וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכדיו של חסיד אומות עולם ברחו מאוקראינה - לבית משפחה אותה הציל סבם

עודכן לאחרונה: 24.8.2022 / 1:19

כמעט 80 שנה אחרי שפיוטר סנייביץ' הציל את הנער היהודי דימיטרי שמייגר מהנאצים, בתו ו-7 נכדיו נמלטו מההפצצות באוקראינה לבאר שבע, לבית משפחתו של שמייגר. "לא האמנו שיכולה לפרוץ מלחמה", סיפרו. "גילינו בישראל הרבה אנשים טובים שסייעו לנו וגילו אכפתיות"

בווידאו: תערוכת טנקים רוסים שנלקחו שלל במלחמה מוצגת ברחובות קייב ערב יום העצמאות/צילום: רויטרס

כמעט 80 שנה אחרי שפיוטר סנייביץ' הציל את הנער היהודי דימיטרי שמייגר מהנאצים, בתו ושבעת נכדיו נמלטו מההפצצות באוקראינה לבאר שבע, בה מתגוררת משפחתו של שמייגר.

אנטולי ולידיה אודרצ'וק הם הורים לתשעה ילדים, שנמלטו עם שבעה מהם לישראל עם תחילת ההפגזות על אוקראינה. אביה של לידיה הוכר כחסיד אומות העולם אחרי שהציל ילדים יהודים בזמן השואה. "היו לנו חיים מאושרים באוקראינה ועד הרגע האחרון לא האמנו שיכולה לפרוץ מלחמה", סיפרו. "ההחלטה לעזוב הייתה קשה מאוד, כי זאת המולדת וצריך לעזוב לתקופה לא ידועה". הם העידו כי "גילינו בישראל הרבה אנשים טובים שיסייעו לנו וגילו אכפתיות".

בד בבד, בעקבות הצטברות המקרים על פליטים מאוקראינה שחווים קשיים כלכלים ובתוכם בני משפחתו של חסיד אומות העולם, החליטו בארגון הפילנטרופי הבריטי JNF UK ובארגון מתן-משקיעים בקהילה, לסייע לפליטים ולהעניק תווי קניה לאלף פליטים לרכישת ציוד בסיסי בסך כולל של כחצי מיליון שקלים. גובה הסיוע ינוע בין 1,000 שקלים ל-1,500, בהתאם לגודלה של כל משפחה. החלוקה תתבצע באמצעות מינהלת הסיוע "צו השעה", המופעלת בהובלת הממשלה ע"י משרד הרווחה והביטחון החברתי וארגון מד"א. משפחת אודרצ'וק תקבל בנוסף לתווי הסיוע 10,000 שקלים נוספים באדיבות ארגון JNF UK.

משפחת אודרצ'וק שנמלטה מאוקראינה לביתם של משפחת שמייגר בבאר שבע. באדיבות המצולמים
משפחת אודרצ'וק שנמלטה מאוקראינה לביתם של משפחת שמייגר בבאר שבע/באדיבות המצולמים

קסניה סוחנקו נמלטה עם שתי בנותיה לישראל מהעיר דנייפרו ונמצאה זכאית לקבל תווי סיוע. "עם הדי הפיצוצים החלטנו לעזוב מיד", שחזרה. "במהלך הבריחה לישראל, הבנות שלי אכלו רק לחם וכריכים, היה שלג וקפוא מאוד, במעבר הגבול ישנו בבתי ספר על הרצפה עד שאישרו לנו להגיע לישראל, בה מתגורר אבי". היא סיפרה, "הגענו לישראל בלי כלום, עם בגדי חורף ושקית מסמכים. כבר ארבעה חודשים שאבי ישן על מזרן מתנפח, ואני עם הבנות שלי על מיטה משותפת בדירה קטנטונת. אני צריכה להתחיל את חיי מחדש. אני מקווה שבהמשך יגיעו ימים טובים".

הפליטים זכו לסיוע לרכישת ציוד החסר להם מעבר לסל המזון אותו מקבלים מהמדינה. במסגרת תווי הקניה, יוכלו הפליטים לרכוש ציוד בסיסי הכולל בגדים והנעלה, ריהוט וכלי בית, מאחר ורבים הגיעו ללא אמצעים והעסקתם בישראל מתאפשרת רק בדרך עקיפה במהלך שהותם בישראל.

שמואל חייק, יו"ר JNF UK, מסר כי "התמיכה שלנו בפליטים מתוך אחריות משותפת בין יהודי אנגליה ותורמים מישראל היא זכות גדולה". לדברי חייק, "יחד עם ממשלת ישראל, עלינו לסייע ולתמוך בפליטים ככל שניתן, עד שהמצב יתבהר. אנחנו קוראים לארגונים פילנתרופיים נוספים להצטרף אלינו כדי שנוכל להגדיל את התמיכה והסולידריות עם העם האוקראיני שנמצא בתקופה לא פשוטה".

על הסיוע הנוסף למשלחת חסידי עולם הכולל אמר חייק: "מעורבותו של אביה של לידיה בהצלת יהודים באוקראינה במהלך השואה הייתה קרן של אור בתקופה האפלה ביותר של המין האנושי. ולנו, העם היהודי, אחריות לעזור לכם בזמן הקשה ביותר שאתה עוברים מתוך הערכה לתרומה של משפחתך בתקופה הנוראה ביותר לעם היהודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully