וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט התיר לנבחר ציבור לחסום עוקב: "מדובר בחשבון פרטי"

עודכן לאחרונה: 25.8.2022 / 20:26

ראש עיריית גבעתיים נתבע על ידי תושב שחסם מחשבונו בטוויטר לאחר שהשני מתח ביקורת על פעילותו של הראשון ברשת החברתית. הגולש טען כי "החסימה פוגעת בחופש הביטוי ובזכותו למידע" ועם זאת, השופטת בביהמ"ש המחוזי בת"א קבעה כי קוניק "יכול לנהוג בחשבונו הפרטי כרצונו"

רן קוניק - ראש העיר גבעתיים. דוברות גבעתיים, אתר רשמי
חסם תושב וקיבל את אישור ביהמ"ש. רן קוניק/אתר רשמי, דוברות גבעתיים

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע שלשום (שני) כי נבחר ציבור יכול לחסום משתמשים ברשתות החברתיות אם חשבונו מנוהל באופן פרטי. השופטת אביגיל כהן דחה עתירה נגד ראש העיר גבעתיים רן קוניק שהגיש תושב אותו חסם, וקבעה כי כללי המינהל התקין לא חלים עליו מאחר שאינו מופעל באמצעות כספי ציבור.

התושב כתב לפני כשנתיים בטוויטר כי "הולך רגל נהרג כשרכב עלה על המדרכה בגבעתיים, רחוב המעיין פינת ויצמן. עדיין לא ברור מהי הסיבה שנהג רכב נוסע על המדרכה אבל זה לא מחזה נדיר שרן קוניק ומשטרת ישראל מעודדים באופן יומיומי". קוניק הגיב כי "הגיע הזמן רק לדבר אחד: לחסום איש עלוב שכמותך", ובציוץ נוסף כתב: "ראוי שתמחק את הציוץ שלך איש בזוי שכמוך". לאחר מכן התושב נחסם מחשבון הטוויטר של קוניק, ביקש ממנו פעמיים להסיר את החסימה - אך נענה בסירוב. בעתירה טען התושב כי הצעד של ראש העיר "נועד להשתיק ביקורת" וכי הוא מהווה "סתימת פיות בכיכר העיר שפוגעת בזכותו לשוויון".

רן קוניק. 103fm
"יכול לנהוג בחשבונו הפרטי כרצונו". רן קוניק/103fm

ואולם, השופטת כהן החליטה כי "אין ממש בטענת העותר ולפיה החשבון מופעל בשעות העבודה של ראש העיר, שכן ראש עיר אינו עובד בשעות שגרתיות ומוגדרות". בפסק הדין ציינה כי אין לקבוע באופן מידי כי על חשבון של ראש עיר חלים כללי המשפט המינהלי, אלא לבחון כל מקרה לגופו בהתאם למצב העובדתי. "לא זהותו של בעל החשבון קובעת, אלא המהות", נימקה, "זכות הקניין של העותר בחשבון פרטי שהוא פותח ברשת חברתית ואף יש לבחון פגיעה בזכות השוויון - בין מי שהוא נבחר ציבור שיצטרך לנהוג בחשבונו הפרטי לפי כללי משפט מינהלי ובין מי שהוא עדיין איש פרטי אך מבקש להתמודד על תפקיד ציבורי בעתיד והוא יכול לנהוג בחשבונו הפרטי ככל רצונו. פגיעה בנבחר הציבור עלול להיות גם פגיעה בזכות להיבחר".

"אם החשבון פרטי - מדוע יורע מצבו של בעל החשבון ממצבו של בעל חשבון פרטי אחר רק בגלל שמדובר באיש ציבור? גם איש ציבור צריך להמשיך להתמודד במערכות בחירות נוספות", המשיכה. "המתמודדים מולו יוכלו לנהל חשבונות כטוב בעיניהם ואילו הוא יהיה מוגבל בהעלאת תכנים, יצטרך להותיר את כל התגובות ולא יוכל לחסום אף אחד. אם החשבון יחשב לציבורי, על כלל מגבלותיו של המשפט המנהליים, מדוע יש להשית את התפעול והמימון על איש הציבור הפרטי?". כהן סיכמה: "מכאן שבמצב הקיים, שבו איש ציבור אמור להמשיך להיות איש פוליטי, עליו לתחזק פלטפורמה נפרדת מזו המנוהלת על ידי הגוף הציבורי".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
בית המשפט המחוזי בתל אביב. -, אתר רשמי
"התיר לנבחר ציבור לחסום עוקב". ביהמ"ש המחוזי ת"א/אתר רשמי, -

קוניק בירך על הפסיקה. "מעתה, נבחרי הציבור יהיו רשאים גם הם למתוח גבולות בחשבון הטוויטר, המנוהל באופן פרטי ואינו ממומן על ידי הציבור, ולחסום עוקבים שמפרסמים דיבה", אמר ראש העיר, אותו ייצגו עורכי הדין דן חי, יארא חידר ושי דרעי ממשרד דן חי ושות'. "במקרה שנידון בבית המשפט, צורת ההתבטאות של התושב חרגה מגבולות הביקורת העניינית והלגיטימית ברשת, והגולש נחסם לאחר שהגיב באופן משתלח ולא ענייני. מדובר בפסק דין תקדימי שישפיע על כל אנשי הציבור בארץ ואני שמח על הניצחון בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully