וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם אמריקני: איראן ויתרה על דרישתה לסגור את חקירות סבא"א

עודכן לאחרונה: 23.8.2022 / 12:04

הגורם אמר כי טהראן זנחה חלק מדרישותיה המרכזיות בשיחות הגרעין, בהן סגירת התיקים הפתוחים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הגורם ציין כי בעקבות זאת, גדל הסיכוי לחזרה להסכם

בווידאו: דובר המשרד האיראני מתייחס לשיחות הגרעין/צילום: רויטרס

איראן ויתרה על חלק מדרישותיה המרכזיות בשיחות הגרעין, כולל סגירת החקירות הפתוחות בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - כך אמר היום (שני) גורם אמריקני בכיר. בכך, לדבריו, גבר הסיכוי לחזרה להסכם הגרעין, שממנו פרשה וושינגטון חד-צדדית ב-2018.

לדברי הגורם הבכיר, שדיבר בעילום שם, "הם חזרו בשבוע שעבר ולמעשה זנחו את המכשול העיקרי להסכם". הוא הוסיף: "אנחנו חושבים שהם חצו סוף סוף את הרוביקן והתקרבו לקראת חזרה להסכם בתנאים שהנשיא ביידן יכול לקבל". הגורם הוסיף כי נותרו פערים בין ארצות הברית לבין איראן, כך שייתכן שיידרש עוד זמן עד להסכם סופי, "אם אחד כזה אפשרי".

איראן העבירה בשבוע שעבר את תשובתה להצעת האיחוד האירופי, שהוגדרה "סופית", ובארצות הברית עוד לומדים אותה. "אנחנו נשיב עליה בקרוב", אמר הגורם. הגורם ציין כי אף שטהראן טוענת כי וושינגטון עשתה ויתורים, איראן היא זו שוויתרה על חלק מדרישותיה המרכזיות. "אם אנחנו קרובים יותר היום (להסכם), זה בגלל שאיראן התקדמה. הם ויתרו על סוגיות שעליהן התעקשו מההתחלה".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, בפגישה עם נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בלשכתו בטהראן, 11 ביוני 2022. רויטרס
שני הצדדים טוענים שהאחר עשה ויתורים. חמינאי/רויטרס

איראן טרם הגיבה לדבריו של הגורם האמריקני. בשבת היא כבר הכחישה דיווח שלפיו היא ויתרה על דרישתה להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, וטענה כי זאת לא הייתה אחת מדרישותיה בשיחות הגרעין הנמשכות יותר משנה וחצי.

"אמרנו שלא נעשה זאת בשום נסיבות. הם המשיכו לדחוף לזה. לפני כחודש, הם החלו לרכך את הדרישה המרכזית הזאת והם אמרו שאתם יכולים להשאיר את ההגדרה (של משמרות המהפכה), אבל אנחנו נרצה שתסירו כמה חברות הקשורות למשמרות המהפכה. אמרנו 'אנחנו לא הולכים לעשות זאת'", הוסיף הגורם.

בנוסף לכך, איראן גם רצתה הבטחה שסבא"א יסגרו את כל החקירות של שרידי האורניום הלא מוסברים שנמצאו בשטחה. "איראן רוצה הבטחות שסבא"א יסגרו את כולם, ואמרנו שלעולם לא נקבל זאת", אמר הגורם האמריקני. ביוני, ועד הנגידים של סבא"א העביר ברוב גדול החלטה המגנה את איראן על כך שלא סיפקה הסברים למציאת שרידי האורניום בשלושה אתרים לא מוכרזים.

אתמול הבהירו בוושינגטון כי אין ערובה לכך שתהיה חזרה להסכם הגרעין. "התוצאה שלה השיחות המתמשכות הללו עדיין לא ברורה משום שיש עוד פערים", אמר דובר משרד החוץ, נד פרייס.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביציאה מכנסייה בסנט ג'ונס איילנד, קרוליינה הדרומית, 13 באוגוסט 2022. רויטרס
בוושינגטון עוד לומדים את התשובה האיראנית. ביידן, החודש/רויטרס

ארצות הברית אומרת כי חזרה להסכם הגרעין היא חיונית למניעת משבר גרעיני במזרח התיכון, בעוד שישראל הבהירה כי היא לא תהיה מחויבת לו. "אם נשיג את ההסכם הזה, כן, נסיר חלק מהסנקציות, אבל על איראן יהיה לפרק את תכנית הגרעין שלה", אמר הגורם האמריקני הבכיר.

לדברי הגורם, בשלב זה לאיראן יש ככל הנראה מספיק אורניום מועשר לפתח פצצות גרעיניות רבות, אם תעשיר את האורניום לרמה גבוהה יותר. הוא הוסיף כי היא קרובה יותר מאי-פעם להשגת היכולת לייצר אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully