו של נתניהו לטענות של עוזרו של אריה דרעי, ישראל אוזן, לפיהם הופעלו לחצים על נתניהו. נתניהו הכחיש: "אני לא זוכר אותו באף ישיבה. אולי הוא מקבל את האינפורמציה מהתקשורת. הייתי מאוד ענייני, מנהל אותם בקור רוח. אז הוא אמר. חד משמעית, זה לא על סמך לחצים".

ברלינר: בהיעדר תקנות, איך אתה יכול להמליץ לעלות להר? החוק הרי אסר התקהלות של מעל מאה איש באותה עת.

נתניהו: ‏צריך לשאול את היועצים המשפטיים, הם לא אמרו לנו שצריך לשנות את התקנות. הם לא היו מודרים מהשיחות.

עו"ד יוסי כהן מלווה את עדות בנימין נתניהו בוועדת מירון לחקר אסון מירון, 21 ביולי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
עו"ד יוסי כהן, המלווה את נתניהו בוועדה/פלאש 90, יונתן זינדל

בתום הפסקה התחדש הדיון, אותו ניהל חבר הוועדה שלמה ינאי: היו פרסומים בעיתונים על הכשלים במירון. אני מתקשה להבין איך הנושא הזה לא עלה אליך.

נתניהו: אני לא ניזון מתקשורת, לא קורא עיתונים. אתה יכול לשאול למה לא טיפלתי בזה - אני לא הייתי מודע לזה.

ינאי: באותה תקופה היה תו ירוק, ב-11 לחודש כשאתה מקיים את ההתייעצות הטלפונית אומרים לך השרים דרעי ואוחנה שיש מתווה. זה לא צלח, למרות הניסיונות השונים, כי לא היה מי שיבדוק את התו הירוק. ב-20 לחודש אתה מנסה שוב להציע עוד תוספת תקציב, עוד שוטרים והם נשלחו לעשות עוד השלמות. לאחר מכן, ב28 לחודש. ברמה של ההכנות, זה אירוע שהוא מגה-אירוע, ההיערכות אליו אורכת כשנה, במימד הזמן זה לא הרגע האחרון?

נתניהו: עם כל הכבוד לדרעי ואחרים, אני עסקתי בהיבט של מגפת הקורונה, ולכן השאלה היתה לא תו ירוק או לא תו ירוק, אלא מה אתה נחמן אש ממליץ לעשות. אמרתי "תנסו להגיע להסכמה", כי אם נחמן אש לא יסכים, לא תהיה הילולה וכשאומרים הגענו להסכמה עקרונית זה מול משרד הבריאות.

ינאי: צר לי לקלקל לך את התיאוריה, אתה אולי חשבת שזה מסוכם, אבל הם המשיכו להתדיין סביב זה גם בהמשך.

ינאי ניסה להבין מדוע אין החלטה מסודרת לאישור ההילולה וטוען כי ניסוח המתווה שהוצע עמום ולא מחייב את הגורמים המעורבים. "למה לא כינסת את קבינט הקורונה לקבל החלטה ולפרסם אותה"?

נתניהו: הקבינט לא מתכנס כי ראש הממשלה רוצה, זה בדרך כלל בעקבות פניה של משרד ממשלתי. אבל פה אף משרד ממשלתי לא פנה. התהליך הפרוצדורלי, לא של כינוס קבינט הקורונה.

ינאי: האם העיסוק בתחום הבריאותי לא הסיח את דעתכם מהתחום הבטיחותי, אולי זו היתה הסחת דעת?

נתניהו: לא. כי באירועים בשנים שקדמו לקורונה אף אחד לא התייחס לזה. אף שר לא הציף את זה.

ינאי: זה שלא העלו את זה, לא אומר שזה בסדר. אני רוצה לשאול כראש ממשלה, איך מקום כזה שפעל כאקס טריטוריה עם בנייה בלתי חוקית. איך אתה רואה את זה?

נתניהו: זה לא היה המצב והוא לא הוצג בפניי באופן הזה.

"לא לוקח אחריות על מה שלא ידעתי"

ינאי: בסופו של דבר, כראש ממשלה, כאדם שעמד הראש המערכת, אתה רואה את עצמך אחראי לאסון?

נתניהו: אני לוקח את האחריות על מה שעמד לפניי, וזה הנושא הבריאותי. בדיעבד קרה כאן אסון נורא. אילו הייתי יודע שההחלטות שהתקבלו לא קוימו - הייתי מטפל בזה. אבל אתה לא יכול לקחת אחריות על מה שאתה לא יודע.

עדות בנימין נתניהו בוועדת מירון לחקר אסון מירון, 21 ביולי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"בדיעבד, בוודאי שהיינו צריכים לטפל בבעיות". נתניהו בוועדה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בפני הוועדה העידו עדי ראייה, בני משפחות ההרוגים, שוטרים, אנשי תכנון, חברי ועדת החמישה שמנהלים את המתחם ועוד אנשי מקצוע הקשורים לניהול קבר רבי שמעון בר יוחאי. היא השאירה את עדותו של נתניהו לסוף, כאשר יש בידיה את מלוא החומרים הרלוונטיים.

עדותו של ראש הממשלה לשעבר מגיעה לאחר שבתחילת השבוע התפטר מפקד מחוז צפון במשטרה ניצב שמעון לביא. לביא נימק את התפטרותו כלקיחת אחריות, אך ככל הנראה גם מרצון להקדים את מכתב האזהרה של הועדה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בזירת האסון בהר מירון, 30 באפריל 2021. רויטרס
נתניהו בזירת האסון בהר מירון, בשנה שעברה/רויטרס

הועדה בחנה בדיוניה את ההיערכות של המשטרה והממשלה להילולת ל"ג בעומר בשנת 2021, שנערכה בתקופה בה עדיין חלו מגבלות הקורונה על אירועים המוניים. כפי שעלה בדיונים, שרי הממשלה התחמקו מחקיקת תקנות המחריגות את ההילולה מהגבלות הקורונה. עוד עלה כי מידי שנה עלה מספר המשתתפים, והיה חשש לחיי אדם. סוגיה מרכזית נוספת היתה שאלת מפיק האירוע. במשך שנים לא היה אדם אחד אחראי ההילולה, ומי שתפעל את האירוע בפועל היתה המשטרה.

ח"כ מירי רגב, שכיהנה כיו"ר ועדת הפנים של הכנסת, פנתה לנתניהו בשנת 2014 במכתב שהוגש לוועדה, וכתבה "אני מבקשת להתריע בפניך שהעובדה הממונה על תכלול האירוע יגרום לאסון כבד שיגרום להרוגים ופצועים רבים. אני קוראת לממשלה להחליט מיהו מנהל האירוע".

מירי רגב בדיון הוועדה לחקר אסון מירון, 24 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
הזהירה את נתניהו בטרם האסון. רגב/פלאש 90, יונתן זינדל

בדיונים בשאלות הכרוכות בניהול מתחם רשב"י, עליו נבנו לאורך השנים מבנים לא חוקיים, נושא שמבקר המדינה מתח עליו ביקורת בעבר. נתניהו, כמי שהיה ראש הממשלה בעשור האחרון, יידרש להתייחס בעדותו לרבות מהסוגיות האלו.

בראשות הועדה עומדת נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב השופטת בדימוס דבורה ברלינר, שהחליפה את נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור ז"ל, שנפטרה בעיצומם של דיוני הועדה. לצידה יושבים האלוף במיל. שלמה ינאי, לשעבר מפקד פיקוד דרום והרב מרדכי קרליץ, לשעבר ראש עיריית בני ברק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully