וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: נדחתה דרישת שירות הביטחון הלבנוני למחוק את חלקם בחטיפת ועינוי קצין צד"ל

עודכן לאחרונה: 20.8.2022 / 21:05

ראש שירות הביטחון בלבנון דרש מארצות הברית למחוק כל אזכור שלו ושל הארגון בתביעת משפחת הקצין לשעבר, עמר פחורי, אך סורב. לפי התביעה, איראן, בסיוע של זרועותיה בלבנון, חטפה, עינתה וגרמה למותו של פחורי. "בלבנון צריכים להיות מודאגים שנחשף התפקיד שמילאו"

עמר אליאס אל-פחורי שלפי תביעת המשפחה נעצר בלבנון ונחטף לאיראן, לפני ואחרי המעצר. 19 באוגוסט 2022. קרן עמר פחורי, אתר רשמי
נדבק בחיידק אפשטיין-בר המזוהה עם סרטן הלימפומה. עמר אליאס אל-פחורי/אתר רשמי, קרן עמר פחורי

בית משפט פדרלי בארצות הברית דחה השבוע את דרישת ראש שירות הביטחון הכללי בלבנון למחוק אזכור שלו ושל ארגונו מתביעת משפחת קצין צבא דרום לבנון, עמר אליאס אל-פחורי. משפחתו של אל-פחורי שהיגר לארצות הברית והתאזרח בה, תובעת את איראן בגין חטיפתו, מעצרו הבלתי-חוקי, העינויים שעבר, ההתדרדרות במצבו הבריאותי ובסופו של דבר מותו מסרטן במאי 2020, והוא בן 57. זאת חודשים ספורים לאחר ששוחרר והושב לארצות הברית בזכות התערבות מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. משפחתו טוענת כי נחטף על ידי ממשלת לבנון, שנתמכת על ידי חיזבאללה, ומשמשת כמכשיר של איראן.

פחורי, נסע עם משפחתו לחופשה בלבנון בשנת 2019, בזכות חוק חנינה המאפשר ללבנונים לשעבר ששירתו בצד"ל, לחזור ללא חשש מהעמדה לדין. כמו כן, לפני החופשה בירר פחורי את הנושא, וקיבל הבטחות כי לא יאונה לו כל רע. לטענת המשפחה, עם נחיתתו נדרש למסור את דרכונו האמריקני הטרי "לבדיקה", וכשהגיע לאחר שבוע לאסוף אותו, הוא נעצר, עונה והוכרח לחתום על הצהרות שווא, שאחר כך נוצלו כדי להחזיקו במעצר שבעה חדשים.

לאחר מכן טען בית משפט כי בכלל חלה התיישנות על המעשים שיוחסו לו כביכול, בעת ששימש כמפקד בכלא אל-חיאם של צבא דרום לבנון בשנות ה-80 וה-90. לטענת המשפחה הגיע פחורי לחופשה בלבנון כשהוא אדם בריא ויצא מהמעצר לאחר שאיבד 36 קילוגרם ממשקלו, בין השאר משום שנדבק בחיידק אפשטיין-בר המזוהה עם סרטן הלימפומה, ככל הנראה כתוצאה מאלימות מתמשכת ותנאים סניטריים ירודים. כמו כן נטען כי במהלך מעצרו עבר פחורי "עינויים פסיכולוגיים ופיזיים", שבמהלכם הוכה על ידי עשרה גברים, הוכרח לצפות באנשי ביטחון מכים אסירים, חלקים כבני 14, והיה נתון לאיום בהוצאה להורג.

החלטת בית המשפט לשחרר את עמר אליאס אל-פחורי בשל ההתיישנות  שלפי תביעת המשפחה. 19 באוגוסט 2022. באדיבות התביעה, אתר רשמי
חלה התיישנות על המעשים שיוחסו לו כביכול. החלטת בית המשפט לשחרר את עמר אליאס אל-פחורי/אתר רשמי, באדיבות התביעה

"ברור שטענות התביעה באשר למעצרו של פחורי והקשר בין איראן, חיזבאללה ולבנון הרגיזו את שירותי הביטחון ואת לבנון עד כדי כך שהם שהגדירו אותן כשערורייתיות", קבע השופט ג'והן בייטס, בבית המשפט של הפדרלי של מחוז קולומביה. "למרות שבית המשפט מעריך שעמדתם היא כי רוב הטענות הינן טענות סרק, וכך אף ייתכן כי יקבע יום אחד בית המשפט, אין זה אומר כי יש למחוק אותן", הוסיף. שירות הביטחון הלבנוני טוען כי התביעה מאשימה אותו לשווא בפשעים החמורים שבוצעו לטענת התביעה, "בסיוע ארגוני טרור או הוראה שלהם". לטענת השב"כ הלבנוני הוא החזיק בפחורי חצי יום בלבד, לפני שהועבר לרשויות אחרות. עורכי הדין המייצגים את הארגון טוענים כי "מרבית הטענות נועדו לפגוע במוניטין המזהיר של שירותי הביטחון והעומד בראשו, הגנרל עבאס אברהים".

אבל, השופט בייטס קבע כי טענות המשפחה כנגד שירות הביטחון הלבנוני "אינן בלתי רלוונטיות", וכי לא יפצל את התביעה בין רשויות לבנוניות נפרדות, כאשר הנתבעת היחידה בתיק היא בכלל איראן. הוא הותיר את התביעה על כנה ללא שינויים תוך שבמקביל קבע גם כי לא יתיר את הוספתה של לבנון כנתבעת בתיק כפי שביקשו עורכי הדין המייצגים את המשפחה, כתגובה לפניית הארגון בתיק. בית המשפט הבהיר כי ניתן לתבוע רק מדינות תומכות טרור ובארה"ב לבנון אינה מוגדרת ככזו. איראן עצמה טרם השיבה לכתב התביעה שהוגש במאי אשתקד.

עורך הדין דייוויד לין המייצג את שירותי הביטחון הלבנוניים אמר בהודעה: "אנחנו שוקלים את כל האופציות, כולל האפשרות לערער על החלטת בית המשפט או הגשת תביעת דיבה". עוד הוא הוסיף כי "הלקוח שלנו ימשיך להגן על המוניטין שלו כנגד מתקפות לא מבוססות".

עבאס אבראהים, מתוך מסמכי התביעה של משפחת קצין צד"ל לשעבר עמר אליאס אל-פחורי. 19 באוגוסט 2022. ., אתר רשמי
"מרבית הטענות נועדו לפגוע במוניטין של הגנרל עבאס אברהים". עבאס אברהים/אתר רשמי, .

מנגד, בתגובה מטעם המשפחה, אמרה זויה, בתו של פחורי, כי המשפחה מעודדת מהחלטת בית המשפט ושמחה להמשיך בתביעתה כפי שהגישו אותה.

"השופט פסק כראוי כי טענותינו אודות הקשרים של שירותי הביטחון הכלליים של לבנון עם איראן וחיזבאללה נוגעים בלב העובדתי של התיק וכי יש לאפשר לדון בו", אמר לוואלה! עו"ד בוב (רוברט) טולצ'ין, המייצג את עזבון אל-פחורי ומנהל את התביעה. לדבריו, במהלך 30 שנות הקריירה שלו, הוא לא ראה בקשה מעין זו של מי שאינו צד בתיק. "ראש המודיעין הלבנוני עבאס אברהים ניסה מאוד להסתיר את מעורבות הסוכנות שלו ולרמוס את התיק שלנו", אמר, "אבל בית המשפט לא קיבל זה. אנו מבינים היטב מדוע אברהים ולבנון צריכים להיות מודאגים שההליך האזרחי הזה יחשוף את התפקיד שמילאו אנשיו בעינויים ובמעצר הבלתי חוקיים". עוד הוסיף, "אנחנו רוצים שמשרד המשפטים האמריקני יחקור את מעורבות שירותי הביטחון הלבנוניים במעצר ובעינויים בלתי חוקיים של אזרח אמריקאי. כמה משרדי סנאטורים הביעו את דאגתם ואנחנו נחושים לרדוף אחרי הצדק ולחשוף את כל הפשעים בבהם היו מעורבים האיראנים ושירותי הביטחון הכלליים של לבנון".

המסעדה לא תיפתח עוד

אל-פח'ורי שירת בצבא דרום לבנון (צד"ל) בין השנים 1983 ל-2000 ובמסגרת זו גם שנים רבות במתקן המעצר אל-חיאם. משפחתו טוענת כי עבודתו היתה לוגיסטית בלבד, וכי הוא היה אחראי למשימות כגון "אספקת מזון ומצרכים חיוניים". בשנת 2000, עם נסיגת צה"ל מלבנון, כמו רבות ממשפחות צד"ל, נמלטה המשפחה לישראל.

ב-2001 המשפחה היגרה לארצות הברית, וחיה באזור ניו אינגלנד מאז. אל-פחורי פתח מסעדה בשם "לבנון הקטנה" בעיר דובר, במדינת ניו המפשייר. על המגרש מאחוריה הוא החל בבניית בית דירות. המסעדה שנסגרה זמנית, לראשונה, עם נסיעתו לחופשה בלבנון, נותרה סגורה מאז ולא תיפתח עוד, כמצוותו טרם מת.

בתביעה כנגד איראן שהגיש עו"ד בוב טולצ'ין בשם עזבונו של אל-פחורי, נטען כי מאז נסיגת ישראל, חיזבאללה הפך לכוח השליט בלבנון וכי "החלטות פוליטיות חשובות בלבנון, לרבות מינוי נשיאה וראש הממשלה שלה, דורשות הסכמה ואישור של חיזבאללה". לפי התביעה, חיזבאללה הצליחה להדיג רמת דומיננטיות כזו העזרת סיוע משמעותי מאיראן, ועל כן משתמשת איראן בארגן בשביל להשיג את מטרותיה.

בשנת 2011 העביר הפרלמנט הלבנוני חוק חנינה המאפשר ללבנונים לשעבר ששירתו בצד"ל, לחזור ללא חשש מהעמדה לדין. לאחר שהתאזרח פחורי בארצות הברית ב-2019, החל לבחון את האפשרות לשוב ללבנון לביקור. הוא קיבל הבטחות ממחלקת המדינה האמריקנית ומממשלת לבנון שהוא ומשפחתו יוכלו לבקר בלבנון בבטחה, וב-4 בספטמבר 2019 הגיע עם אשתו ושתיים מבנותיו. אולם במהלך חופשה זו נעצר.

במרץ 2020 הועבר אל-פחורי מבית החולים הצבאי לשגרירות ארצות הברית בביירות. בית המשפט העליון הלבנוני הודיע אז כי הוא מבטל את האישומים נגדו. מסוק העביר אותו מהשגרירות האמריקאית לכלי שיט של הצי השישי בים התיכון ומשם ב-19 במרץ, הביתה לארצות הברית. ביוני 2020 שחררה ארצות הברית ממאסר את קאסים טאג'דין, אזרח לבנוני שהוסגר לארצות הברית מבלגיה, בשל תפקידו במימון פעולות הטרור של חיזבאללה. על פי התביעה, השחרור היה בתמורה לקניית חירותו של אל-פחורי. "אל-פחורי חזר לארצות הברית אדם שבור", טוענת התביעה, "הוא סבל מהפרעת דחק פוסט טראומטית, והסרטן שלו הוחרף על ידי מחלה אוטואימונית והוא נפטר באוגוסט 2020".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully