וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היחיד שלא ראה עדיין במעצר: פרטים חדשים על התאונה הקטלנית באתר הבנייה בטירת כרמל

עודכן לאחרונה: 23.8.2022 / 12:31

מפעיל המנוף, שגרם למותם של שני הפועלים, עדיין במעצר למרות שהוגדר "העיוור היחיד באתר". בינתיים, איש אינו יודע כמה אתתים שאמורים לכוון את המנופאי היו במקום או מי הם. "הזירה שובשה כי נאלצו להשתמש במנוף כדי להרים את המכולה ולחלץ את הפועלים"

בווידאו: זירת תאונת הבנייה הקטלנית בטירת הכרמל/צילום: יואב איתיאל

נסיבות התאונה באתר הבנייה בטירת כרמל, שבה נהרגו שני פועלים, הולכות ומתבררות. מפעיל המנוף, שגרם לנפילת מעלית המשא על המכולה שבה נהרגו הפועלים, עדיין עצור למרות שהוא "העיוור היחיד באתר". איש אינו יודע כמה אתתים היו באתר הבנייה, מי הם היו או אמורים היו להיות. "קיים חוסר בהירות וסוגיה זו היא במוקד החקירה", ציינה השופטת כרמית בן אליעזר באחד משלושת הדיונים שנמשכו שעות, "לעניין הרשלנות. אני מסתכלת לא רק במיקרו על האירוע הזה אלא במקרו, על התנהלות גלובלית".

התאונה אירעה באתר פרוייקט "סנטרל" ברחוב השחרור שאת הקמתו מבצעת חברת "עמרם אברהם ביצועים בע"מ" מחדרה. לבית משפט השלום בראשון לציון הובאו אתמול שלושה עצורים, רפ"ק עו"ד ורד ליכטר-סול ממפלג חקירות תאונות עבודה ביאל"כ, מייחסת לשלושה חשד של גרימת מוות ברשלנות. בינתיים, חמישה חוקרים עובדים על התיק ביאל"כ. החקירה שקיימו ביום האסון בתחנת טירת כרמל נמשכה עד 01:00 לפנות בוקר.

"הזירה שובשה בצורה קשה כי נאלצו להשתמש במנוף כדי להרים את המכולה ולחלץ את הפועלים שנמחצו מתחת", הסבירה בבית המשפט נציגת המשטרה. מהדיון עלה גם חוסר המזל הטראגי של שני העובדים שנהרגו - השניים הגיעו להחליף שני עובדים מג'נין, ששלשום שבתו יחד עם עובדי שטחים רבים ולא נכנסו לעבודה בישראל.

הרוגים בתאונת עבודה באתר בנייה, טירת כרמל, 21 באוגוסט 2022. ללא, אתר רשמי
זירת התאונה באתר הבנייה בטירת כרמל. השבוע/אתר רשמי, ללא

המנופאי החשוד הוא עבדאללה חתחות בן 23 מעכו, מפעיל העגורן מחברת "מ.ח. אספקה", שהרים את החוליות להגבהת תורן המעלית שקרסה ממרומי הקומה ה-12. "הוא חף מפשע, מתא המפעיל שלו הוא כלל אינו רואה את המעלית. הוא הוגדר 'העיוור היחידי באתר' מאחר שיש אתת שמשמש לו עיניים ונותן לו הנחיות", אמר עו"ד חמודי מסרי שמייצג אותו. "מדובר בבחור נורמטיבי, איש עבודה למופת, שכלל אינו קשור לבניית המעלית שקרסה. לא נשללה האפשרות שיש לבדוק את קיבוע המעלית שהייתה בשלביה האחרונים של הבנייה. עדיין לא יודעים את סיבת הקריסה והכול בגדר השערות ולא ניתן להטיל את האחריות עליו".

חשוד נוסף הוא בהא אבו מוך בן 29 מבאקה אל גרביה, בעליה של "א.מ.ב. פתרונות", קבלן משנה של חברה מתקינת המעלית באתר הבנייה ומעסיקם הישיר של שני הפועלים שנהרגו. הוא גיסו של הפועל המנוח חסן אבו מוך ונשוי לאחותו, ונעצר כשעה לאחר האירוע.

לעורכת הדין נירה שגב, המייצגת את בהא אבו מוך, הייתה גרסא סדורה להשתלשלות האירוע הקטלני. היא טענה בפני בית המשפט כי "אותו מנופאי, לאחר שהאתת היה צריך לכוון אותו, כי הוא באמת לא רואה כלום, כנראה מאיזושהי סיבה הטיח את התורן בצד של המעלית, המעלית עפה הצידה לשני קונטיינרים שהיו זה על זה באתר, והקונטיינר השני מההדף ומהמכה עף". עורכת הדין סבורה כי האחריות הפלילית היא של קבלן הביצוע, שהמנופאי נשכר על ידיו. היא רמזה כי אם הפועלים שנהרגו היו בחיים - הם היו נעצרים ולא הקבלן שהעסיק אותם. "לא בהכרח", ענתה נציגת המשטרה. השופטת בן אליעזר שחררה את אבו מוך למעצר בית של שבוע.

החשוד השלישי במעורבות בטרגדיה הוא אבי אופדיסנו, בן 34 מצור יצחק, סמנכ"ל התפעול של חברת "גולד", מי שסיפקה את התורן שאנשיו של אבו מוך היו אמורים להתקין. סניגוריו, עורכת הדין הילה שמעון וערך הדין ארז הראל, טענו כי "הוא שכיר בחברה שהשכירה את המעליות ואיננה קשורה להתקנה ולבנייה", ולכן השופטת הסכימה לשחררו למעצר בית של שבוע.

הפועלים שנהרגו הם חסן ותד בן 29 ודיאב ותד בן 21, שניהם מכפר ג'ת במשולש. על פי עדויות פועלים שעבדו באתר, באותו הבוקר הגיע צוות קבלן מעליות חיצוני, כדי להוסיף גובה למתקן של מעלית המשא מהקומה ה-12 ועד לקומה ה-16. כתוצאה מאיתות שגוי למפעיל המנוף, פגעה זרועו של המנוף במעלית ושניות לאחר מכן היא נשמטה אל הקרקע ופגעה במכולת המשרדים והמגורים. עוד סיפרו הפועלים כי שני ההרוגים היו עם כל ציוד המיגון והבטיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully