וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי מערכת הביטחון לקבינט: ללא הסכם עם לבנון עלולה להתרחש הסלמה מול חיזבאללה

עודכן לאחרונה: 3.8.2022 / 19:44

הרמטכ"ל כוכבי ובכירים נוספים בצה"ל שהשתתפו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אמרו לשרים כי אם לא יושג הסכם עם לבנון על הגבול הימי הדבר עלול להתלקח לכמה ימי קרב, כך לפי מקור שמעורה בתכני הישיבה. השרים קיבלו סקירה על מצב המו"מ ועל ההצעות שהוגשו לישראל

בווידאו: רה"מ לפיד ושר הביטחון גנץ בסיור בפיקוד הצפון/צילום: לע"מ

בכירי מערכת הביטחון שהשתתפו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני היום אמרו לשרים כי אם לא יושג הסכם עם לבנון על הגבול הימי הדבר עלול להוביל להסלמה ביטחונית בגבול הצפון ואפילו לכמה ימי קרב, כך לפי מקור שמעורה בתכני הישיבה.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו 13 ביולי 2022. אל מאנר, אתר רשמי
רוצה תמונת ניצחון. נסראללה/אתר רשמי, אל מאנר

למה זה חשוב

  • המחלוקת על הגבול הימי מתמקדת בשטח בהיקף של כמה מאות קמ"ר במזרח הים התיכון אל מול חופי ישראל ולבנון. הרווחים מהפקת גז טבעי ממאגרים פוטנציאליים בשטח המחלוקת עשויים להגיע למיליארדי דולרים.
  • על רקע העובדה שבחודש ספטמבר תתחיל הפקת הגז ממאגר כריש, שנמצא מדרום לשטח המחלוקת, החל מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לאיים במלחמה אם זכויותיה של לבנון לא יישמרו.
  • ממשל ביידן שמתווך בין הצדדים וכן ממשלת ישראל וממשלת לבנון מעוניינות להגיע להסכם בהקדם האפשרי כדי להימנע מהסלמה.

עוד בוואלה!

המסר של ישראל ללבנון: אם חיזבאללה לא ירסן את אנשיו - צה"ל לא יסתפק ביירוט מל"טים

לכתבה המלאה
ראש הממשלה יאיר לפיד טס מעל אסדת כריש 20 יולי 2022. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
ראש הממשלה ברקע אסדת כריש, בחודש שעבר/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

מאחורי הקלעים

  • במהלך ישיבה הקבינט הוצגה לשרים תמונת המצב של המו"מ עם לבנון וכן פרטי ההצעה הלבנונית, ההצעה האמריקנית והעמדה הישראלית. סוגיה נוספת שעלתה בדיון היא הפרובוקציות של חיזבאללה נגד אסדת כריש והחשש מפעולות נוספות של הארגון, כך לפי מקור שמעורה בתכני הישיבה.
  • בדיון הקבינט השתתפו הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש אמ"ן אהרון חליווה וראש חטיבת המחקר באמ"ן עמית סער. בנוסף השתתפו בו גם ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר והיועץ לביטחון לאומי איל חולתא.
  • גורם שמעורה בפרטי הדיון אמר כי היתה תמימות דעים בקרב ראי מערכת הביטחון בדיון שהאלטרנטיבה להסכם עלולה להיות הסלמה וכי במצב כזה קיימת סבירות גבוהה למיסקלקולציה מצד חיזבאללה שעלולה להוביל לכמה ימי קרב בצפון.
  • המקור הוסיף כי הרמטכ"ל וכמה בכירים נוספים במערכת הביטחון שהשתתפו בדיון אמרו כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מעוניין להשתמש בהסכם כתמונת ניצחון בזירה הפנים לבנונית ואם בסוף התהליך התוצאה תהיה שאין הסכם וישראל מפיקה גז ולבנון לא מפיקה גז - רמת הנפיצות תהיה גבוהה.

מה הם אומרים

  • דובר צה"ל רן כוכב מסר: "צה"ל לא מתייחס לנאמר בדיונים סגורים ומסווגים".
עמוס הוכשטיין הנספח האמריאי בביירות בפגישה עם ראש ממשלת לבנון 01 באוגוסט 2022. רויטרס
מעוניין להשיג הסכם עד חודש ספטמבר. הוכשטיין עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי, שלשום/רויטרס

מה הלאה

  • השליח האמריקני עמוס הוכשטיין שמתווך בין הצדדים צפוי לשוב לאזור בעוד כשבועיים לסבב שיחות נוסף עם הצדדים. הוכשטיין מעוניין להשיג הסכם עד חודש ספטמבר, אולם בכירים ישראלים מציינים שהסיכוי לכך אינו גבוה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully