וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 75% מהציבור היהודי בישראל תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת

עודכן לאחרונה: 25.8.2022 / 20:06

אחרי הצהרתה של שרת התחבורה כי תפעל לאפשר לרכבת הקלה בגוש דן לפעול בשבת, עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון ערכה סקר ממנו עלה כי 98% מהציבור החילוני תומך בכך, לצד 37% מהציבור הדתי או הדתי לאומי

בווידאו: נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בקו תל אביב - בת ים/צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: יותם רונן

שרת התחבורה, מרב מיכאלי (העבודה), הודיעה אתמול (רביעי) כי היא תפעל לאפשר לרכבת הקלה בגוש דן לפעול בשבת. דבריה של מיכאלי פתחו מחדש את השאלה שמלווה אותנו כמעט מקום המדינה - האם ממשלת ישראל צריכה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. לפי סקר של עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, 75% מהציבור היהודי מעל גיל 18 בישראל תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

הסקר בוצע טלפונית באמצעות מכון סמית בין 11-9 באוגוסט 2022 בקרב 800 איש, כמדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל (גילאי 18 ומעלה). טעות הדגימה - 3.5%.

על פי ממצאי הסקר, בקרב התומכים בהפעלת התחבורה הציבורית בשבת, 37% סבורים כי יש להתיר לממשלה לאשר תחבורה ציבורית בשבת ולהחליט על הנתיבים, התכיפות והיקף השירות. מנגד, 38% נוספים סוברים כי יש לתת לכל רשות מקומית להסדיר זאת עבור תושביה.

בקרב מצביעי מפלגות הקואליציה מגיע שיעור התמיכה לכ-95% ומעלה. 79% בקרב מצביעי ימינה תומכים, וכך גם 68% ממצביעי הליכוד. 37% מהציבור המגדיר עצמו כדתי או כדתי לאומי, 63% מהציבור המסורתי-דתי, 88% מהציבור המסורתי-לא-דתי ו-98% מהציבור החילוני, תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

הרכבת הקלה בירושלים. אריאל זנדברג, אתר רשמי
הרכבת הקלה בירושלים/אתר רשמי, אריאל זנדברג

מבין 37% שמגדירים את עצמם דתיים לאומיים ותומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, 27% סבורים שכל רשות מקומית צריכה להחליט בעצמה ואילו 10% סבורים שיש להתיר לממשלה לעשות כן. היתר, מתנגדים.

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, העיד כי בעמותה עוקבים רבות אחר עמדות הציבור בנושא ורואים כי "בניגוד לפוליטיקאים שנכנעים לתכתיבי המפלגות הדתיות, הרי רוב הציבור תומך בהנהגת תחבורה ציבורית בשבת, וכי זה אף אחד הנושאים החשובים ביותר לשינוי עבור רוב הציבור".

הוא בירך את שרת התחבורה "על שהיא סוף סוף נוקטת צעד מעשי בכיוון הדרוש, וחבל שלא עשתה זאת מוקדם יותר, שכן דרישת התחבורה הציבורית בשבת הייתה אחת מאבני היסוד של ההסכם הקואליציוני עם מפלגת העבודה, כמו גם בהסכמים הקואליציוניים של כחול-לבן, ישראל ביתנו ומרצ". הרב רגב הוסיף, "עתה נותר לקוות כי צעד זה יישמר גם לאחר הבחירות, וכי גם הליכוד יאזין לרצונם של בוחריו להשתחרר מן הכניעה לסחטנות המפלגות החרדיות בכלל, ובנושא התחבורה הציבורית בשבת בפרט. התחבורה הציבורית בשבת חיונית לא למימוש ערכי חופש הדת המובטחים במגילת העצמאות, אלא כדי לסייע לקבוצות אוכלוסייה מוחלשות אשר אין ביכולתן להתבסס על רכב פרטי, וכן לצעירים וקשישים ואף לחיילים בחופשה המבקשים לבלות בסוף השבוע, וכיום נמנע מהם להסתמך על תחבורה ציבורית".

עוד בוואלה!

מיכאלי: אפעל להפעלת הרכבת הקלה בשבת; ש"ס: "קמפיין בחירות ציני על חשבון היהדות"

לכתבה המלאה

לא אידיאולוגיה - אלא פרקטיקה | קינן כהן

הסקר של עמותת חדו"ש לא מתייחס לרמה הטכנית של הפעלת התחבורה הציבורית בשבת - בין הרצון של חלק מהמשתתפים לבין האפשרות שדבר זה יתרחש בפועל. הפעלת תחבורה ציבורית, ובמיוחד כזו שמסובסדת בכבדות כמו זו שבישראל, צריכה להיעשות כשהיא מושתתת על הבנה של הצרכים והמשתמשים בפועל. כך למשל, בקווי המטרונית בחיפה הפועלים בסוף השבוע, יש פחות משליש מהנוסעים ביום חול. גם אם נתוני השימוש ברכבת הקלה יהיו גבוהים יותר, זה רחוק מלספק הצדקה להפעיל כלי תחבורה עם מעטפת שירות אדירה בעלות של מאות אלפי שקלים.

גם היבט ההעסקה של העובדים חייב לבוא בחשבון הכולל. הן הצורך לאשר עבודה בשבת על ידי משרד הכלכלה והן העלויות הכספיות הכרוכות בכך, שיפחיתו עוד יותר את כדאיות ההפעלה שלה. הטיעון על האצה כלכלית של הפעילות הכלכלית באזור נשמעת תלושה, במיוחד בשל העובדה שבתי העסק לאורך הקו סגורים בסוף השבוע, למעט מוקד אחד ביפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully